Renaults legendariske «superbil» runder 50 år

Renault 5 ble av alle ting annonsert som en «superbil», og den var iallfall super på den måten at den satte alle andre rivaler på plass på salgslisten.


1972 var et særs viktig år for den moderne verden vi nå lever i. For er det en ting vi nå ikke klarer oss uten, er det nettet.

Forløperen til dagens internett het ARPANET, og her spilte av alle land Norge en nøkkelrolle. For da ARPANET tok det avgjørende steget som senere skulle bli til internettet, nemlig at datamaskiner på kryss av landegrenser koblet seg sammen, var det Norge som koblet seg til amerikanske maskiner.

Det skjedde i 1973, men allerede året før kom det som alle i dag vet hva betyr. I 1972 ble nemlig @-tegnet introdusert, og dette skulle rett og slett være til-adressen for de som skulle sende elektronisk post.

Her i Norge huskes året først og fremst for at vi stemte nei til EF (nå EU), og ikke minst begynte NRK sine faste prøvesendinger med fargefjernsyn ‒ en annen ganske viktig ting i den moderne verden.

1972 var også et godt år for bilindustrien, og i særdeles for franske Renault. Det kan de takke en professor for.

For en mann som forsto at verden var i stor endring på 1960-tallet var Bernard Hanon, en franskmann som var Renaults forlengende arm i USA. Der underviste han på et universitet i New York, og forsto raskt at kvinnene var på full fart ut av kjøkkenet og inn i den moderne verden.

Og de trengte andre type biler.

Hanon som hadde jobbet i Renault siden 1959 tok kontakt Louis Dreyfus, daværende styreformann og administrerende direktør, og fortalte han om planene om en bil som kunne møte de nye tidene.

Nå var ikke Renault skyggeredd, noe blant annet Renault 4 lansert i 1961 og Renault 16 i 1965 er bevis på. Begge var på sine måter revolusjonerende biler.

Sjefen lot seg overbevise av Hanon, og dermed ble et prosjekt med kodenavnet 122 innledet i 1967.

Hanon ble for øvrig administrerende direktør for Renault i 1981, og var også den som tok det franske merket inn i formel 1. Den visjonære mannen døde dessverre for noen måneder siden, 89 år gammel.

Ved lanseringen i 1972 ble Renault 5 en aldri så liten tegneseriehelt. Tegninger av den dukket opp både som store annonser på busskur og reklameplakater, og jaggu kom det også korte tegnefilm-sekvenser av bilen på kinoene. Der ble den framstilt som en aldri så liten superbil.

Den var iallfall så moderne og original at den bydde på en aldri så liten revolusjon i sitt eget segmentet.

Bilens spesielle «eske»-form ble framhevet av et genialt designgrep om å skjule dørhåndtakene, og Renault monterte også på støtfangere i plast som den første bilen.

En annen viktig ting var at bilen skulle lanseres som en tre-dørs kombi, til stor fortviles hos de franske Renault-forhandlerne. De hadde nemlig ingen tro på en bitteliten bil med tre dører.

Vel, de tok feil. For det viste seg raskt at bilen faktisk hadde plass til fire personer, og det var også plass til bagasje. Ja, de klekket også ut en løsning hvor det var mulig å slå ned bakbenken.

Renault så potensialet, og brukte langt tid på å finne de riktige prisene som skulle lokke kjøperne. Og de var det potensielt mange av.

Dette var nemlig litt av en bybil, og var kun 3,50 meter lang og 1,52 meter bred. Renault 5 var også tilgjengelig i en L-versjon med motor fra Renault 4 (782cc/36hk), og en TL-modell, med motor fra Renault 8 (956cc/47hk) og ekstra standardutstyr (armlener, pakkehylle bak, to-trinns vindusviskere etc.).

Suksessen til Renault 5 overgikk umiddelbart alle forventninger, og det oppsto raskt ventelister.  Fabrikkene klarte rett og slet ikke holde tritt med de stadig svulmende ordrebøkene.

Fra lanseringen i 1972 til slutten av eksportproduksjonen i 1992, ble totalt 5.325.890 eksemplarer produsert, og den var Frankrikes bestselgende bil fra 1974 til 1983 hvor den oppnådde en marksandel mellom 10 og 16 prosent.

Mer enn én av 10 nye biler som ble solgt i den perioden var altså Renault 5, som raskt ble kjent som kun Le Car. Bilen.

Også internasjonalt slo R5 godt fra seg, og sto for over halvparten av eksporten til Renault. Bilen ble produsert i hele 13 land utenfor Frankrike, og faktisk ble noen av disse også importert tilbake til Frankrike. For ja, så stor var etterspørselen på hjemmebane.

Ikke overraskende førte den enorme suksessen til en rekke nye utgaver av R5, alle designet for å skape mer interesse.

  • 1974: En sportsversjon, kalt LS, avdukes. Dens 1289cc motor utviklet 64 hk og hadde «førsteklasses» utstyr. Året etter ble den til og med utstyrt med seter i et helt stykke.
  • 1976: GTL-versjonen dukker opp, med en 1289cc motor som utvikler 42 hk. Det introduserer sidebeskyttelseslister i samme materiale som støtfangere foran og bak.Men den største nyheten det året er R5 Alpine, drevet av en 90-hestekrefters 1397cc-motor. Den ble gjenkjent av de karakteristiske lettmetallfelgene samt av tåkelyktene foran støtfanger.
  • I 1977 fikk denne modellen de attraktive 3-eikers lettmetallfelgene til Alpine A310. Samme år ble motoren til L-utgaven erstattet av 36 hk via 845cc-blokken.
  • 1978 markerer lanseringen av Renault 5 Automatic, med en 55 hk 1300 cc-motor, kjennetegnes ved sitt vinyltak.
  • I 1979 lanseres 5-dørsversjonen. L, TL og kommersielle modeller er nå utstyrt med 45 hk 1108cc-motoren.Dashbordet erstattes med et støpt stykke og nye seter introduseres. Dette året markerer også av ankomsten til litt av et fenomen, noe vi snart kommer tilbake til.
  • I 1982 lanseres Renault 5 TX, en luksusversjon som er en forløper til Baccarat-modeller. R5 Alpine får også en oppdatering og økte fra 93 til 110 hk grunnet en ny turbo.
  • 1984: Renault 5 går inn i sitt siste produksjonsår i Frankrike under dette modellnavnet. Alle versjonene (grunnmodellen, TL, GTL, GTS og TSE) blir omdøpt til Laureate. Samme år markerte lanseringen av Super 5, 2. generasjon av R5 og forløperen til Renault Clio.

Så en trommevirvel ‒ turbo-æraen!

Renault 5 Turbo

  • 1979: Da den blå prototypen blir avduket på Frankfurt Motor Show, overgår den sportbils-entusiastenes villeste drømmer. Faktisk er det kun den karakteristiske silhuetten som består fra den originale Renault 5, og bilen er pumpet opp med enorme vinger, støtfangere og spoilere.
  • 1980: Produksjonsversjonen blir avduket i januar på bilutstillingen i Brussel, og de mest utrolige detaljene er under karosseriet. Motoren er flyttet fra fronten til en midtre posisjon like bak forsetene. 1397cc-enheten fra Renault 5 Alpine er matet av en Garrett-turbo og utvikler 160 hk.

Renault 5 Turbo 2

Turbo 2-versjonen som kom i 1983 var forenklet i forhold til forgjengeren. Mye mer interiør-funksjoner ble lånt fra Renault 5 Alpine. Aluminiumspanelene i karosseriet (tak, luke og dører) ble erstattet med stålplater.

160 hk-motoren ble laget mer kjørbar for daglig bruk. Salget tok seg opp, og 3.424 eksemplarer ble solgt fram til 1986 da Renault satte punktum.

I tillegg ble R5 flittig brukt i motorsporten, allerede fra 1974. Spesielt R5 Turbo huskes godt fra rallysporten, hvor den hadde mange kamper mot mektige biler som Audi Quattro, Porsche 911 og Stratos.

Renault fulgte også opp med Renault 5 Maxi Turbo som vant flere store løp, og den lille iltre turbobilen deltok også i andre typer motorsport.

Det var altså slutt på den originale Renault 5 i 1986, men det franske merket sliter med å gi helt slipp på den.

For 49 år etter at den kom kunne Renault i fjor by på en helt ny versjon av den legendariske bilen, nemlig en elbil kalt Renault 5 Prototype.

Da Renault for et knapt år siden skulle fortelle om sin elbilstrategi som inkluderte sju rene elbiler fram mot 2025, hadde de også med seg et eksempel.

Den elbilen het Renault 5 Prototype, men var ikke en ren kopi av den gamle R5-modellen. Det var en visjon om hvordan en R5 ville blitt laget om den ble det på 2020-tallet.

Dermed var frontlyktene viktig, for en av grunnen til at R5 ble så populær var et den rett og slett så hyggelig ut forfra. Så designerne tok utgangspunktet i fronten, og designet deretter resten av prototypen.

Målet var at den skulle bli uttrykksfull og livlig, og bringe det franske uttrykket «joie de vivre» videre. Prototypen skulle altså bringe livsgleden som R5 bød på videre.

Renault har bekreftet at Renault 5 Prototype skal inn i serieproduksjon, og det skal etter planen skje i 2024.

Om den blir like populær som sin ganske så mye eldre søster gjenstår å se, men det skal vel litt til?

For det kan som kjent bare være en «Le Car», og det er den originale Renault 5 som runder 50 år.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Featured