Polestar 5 skal lages på «superbil»-plattform

Svenskene har klar en plattform i aluminium som skal gjøre Polestar 5 til en ekte kjøremaskin.


Polestar 5 blir en 4-dørs coupélignende Grand Tourer som er inspirert av både en hai og et fly. Og den blir mest sannsynlig et skikkelig råskinn.

For svenskene åpner nå opp litt mer rundt produksjonen rundt elbilen, og her har motorsport-ekspertene i England kommet opp med en løsning som skal spare vekt.

Vekt er ikke bare en fiende av racerbiler, men også elbiler. Jo flere kilo en elbil må forflytte, jo mer energi trengs det til jobben. Og det går også utover rekkevidden.

Polestar slår to fluer i en smekk med den nye spesialtilpassede plattformen av limt og varmeherdet aluminium. Dette er nemlig lett og stivt, noe både raske biler og elektriske biler liker.

Dette har selvsagt flere enn Polestar visst, men utfordringen har vært masseproduksjon på en slik plattform. Spesialistene i England har løst dette med en ny produksjonsprosess som produserer både karosseri og plattform sammen, kan svenskene opplyse.

Ettersom de tar i bruk både nye materialer og teknikker, er resultatet forventet å bli lettere enn biler selv i mindre bilsegmenter, og dette skal bidra til en «forbedret rekkeviddeeffektivitet, reell elektrisk rekkevidde og dynamisk respons, samtidig som de høyeste sikkerhetsstandarder opprettholdes», melder Polestar.

‒ Vårt britiske FoU-team (forskning og utvikling) er blant Polestars viktigste ressurser, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Kombinasjonen av deres ingeniørevner og teknologiske ferdigheter sørger for at vi kan utvikle avansert, lettvekts sportsbilteknologi med et kreativt tankesett og innstilling som omfavner innovativ ingeniørkunst. Dette kommer til å skille Polestar fra mengden i de kommende årene.

Ifølge svenskene er en fordel av denne løsningen at vridningsstivheten til den ganske store GT-modellen blir overlegen selv tradisjonelle sportsbiler og superbiler med to dører.

Konseptet Precept er som kjent inspirasjonen til 5’ern, og den spesialtilpassede plattformen skal sørge for at produksjonsutgaven blir mest mulig spektakulær.

‒ Vi viste at vi ville at denne bilen skulle være lett, vi viste vi ønsket høy kvalitet og vi viste vi ville ha dette raskt, sier Pete Allen, leder av Polestar sin britiske FoU-avdeling.

‒ Denne arkitekturen sørger for overlegen dynamikk og sikkerhetsegenskaper, med lavteknologiske investeringer som er overførbare til masseproduksjon.

I dag er det rundt 280 ingeniører på utviklingsavdelingen som ligger i Storbritannias Motorsport Valley i Midlands, og dette skal øke til 500 i løpet av de kommende månedene. Så de gasser virkelig på nå.

Men selve Polestar 5 er fortsatt et stykke unna, for den skal etter planen lansere først i 2024.

Og det ser nok mange fram til, for ikke bare ser den ganske så sportslig ut ‒ den blir etter alle solmerker også det.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter