Produksjonen av Enyaq Coupé i gang

De første eksemplarene av Skodas nye elbil har rullet ut av samlebåndet.


Det er ikke mange uker siden Skoda kunne presentere det neste steget i sin elbilutvikling, og dette er en bil mange har ventet lenge på.

Det er nemlig den mer sportsligere søsteren til Skoda Enyaq, mer bestemt den versjonen som skapte bølger da den ble presentert som et konsept tilbake i 2017.

Denne var kalt Vision E, og SUV-modellen lokket blant annet med lekre coupélinjer og firehjulsdrift.

Men da Skoda satte den inn i produksjon i 2020 var det ikke bare som var endret. Enyaq iV var nemlig ikke lenger en SUV med coupélinjer, men tsjekkerne var raske til å melde at det faktisk var en slik på gang.

Og nå er ventetiden snart over.

I slutten av januar avduket Skoda modellen som heter Enyaq Coupé iV, og meldte på samme tid at utleveringene av den nye utgaven skulle starte til sommeren.

Og det skjemaet ser de ut til å følge, for nå er den faktiske serieproduksjonen av bilen i gang.

‒ I fjor produserte vi 50.000 eksemplarer av Skoda Enyaq iV, sier Michael Oeljeklaus, styremedlem i Skoda for produksjon og logistikk

‒ Nå tar vi det til neste nivå ved å lansere produksjonen av den nye Skoda Enyaq Coupé iV. Jeg vil gratulere teamet med vellykket gjennomføring av forberedelsesfasen. Det er en stor ære for hele teamet at coupé-versjonen av vår vellykkede elektriske SUV også produseres i hjertet av merket, i Mladá Boleslav.

Enyaq er en av flere nye elbiler som settes sammen på den nye MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, i likhet med biler som Volkswagen ID.3 og ID.4, Audi Q4 e-tron og Cupra Born.

Felles for de fire MEB-modellene, inkludert spanske Born, er at de produseres i Tyskland. MEB-unntaket er Enyaq, som lages i Tsjekkia.

Det inkluderer også den splitter nye Enyaq Coupé. Her skal rundt 2.000 medarbeidere settes sammen 120 eksemplarer daglig, og samlebåndet startet opp mandag.

Skoda har som de fleste andre store elbil-ambisjoner, og skal innen 2030 har elektrifisert hele porteføljen.

Dette inkluderer minst tre nye modeller som befinner seg under Enyaq både i størrelser og priser, og målet er at mellom 50 og 70 prosent av salget skal være helelektrisk i 2030.

Da er Enyaq Coupé for lengst blitt en veteran, for nå har den tatt det aller siste steget før den lander ute hos bilforhandlerne ‒ nemlig serieproduksjon.

Her er bilder av den nye og litt mer sportsligere søsteren til Enyaq, Enyaq Coupé.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter