Nå modifiserer Brabus også motorsykler

Tuningseksperten kjent for sine Mercedes-utgaver har kastet seg over en KTM. Se bilder.


I tur og orden har tyske Brabus tatt for seg en Mercedes G-klasse, en Mercedes-Maybach og en AMG GLE Coupé de siste månedene.

Men av og til slår de også til med biler også uten Mercedes-stjernen, noe som inkluderer en rå utgave av den nye Land Rover Defender og en Smart EQ-utgave ‒ to biler som de har kommet med for ikke så altfor lenge siden.

Og en gang iblant beveger de seg over i det våte elementet, noe som har resultert i en Brabus 900-serie ‒ faktisk så vakker designet at den vant en Red Dot-pris tilbake i 2020.

Men motorsykler, nei, det har de holdt seg unna.

Vel, inntil nå.

Brabus melder nemlig at de har inngått et samarbeid med det østerrikske MC-produsenten KTM, kanskje aller best kjent for sine mer terrengbaserte tohjulinger.

Men KTM har også landeveissykler, og en slik er den i utgangspunktet imponerende KTM 1290 Super Duke R EVO.

Og den blir iallfall imponerende når Brabus får gjøre det de er best til ‒ å tune kjøretøy.

Den originale motorsykkelen er et lite monster med 180 hestekrefter og et dreiemoment på 140 Nm, og den er såpass moderne at den også er utstyrt med LED-lys foran og en masse andre teknologiske hjelpemidler.

Men, kanskje litt skuffende, for her snakker vi altså om tunere som har biler med 900 hestekrefter, har ikke Brabus gjort noe med V-Twin-motoren. Så her er det 180 hk ved at 9.500 r/min og 140 Nm ved 8.000 r/min.

Men de har gjort mye annet.

Brabus kaller designet sitt «Black and Bold», hvor svarte karbondeler smelter sammen med et spesialdesignet rødt sete, Brabus-felger og en svart lakk med noen røde detaljer.

Resultatet er ganske så spektakulært.

Nå er det mulig å få Brabus-utgaven i to forskjellige farger, Magma Red og Signature Black, og det skal kun lages 77 eksemplarer. Grunnen er ganske enkelt, for Brabus ble grunnlaget i 1977.

Vekten er ifølge Brabus slanket med 5 kilo i forhold til den originale sykkelen, noe som bør gjøre den enda litt mer kapabel rundt svingene.

Og det sørger også de seks kjøremodusene som KTM har til denne for. Her er det mulig å velge mellom Comfort, Street, Sport, Track, Advanced eller rett og slett Auto.

Ettersom Brabus 1300 R kommer i svært begrenset opplag, blir det kamp om denne.

Så la oss håpe at dette er starten på et nytt segment for Brabus, for som bildene under viser er dette noe skikkelig rått.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel