- Annonse -
HjemNyheterDen fascinerende historien om Spirit of Ecstasy

Den fascinerende historien om Spirit of Ecstasy

Rolls-Royce har akkurat avduket en ny maskot som skal pryde panseret til elbilene. Vi lar Rolls-Royce fortelle den interessante historien om Spirit of Ecstasy.

I mer enn et århundre har Rolls-Royce-biler vært prydet av Spirit of Ecstasy-maskoten, et av de mest gjenkjennelige emblemene noen gang laget.

- Annonse -

Likevel, bemerkelsesverdig nok gitt hennes enorme berømmelse og globale rekkevidde, forblir aspekter av historien hennes åpen for spekulasjoner, forvirring og ikke minst kontrovers.

Når merket tar fatt på en ny epoke med elektrifisering, besøker vi legenden på nytt for å skille etablerte fakta og bevis fra spekulasjoner og rykter.

Det er en fortelling om fire mennesker med forskjellige bakgrunner, med individuelle personligheter og koblinger, noen ganger komplekse forhold ‒ som var opprinnelsen til verdens mest kjente ikon.

Hovedpersonene i dette dramaet er:

  • John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu, 2. baron Montagu av Beaulieu (1866-1929). En framtredende bilpioner og utgiver av The Car Illustrated i New Forest, nå hjemmet til National Motor Museum.
  • Claude Goodman Johnson (1864-1926). Sekretær for Automobile Club of Great Britain & Ireland før han begynte å jobbe med Charles Stewart Rolls i forretningslivet i 1903. En begavet publisist, og hans kommersielle skarpsindighet gjorde ham til bindestreken i Rolls-Royce.
  • Eleanor Velasco Thornton (1880-1915). Den sentrale figuren i Spirit of Ecstasy-historien. Opprinnelig skuespiller og danser, var også Claude Johnsons assistent fram til 1902 da hun ble kontorsjef for lord Montagu; hun var også modell og muse for Charles Sykes.
  • Charles Robinson Sykes (1875-1950). Han var en illustratør og skulptør som jobbet for både lord Montagu og Claude Johnson. Under pseudonymet «Rilette» designet han reklame og magasinomslag, nå betraktet som kunstverk i seg selv.
- Annonse -

For et nett vi spinner

The Spirit of Ecstasy-historien er et menneskelig drama, der fakta og fiksjon ofte blir uklare. Det som utvilsomt er fakta er at i 1902 opprettet frilansjournalist og motorentusiast John Montagu ‒ en mann med en masse titler, men stadig mangel på penger – Storbritannias første motormagasin, The Car Illustrated, og ansatte Charles Sykes som sin sjefillustratør.

Det som også er sikkert at Montagus venn, Claude Johnson, rundt samme tid ansatte en ung kvinne ved navn Eleanor Thornton som sin assistent ved The Automobile Club, hvor han var generalsekretær.

Da Montagu møtte Eleanor, som var både svært intelligent og kjent for sin skjønnhet, ble han umiddelbart slått ‒ og tilbød henne jobben som kontorsjef i magasinet hans.

- Annonse -

Hun takket ja, og den aristokratiske forleggeren og hans nye kollega – 14 år yngre og fra en ydmyk opprinnelse i Sør-London – innledet snart en 13 år lang affære som var like lidenskapelig og oppriktig som den var uunngåelig og hemmelig.

I løpet av 1903 ble Eleanor gravid.

Hun og Montagu bestemte at det ville være best for babyen å bli adoptert ved fødselen. I noen sekunder holdt Eleanor spedbarnet Joan før hun overlot henne til Montagu, og instruerte ham «aldri mer å nevne navnet på babyen».

Eleanor så henne aldri igjen, men det gjorde faren. Han arrangerte (og betalte) for at Joan først ble oppdratt av en ekssersjant fra hans regiment og hans kone, og senere en lege og hans kone.

I årene som fulgte besøkte han datteren sin, som bare kjente ham som onkel John, og gjorde det han kunne for å støtte henne, innenfor grensene av anstendighet og hemmelighold.

Musen for et ikon?

Det er her de ulike trådene i historien begynner å vikle seg sammen.

Sykes og Eleanor ville selvfølgelig ha møtt hverandre gjennom arbeidet sitt på The Car Illustrated, men interessant nok kjente de hverandre fra før av.

Noen år tidligere hadde Eleanor hatt et rom på The Pheasantry, en kunstnerkoloni i Chelsea. Her levde hun et hemmelig dobbeltliv: anstendig, respektabel, profesjonell assistent for Johnson på The Automobile Club om dagen; sanselig eksotisk danser og livsmodell om natten.

En av artistene hun jevnlig poserte for var Charles Sykes.

Selv om Sykes ble ansatt av Montagu som illustratør, var han også en talentfull skulptør etter å ha studert under den eminente professor Edouard Lanteri ved Royal College of Art.

I 1903 skulpturerte han et trofé, etter modell av Eleanor, som Montagu kunne presentere under Gordon Bennett-løpet. Et annet av Sykes’ verk, med tittelen Bacchante, ble vist på Royal Academy og Paris Salon.

Ansiktet og figuren hennes er også slående lik de til hans mangeårige muse.

I løpet av denne perioden (den nøyaktige datoen er ukjent) produserte Sykes en maskot for Montagu’s Rolls-Royce Silver Ghost.

Kalt «The Whisper» var det en liten aluminiums-statuett av en ung kvinne i flagrende kapper med en pekefinger mot leppene. Det har blitt bekreftet at Eleanor var modellen.

Om maskoten var et tegn på takknemlighet fra Sykes til vennen og arbeidsgiveren hans, eller laget på Eleanors foranledning som en gave til kjæresten hennes, forblir et mysterium.

Uansett fakta, Montagu viste den fram på hver Rolls-Royce-bil han eide fram til sin død i 1929 ‒ kanskje som en diskret erkjennelse grunn av sin kjærlighet til Eleanor, som han holdt hemmelig så lenge.

Den konvensjonelle visdommen er at «The Whisper» var inspirasjonen for Spirit of Ecstasy, og at maskoten derfor er etter modell av Eleanor Thornton.

Det er en tiltalende og logisk forestilling, og det er nok likheter til å støtte det. Men nok en gang er historien ikke så entydig som den først ser ut.

Rolls-Royce forbindelsen

I 1910 kommer Eleanors tidligere arbeidsgiver, Claude Johnson, inn i fortellingen igjen. Ikke lenger i The Automobile Club, var han nå administrerende direktør for Rolls-Royce, selskapet som ble grunnlagt av hans tidligere forretningspartner, Charles Rolls, og den geniale ingeniøren Henry Royce.

Royce var allerede i ferd med å bli irritert over det han følte var smakløse maskoter som prydet radiatorhetter på toppen av Rolls-Royce-biler, inkludert svarte katter, djevler og en jovial politimann.

Claude Johnson oppdaget imidlertid en åpning, og argumenterte for at de burde produsere sin egen maskot som ville forbedre en Rolls-Royce i stedet for å fornedre den.

Til slutt var Royce motvillig enig, og gjennom sin venn Montagu ga Johnson Charles Sykes i oppdrag å lage den.

Johnson hadde allerede et mentalt bilde av hva slags utsmykning han ønsket. På en tur til Paris hadde han blitt imponert over kunstnerskapet bak den greske marmorstatuen av «Nike of Samothrace», Seiersgudinnen, skulpturert i 190 f.Kr. og utstilt i Palais du Louvre siden 1883.

Stående ni fot (2,75 m) høy, er hun avbildet som en bevinget guddom som stiger ned fra himmelen, drapert i en flytende tunika og mantel. Dessverre har tiden fratatt henne både armer og hode.

«Jeg vil ha noe vakkert, som Nike», sa Johnson til Sykes. «Gå og se på det».

Sykes gjorde det, men bestemte seg raskt for at Nike var for krigersk og dominerende til å være en passende Rolls-Royce-maskot.

Etter mange turer i Montagu’s Silver Ghosts, trodde han at en mer delikat, eterisk figur bedre ville uttrykke merkets ynde, stillhet og subtile kraft.

Nok en gang var musen hans nesten helt sikkert Eleanor Thornton.

Men også her er det fortsatt tvil.

Selv om det virker høyst sannsynlig at Eleanor var modellen for Spirit of Ecstasys overordnede form, kan ansiktet være en annens, da det er har en ganske så likhet med en kvinne som Sykes hadde et nært og beundrende forhold til – moren hans, Hannah Robinson Sykes.

Noen har spekulert i at Sykes brukte fantasien til å skape en kvinnelig kroppsbygning som tilfredsstilte hans kunstneriske øye og visjon om kvinneidealet.

Hva ligger i navnet?

Sykes’ nye maskot ble opprinnelig kalt «The Spirit of Speed».

Tittelen som ville gjøre henne udødelig, hevdes det i et brev fra Rolls-Royce til John Montagu. I den beskriver selskapet sitt søk etter en maskot som vil formidle «Rolls-Royce-ånden – nemlig fart med stillhet, fravær av vibrasjon, mystisk utnyttelse av stor energi, en vakker levende organisme med suveren ynde som en seilende yacht».

Brevet legger til at da Sykes designet sin «grasiøse lille gudinne, hadde han The Spirit of Ecstasy i tankene, som har valgt veien som sin største glede og steg av på baugen til en Rolls-Royce-bil for å nyte friskheten til luften, og den musikalske lyden av hennes flagrende draperier».

Rolls-Royce registrerte Spirit of Ecstasy som sin intellektuelle eiendom i 1911.

Det er imidlertid bemerkelsesverdig at hun ikke mottok den uforbeholdne velsignelsen fra noen av grunnleggerne. Sir Henry Royce mislikte maskoter av noe slag, og Charles Rolls gikk aldri øynene på henne, siden hun ble skapt etter hans død i en flyulykke i juni 1910.

Det er nesten utelukkende på grunn av visjonen, skarpsindigheten og den rene karakterkraften til Claude Johnson at hun eksisterer.

Hans instinkter ble bevist da Rolls-Royce i 1920 deltok med Spirit of Ecstasy i en konkurranse i Paris for å finne verdens beste bilmaskot. Hun vant selvfølgelig, og Sykes fikk en gullmedalje.

Det er heller ikke så ofte nevnt at Spirit of Ecstasy var et «valgfritt ekstrautstyr» helt fram til 1939. Kanskje gjenspeiler sir Henrys udekkede antipati, maskoter prydet bare rundt 40 prosent av de rundt 20.000 bilene som ble levert i denne perioden ‒ selv om mange var senere ettermontert.

Endringer med tiden

Spirit of Ecstasy har vært et kjennetegn til Rolls-Royce-merket siden 1911. Men akkurat som merket og bilene har den utviklet og endret seg med tiden. Hun har selv gjennomgått sine egne periodiske transformasjoner.

I sin originale form fra 1911 var hun en statuesk 67/8 tommer (~18 cm) i bare føtter, på 1960-tallet hadde hun gått gjennom åtte iterasjoner og var mer lavt 45/1 tommer høy (~11 cm).

Avstanden fra nesen til tuppen av de utstrakte kappene hadde også krympet proporsjonalt, fra fem tommer til tre. Det har også vært subtile variasjoner i hennes basisform, holdning og presise helling av «vingene» gjennom tiårene.

Mer radikalt hadde kunder som kjøpte modeller fra 1934 til 1959 muligheten til en knelende skikkelse, som noen mente passet bedre til periodens karosseridesign.

På 1970-tallet forsøkte noen land å forby maskoten av sikkerhetsgrunner. I Sveits, for eksempel, fikk kunder ikke lov til å vise henne i det hele tatt, og da de mottok bilene hvilte hun i hanskerommet.

Rolls-Royces typisk elegante og geniale løsning var å montere maskoten på en fjærbelastet base, slik at hun kunne synke ned i radiatoren slik at det ikke var noen fare ved den minste berøring.

Denne tilbaketrekkingsmekanismen har utviklet seg til en jevn, grasiøs bevegelse kjent som «the rise» og er en standardfunksjon på hver Rolls-Royce-bil som er håndbygget på Goodwood.

Omdesignet for den moderne tid

En av de mange bemerkelsesverdige aspektene ved Spirit of Ecstasys historie er at fra 1911 ble hver figur personlig støpt, innskrevet og håndbearbeidet av Charles Sykes selv.

Datteren hans, Josephine, tok over i 1928 og fortsatte til produksjonen ble avbrutt av krigsutbruddet i 1939. Hver Spirit of Ecstasy fra denne perioden er derfor svært forskjellig fra hverandre.

I dag er de laget av spesialister i Southampton, ved å bruke en voksstøpe-prosess som kombinerer metoder og materialer tilbake over 5.000 år med teknologi fra det 21. århundre.

Hver figur er basert på et 3-dimensjonalt datagenerert bilde, digitalt kartlagt fra den originale Spirit of Ecstasy.

Ved å bruke dette bildet skapte dyktige håndverkere et solid støpt verktøy, laget for hånd ved hjelp av kuttere som måler bare 0,2 mm for å sikre at selv de fineste detaljene ble nøyaktig replikert.

Fra dette støpte verktøyet produserte de en svært nøyaktig voksmodell av figuren, som deretter ble belagt med keramikk. Etter at dette belegget hadde tørket, ble voksen smeltet bort, og etterlot en perfekt form som den nye støpen ville bli tatt fra.

Hver figur lages ved å fylle formen med smeltet rustfritt stål, ved en temperatur på 1.600 grader. Når stålet er avkjølt, åpnes formen for å avsløre Spirit of Ecstasy i all hennes prakt.

Den endelige transformasjonen finner sted i etterbehandlingsavdelingen, ved hjelp av en prosess som kalles peening.

Støpingen er sprengt av millioner av rustfrie stålkuler, bare 0,04 mm i diameter, som hjelper til med å polere overflaten uten å være slitende. Etter maskinering, en siste speilpolering og strenge kvalitetskontroller, tar den ferdige figuren sin rettmessige plass over den ikoniske Rolls-Royce-grillen.

I 2020 avduket Rolls-Royce The Spirit of Ecstasy Expression. For denne helt nye visuelle behandlingen tegnet designere henne om i en forenklet, moderne form for å bli brukt som et grafisk symbol som en del av merkets oppdaterte bedriftsidentitet.

Den datagenererte, nettvennlige illustrasjonen oversetter figurens kurver til et bånd av parallelle linjer som bølger og endres i henhold til innstillingen. Den er designet for å fremkalle bevegelse, en silkeaktig, flytende form som ser ut til å drapere og flyte over fysiske og digitale overflater.

Nå har Rolls-Royce Motor Cars kunngjort at Spirit of Ecstasy ville ta en ny form for hennes utsmykning på Spectre, merkets første elbil.

Hun er mer strømlinjeformet og grasiøs enn noen gang før – det perfekte emblemet for den mest aerodynamiske Rolls-Royce som noen gang er skapt, og for å pryde forsiden av den dristige elektriske framtiden.

Slutten på affæren

30. desember 1915 nøt Montagu og Eleanor Thornton lunsj i den førsyeklassses salongen til passasjerskipet SS Persia. De seilte gjennom Middelhavet på vei til India, hvor Montagu var blitt utnevnt til sjef for mekanisk transport for den britiske hæren.

Eleanor skulle gå i land allerede ved Port Said og returnere til England.

Skipet ble truffet av en torpedo og sank på mindre enn fem minutter. Eleanor Thornton, sammen med hundrevis av andre passasjerer, ble aldri sett igjen.

Montagu var imidlertid heldig.

Etter 38 timers drift i en livbåt, med en brukket skulder og en skadet lunge, ble han og en håndfull andre overlevende plukket opp av en passerende rutebåt. Mens han ble frisk på Malta som gjest hos guvernøren, nøt han den bittersøte gleden av å lese sine egne nekrologer i London-avisene.

Montagu kom aldri over tapet av Eleanor, som han selvfølgelig aldri kunne nevne offentlig. Men resten av livet var hun med ham i ånden uansett hvor han reiste i Rolls-Royce-bilen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her