Den nye ladbare og firehjulstrukne S-klasse er på plass

De første eksemplarene av Mercedes S 580 e 4Matic har ankommet, noe som betyr salgsstart og norske priser.


‒ S-klasse har alltid vært spydspissen i modellrekken til Mercedes-Benz, og den nyeste utgaven er tro mot denne tradisjonen. Med en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, er S-klasse som ladbar hybrid den beste i klassen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

Mer eksakt kan det nye flaggskipet skryte av en elektrisk rekkevidde på voldsomme 108 kilometer, noe som betyr at den i praksis kan fungere som en ren elbil i hverdagen.

Et annen pluss er at den også får en ganske så kraftig elmotor, og denne kan by på ytterligere 150 hestekrefter. Og det er altså på toppen av bensinmotoren, en 3-liters rekkesekser (M 256) med 367 hk.

Dermed fyker den totale systemeffekten opp til formidable 510 hk og 750 Nm dreiemoment, og noe som gjør at den knapt 2,3 tonn tunge bilen klarer 0-100 km/t på kun 4,9 sekunder.

En annen viktig nyhet for nye S 580 e er at Mercedes har integrert batteriet enda bedre enn hos forgjengeren, så det er ikke lenger et trinn opp i bagasjerommet.

Mercedes har også tenkt ladingen, selv om dette er en ladehybrid. Ombordladeren er på 11 kW, men den er også klar for hurtiglading på 60 kW. Det betyr et fulladet batteri på rundt halvtimen.

S 580 e kan selvsagt by på alt det den nye S-klasse lansert i slutten av 2020 er utstyrt med, noe som inkluderer bakhjul som svinger ‒ greit hos en bil som er over 5,1 meter lang.

Den er også utstyrt med de digitale lysene fra det tyske stjerne-merket, og dette betyr frontlykter med 1,3 millioner piksler i hver av dem ‒ totalt 2,6 millioner.

S 580 e kommer også med 2. generasjon MBUX og en hel drøss med digitale løsninger, og dette gjør også sitt til at de bak kan betjene MBUX-systemet. Uttrykket baksetepassasjer får altså en helt ny mening i denne.

Her noen rene fakta rundt den nye S-klasse:

I og med at bilen nå er klar for bestilling, så har selvsagt Mercedes Norge også prisene klare.

Dette er som kjent flaggskips-serien til Mercedes, og da bikker selv en ladehybrid millionen med god klaring. Den korte versjonen har en startpris på 1.516.000 kroner, mens den lange versjonen som måler nærmere 5,3 meter starter på 1.553.000 kroner.

Her får du et nærmere blikk på bilen, både utvendig og innvendig. Og spesielt innsiden er verd å få med seg.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter