Vi har testet Nio ES8

Vi fikk låne en Nio ES8 fra en mandag til en onsdag, med andre ord en kort test. Vi testet også den nye batteribyttestasjonen Nio har åpnet i Lier.


Nio valgte ut Norge som første land i Europa å etablere seg i, og har nå kommet med sin første modell ‒ en stor SUV med 6 eller 7 seter som heter ES8.

I Oslo finner du Nio House på Karl Johan, et ganske nytenkende og annerledes sted der man finner veldig mye mer enn nye biler fra Nio.

Her er det café, designprodukter man kan kjøpe, en stor trapp som fungerer som et auditorium ved presentasjoner, møterom man kan booke, peisestue, langbord, lekerom for de minste og mye mer som man bare må ta en tur innom for å se.

Før vi forteller mer om bilen må vi fortelle litt om Nio sitt hovedkonsept, BaaS – Battery as a Service, der du kjøper bilen uten å kjøpe batteripakken ‒ som du heller leaser.

Dersom du kjøper en bil med batteripakken, noe man kan i Norge selv om det egentlig ikke er Nio sitt konsept, så koster en batteripakke på 100 kWh 160.000 kroner.

En sum man kan trekke fra kjøpesummen dersom man velger å lease samme batteripakke til 1.999 kr/mnd. Da tar det litt over 80 måneder, eller 6,67 år før man har betalt like mye i leasing som batteripakken koster å kjøpe.

Bilen starter på 599.000 kroner med BaaS, og starter nå som man kun har 100 kWh batteripakke på 759.000 kroner dersom du ikke vil ha BaaS.

Bildet over her viser en batteribyttestasjon som Nio har bygget i Lier, og i løpet av 2022 er planen å få opp 19 slike i Norge i områder sør for Trondheim.

Vi var på plass da Nio åpnet den første batteribyttestasjonen i Europa, i Lier, og filmet litt der for å vise et batteribytte «sett utenfra». Så kommer et batteribytte «sett innenfra» i testvideoen av ES8 litt lenger ned i denne saken.

Litt mer om BaaS, kjøper man bil etter 1. mars får man med 200 kWh med lading eller batteribyttestrømforskjell per måned, og man får også to gratis batteribyttegebyr per måned. De som bestiller før 1. mars får mer, fordi de er pionere, så da er det 600 kWh og 6 batteribyttegebyr per måned som følger med for pionerne.

På nettsidene til Nio ser det nå ut til at deres 75 kWh batteripakke kommer i juni, da jeg var innom sa de mars, så det er sikkert noe forsinket. Det koster 1 399 kr/mnd å lease.

Da kan man ha liten batteripakke de månedene man vet at man ikke skal på så mange langturer, så kan man bytte til 100 kWh de månedene man vet at man skal en del på langturer.

Med barn i baksetet er det nok ganske digg å få inn et batteri som er ladet til 90 prosent i løpet av 5,5 minutter, istedenfor å lade i litt over 40 minutter på en ladestasjon når man er på langtur.

Konseptet med batteribytte er naturlig nok forbeholdt de som velger BaaS, så kjøper du bilen også batteripakken så får du heller ikke bruke batteribytteløsningen. De to hurtigladerne utenfor batteribyttestasjonen kan alle bruke, bare man betaler for ladingen.

Første gang vi fikk prøve en Nio ES8 var i slutten av august, da Nio arrangerte testkjøring på Eggemoen for kunder og journalister.

Ettersom det var en meget god opplevelse, har vi gledet oss lenge til å få kjøre Nio ES8 litt mer alene og mer på vanlige veier.

Vi fikk låne en 7-seter til testen, og med tanke på resultater av våre tester så var den utstyrt med dekk av dimensjonen 265/45 R21 foran og bak. Vi tror nok ikke så mange velger den dimensjonen på sine vinterdekk, og da vil man jo kunne få litt bedre resultater enn vi har fått.

Til venstre ser man felgene tesbilen var utstyrt med, og til høyre en noe mindre felg som mange flere velger til sine vinterdekk. Utvalget av felger kommer til å vokse i tiden framover.

Selv om Nio ES8 har enormt god innvendig plass, kan det jo være at noen vil ha en takboks til ski og andre lignende gjenstander, så man slipper ha dem inni bilen. Skiluke er ikke noe man finner i en ES8.

Man kan også bestille bilen med hengerfeste, men skal du utnytte bilens mulighet til å trekke med seg inntil 1.500 kilo må du nok ha BE-lappen (utvidet) med tanke på vogntogvekta.

Bilen veier 2.450 kilo før noen eller noe går inn i den, og alt man setter i den eller laster på taket kan veie inntil 649 kilo for at man skal holde seg innenfor bilens tillatte totalvekt på 3.099 kilo.

Videoklippet over her går gjennom det som er positivt med Nio ES8, og det som trenger forbedringer gjennom softwareoppgraderinger. Her er også resultater fra rekkeviddetester og ladetest, samt test av batteribyttestasjonen.

Nio ES8 er 502,2 cm lang, og det merkes når man skal parkere. Da er det fint at man har bra kameraer rundt bilen.

For biler med denne SUV-formen så vil aerodynamikken sørge for at baksiden av bilen dekkes til av skitt over tid, så kameralinsa bak må man nok beregne å rengjøre etter en langtur.

Her ser man ryggekameraet når det er rent, fint med egen 360-visning, og man har som du kan se på bildet over mange visningsvalg.

Etter en langtur er det ikke så lett å se noe særlig bakom bilen i bilens ryggekamera, så det kan være fornuftig å ha med seg en skånsom vaskeløsning for kameralinsa bakpå bilen.

Man sitter meget godt i Nio ES8. Har det man trenger av innstillingsmuligheter for setet, som har varme, kjøling og massasje. Her er det lett å trives på langtur.

Det er flere minneposisjoner, en for kjøring og en for hvile for å nevne noe.

Rattet justeres elektrisk og lagres naturlig nok også i minnet.

På toppen av dashbordet vinker Nomi, som du kan snakke til på norsk, men hun er på et begynnerstadie i sine norsk-kunnskaper. Dette demonstreres i videoklippet lenger opp.

Passasjersetet har to fotskamler som styres med de to små knappene lengt til høyre på setet. Du synes kanskje ikke det er så rent i bilen, men det var sånn jeg fikk den utlevert fra Nio, og jeg gadd ikke vaske den inni.

Man kan styre med innstillinger for passasjersetet fra skjermen, noe som kan være kjekt dersom noen ikke har «satt setet på plass» etter seg. Her er det også minnefunksjon med lagring for kjøreposisjon og hvileposisjon.

Du har to gode skjermer, og et head-up-display.

Rattet er godt å holde i, og har varme.

Som du ser på skjermen i midtkonsollen har man tilgang på batteriets prosent, men jeg skulle nok ønske meg at den prosenten var med i bilens instrumentskjerm.

Denne systemoppdateringen hadde vi ikke installert da vi testet ladehastigheten, men i denne oppdateringen lå det inne en mulighet for å manuelt slå på forhåndsvarming av batteriet i forkant av lading, og da kan man nok oppnå bedre ladetid enn det vi fikk.

Her får man også litt informasjon om hvordan denne batterioppvarmingen fungerer.

Selv kunne jeg ønsket meg at man fikk en viss indikasjon om hvor lenge i forkant av lading det var lurt å slå på forvarmingen. Mistenker det vil komme en mer automatisk løsning med tiden, som da slår seg på i passe tid før man ankommer en hurtiglader.

Ladeluken befinner seg foran på passasjersiden, og man trykker lett på lokket for å få det til å åpne seg elektrisk.

Da vi var på Eggemoen i august ble det nevnt at maks ladehastighet var 100 kW, men da svært mange som var der rynket på nesen, ble det nevnt at de nok skulle få den litt opp.

Da vi ladet på en 150 kW lader så vi hastigheter opp mot 150 kW. Det tok litt over 41 minutter å lade fra 11 til 80 prosent og da fikk vi på 63,6 kWh.

Det er liten tvil om at et batteribytte på 5,5 minutter er å foretrekke framfor om lag 40 minutter ved en ladestasjon, spesielt med barn i bilen.

Testbilen hadde 7 seter, og da er seterad to en 3-seter der venstre sete og midtsetet henger sammen når man skal justere posisjonen i lengderetningen, mens setet til høyre er mer individuelt.

Spaken du ser kan brukes til å endre ryggens vinkel, eller til å legge ned ryggen på setet. Det er en spak foran under setet som brukes for å skyve setet eller setene fram eller tilbake.

Kapteinstolene på rad 2 viste vi fram da vi var på Eggemoen. De koster cirka 10.000 kroner ekstra i forhold til 3-seteren på bildet over her.

De som sitter bak har et par USB-uttak og litt mulighet til å styre med klimaanlegget.

Som 5-seter får man et svært stort bagasjerom. Bredden er på det smaleste 107 centimeter, og dybden er fra 111 centimeter til 132 centimeter ettersom man kan skyve på baksetene på rad 2.

I videoklippet ser vi på rommet under gulvet helt bakerst. Hadde vi hatt mer tid med bilen enn vi hadde, skulle vi fått til mer test av de to bakerste setene. De er nok best for barn. Jeg viste plassen bakerst da vi var på Eggemoen.

Det høres nok kulere ut at kunder som handler bil før 1. mars kalles pionere enn at de kalles beta-testere, men sannheten er at det er ganske mange oppgraderinger av software som trengs på denne bilen før den er der den bør være.

Cruisekontrollen takler ikke motsol – på vei fra Oslo til Sørlandet kjørte vi i nettopp det, og da slo cruisekontrollen seg av et sted mellom 15-20 ganger. Da blir man lettere oppgitt.

På turen motsatt vei var det ikke motsol, og da slo ikke cruisekontrollen seg av en eneste gang – helt klart å foretrekke.

Radioen fungerte enkelte plasser, og når ikke P1 fungerer skikkelig på E18 når man ikke er nær et område der det er regionbytte, er det noe som ikke er bra med radioen. Synd for den som er glad i å høre på radio.

Ellers bra lyd i bilens anlegg.

Pilot-assistenten plinger og plonger når den finner og ikke finner linjer i veien ‒ et sant mareritt på landevei med våt asfalt.

Det skal kunne bli bedre med enda et trykk på pilotassistent-knappen, for da får man en «mildere versjon» av assistenten. Ikke testet, for det lærte vi på batteribyttestasjonen på vei tilbake til Oslo.

Når det lyser i sidespeilet på bilens høyre side er det som regel fordi det ikke er klart i feltet til høyre for bilen, men dette kommer også på når det ikke finnes noe kjørefelt til høyre for bilen. Det kan tyde på at Nio ES8 ser spøkelser på høylys dag.

Eller skal man kanskje kalle det for spøkelsesbiler som ikke finnes? Symbolikken viser med all tydelighet at det er to kjørefelt, men likevel påstår den at det skal være en bil til høyre for oss ‒ noe du ser i speilet på bildet over her at det ikke er.

Ikke direkte plagsomt, men en tanke unødvendig med feilinformasjon.

Navigasjonen ville like etter Porsgrunn ha oss til å kjøre gjennom en tunnel og over en bru, men den på høyre side er ikke laget enda.

Like etter tunellen som kommer på andre siden av brua som er åpen, så ville ikke bilen at vi skulle kjøre på den nye motorveistrekningen, men holde oss til den gamle.

Så navigasjonen er ikke helt «på plass» enda.

Når navigasjonen har korrekt informasjon så er visningen god, så det kommer nok til å bli bra med tiden.

Det gjør nok også knappen til Nio powerswap som viste alle ladere nær der man var, og knappen til Nio house som viste oss alt i Oslo som het noe med hus ‒ men ikke Nio House.

Når du starter bilen så er det lett å tenke at du kan trykke play nede til venstre for å slå på det du hørte på sist du kjørte bil, for eksempel radio.

Men nei, du må innom symbolet oppe i høyre hjørne i denne boksen for å si ifra at det faktisk er radio du ønsker å høre på først, selv om symbolet viser radio. Unødvendig kronglete? Javisst.

For å løsne ladekabelen er det normalt at man låser opp bilen, men det er ikke løsningen for Nio ES8.

Her vil de at du setter deg inn i bilen, og starter opp skjermen (ikke bilen), velger «min Nio» og «Batteri» for så å kunne velge å avslutte lading – da løsner ladekabelen.

Ganske utrolig tungvint og relativt ulogisk med tanke på at man ikke skal starte en bil som lader, er liksom ikke det første man tenker på om man skal ta ut ladekabelen fra en ny elbil.

Noen biler har en «utløserknapp» like ved ladepluggen, som det kan se ut som om Nio har, men den er kun til å lukke ladelokket, noe bilen for øvrig gjør helt automatisk.

Når man hurtiglader kan man naturligvis avslutte ladingen fra selve hurtigladeren.

Det kan være at en del der ute synes Nio ES8 blir litt stor, og vil man ha SUV kommer det en ES6 i overgangen 2022/2023 som også kommer i coupéutgave som EC6 som jeg vil tro kan friste.

For de som liker sedan kommer ET7 i løpet av 2022, og i 2023 er det ikke umulig at ET5 kommer som er en litt mindre sedan enn den relativt store ET7.

Vi så ET7 da vi var innom Elbilforeningens store konferanse Nordic EV Summit på Lillestrøm. Så da laget vi en kort filmsnutt som du kan se over her.

Alle elbilene fra Nio er laget for å ha BaaS, og at de da kan veksle mellom ulik kapasitet på batteriene, fra 2023 vil man ha 75 kWh, 100 kWh og 150 kWh, og det er med sistnevnte batteripakke man forventer en rekkevidde på ET7 på 1.000 kilometer.

Selv om Nio ES8 kanskje ikke har det mest sprelske designet på bilmarkedet, så er det noe robust og elegant over designet, som passer godt med kreftene som bor i bilen.

Noen andre enn meg som får litt Porsche-vibber fra fronten over her?

I sportsmodus er Nio ES8 heftig sprek, og den har kjøreegenskaper som passer til kreftene, men stort sett tror jeg nok at folk kommer til å kjøre denne elbilen fra Nio i komfortmodus.

Ettersom vi ser frontlysene over her er det vel på sin plass å nevne at de leverer et godt lys, men møter du andre biler er det kun av/på funksjon for fjernlysene, ingen pixel/matrix løsning.

Og det er kanskje litt skuffende i denne prisklassen selv om fjernlyset er bra.

Vi tok med Nio ES8 ut på vår 205 kilometer lange landeveistest, på litt våt asfalt, og med 2-4 plussgrader ute, så brukte den 49 prosent av batteriet på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 418 kilometer.

Vi tok den også med på vår 50/50 test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei, 5-6 plussgrader, der landet den beregnede rekkevidden på 405 kilometer.

På motorveien tilbake til Oslo sjekket vi flere kontrollpunkter, og ved motorveikjøring fikk vi beregnet rekkevidde mellom 320 kilometer og 340 kilometer.

Da vi skulle teste batteribytte var det jo kjekt at Nio hadde et par hurtigladere ved siden av batteribyttestasjonen, for testbilen hadde ikke «korrekt abonnement» til å få bytte batteri.

Vi fikk låne en bil ved batteribyttestasjonen som vi tok et batteribytte med. Og vi viser i videoklippet vårt hvordan det gjøres.

Bilen og stasjonen gjør i grunnen jobben, og det tar 5,5 minutter fra du står utenfor til du er ferdig og kan kjøre i vei.

Nio ES8 er en stor og god bil, og vi gleder oss til å teste den mer når flere funksjoner har fått sine sårt trengte oppgraderinger. Vi synes BaaS er et spennende, nytenkende og framtidsrettet konsept.

Det skjer mye med tanke på batteriteknologi framover, og med BaaS får man vært med på denne utviklingen, ettersom alle nyere batterier som kommer i framtiden skal bli bakoverkompatible.

Nio har foreløpig 1 butikk og 1 servicesenter, så det er jo greit å være klar over.

Nio er ikke et billigmerke, og prøver på ingen måte å være det, men spørsmålet er om de som vil ha bil i denne prisklassen synes det er ok uten avansert styring av frontlys, eller ok med få valg av massasjeprogram, men kanskje tilgir man mye på grunn av BaaS, og det å få bli med på en ny og spennende reise for Nio?

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester