HjemNyheter20 år siden Renault dukket opp med nøkkel-kortet

20 år siden Renault dukket opp med nøkkel-kortet

I dag tar man det for gitt, men for 20 år siden var en nøkkelfri bil en sensasjon.

Det er en masse ting vi tar for gitt i dagens moderne masseproduserte biler, men det er ikke så veldig mange tiår siden de masseproduserte bilene var langt mer mekaniske og analogiske.

- Annonse -

Noen av de første tingene som kom var elektriske vindusheiser, cruisekontroll, servostyring ABS-bremser og elektronisk sentrallås.

Så ble det vanlig med ting som klimaanlegg og GPS, og nå har digitale løsninger som store skjermer, ryggekameraer, nødbrem og adaptive cruisekontroll brøytet seg vei inn i de fleste bilene.

Og nøkkelfrie biler. Vel, du må ha med deg nøkler for å få startet de fleste bilene, selv om noen merker har løsninger hvor du kan laste ned en digital nøkkel på smartmobilen.

Men du trenger ikke fysisk å ta nøkkel fram. Det holder å ha den i lomma.

- Annonse -

Dette sørget Renault for.

Nøkkelkortet, på størrelse med et bankkort, er en av de aller største oppfinnelsene til det franske merket, og må ha fortonet seg som den reneste 007-gadgeten da den kom.

Det hele starter i 2001. Renault skulle begynne å selge Laguna II, en sedan som skulle bli selveste «livsstilsbilen» fra det 21. århundre. Men designerne følte at den manglet noen innovative funksjoner for å bli nettopp det.

En stund før den offisielle lanseringen av den nye bilen, bor Bernard Dumondel, Laguna II-produktlederen, på et hotell i Luxembourg.

- Annonse -

Han går for å bruke romnøkkelen sin, et magnetkort, og får en åpenbaring: Hvorfor ikke bruke et kontaktløst kort i stedet for den tradisjonelle bilnøkkelen?

Ideen bak håndfri-kortet er født. Han presenterer en prototype av ideen sin for sin sjef, som engasjerer konsernets beslutningskomité som inkluderer Louis Schweitzer, daværende administrerende direktør i Renault.

Prosjektet blir vedtatt, og patent innlevert.

Laguna II lansert for 20 år siden var den første Renault-modellen med håndfri-kort.

Etter R16 TX i 1973, den første franske bilen som hadde elektronisk sentrallås, og Fuego fra 1982 med sine banebrytende fjernstyrte dørlåser, ble Laguna II den første bilen laget av en generell bilprodusent med en håndfri-kort.

Det opprinnelige designet ble kjent som et «nøkkelfritt kjøretøy». I løpet av de påfølgende årene forbedret Renault dette ved å inkludere det på Espace og Vel Satis-modeller.

Dette bidro til å popularisere designet slik at det spredde seg over hele spekteret, fra Clio til Scenic og videre til Megane.

Bak håndfri-kortets minimalistiske plastdeksel skjuler det seg en sofistikert elektronisk kjerne. Den er programmert til å konstant «kommunisere» med bilen den er koblet opp til.

Når man nærmer seg bilen oppdages kortet av mottaker-sendere plassert i bilen. Når bilen «pinger» kortet med en bekreftelsesforespørsel, sender det ut et radiosignal som inneholder en tilgangskode.

Hvis bilen gjenkjenner koden, låser den opp dørene. Alt dette tar bare 80 millisekunder. Altså på et blunk!

Når personen som holder håndfrikortet klatrer ut av bilen, fortsetter kjørecomputeren å pinge kortet med jevne mellomrom, for å se om det fortsatt er i nærheten. Når kortet ikke lenger reagerer, låser datamaskinen alle dørene.

Ifølge Pascaline, leder av en avdeling kalt Cross-Cutting Products hos Renault-gruppen, var det å finne opp håndfrikortet «en mektig utfordring som inkluderte en god del risiko».

Laguna II imponerte riktignok under Euro NCAP kollisjonstest, men den led av tekniske hikke i månedene etter lanseringen. Slik var det også med den første versjonen av håndfri-kortet.

Signalet ble lett forvirret av objekter i nærheten, som for eksempel neonlysene på parkeringsplasser. Og det var kanskje ikke så rart.

For selv om Renault designet den på bakgrunn av mer enn 6.000 kundeintervjuer som gikk på livsstil, vaner og forventninger, hadde ikke Renault tid til å lage prototyper, teste alle mulige brukstilfeller og korrigere for ukjente.

Men Renault kastet seg raskt rundt da de negative tilbakemeldingene tikket inn, og kom opp med et redesignet kort som fungerte bedre. Siden kom det også nye og enda kraftigere nøkkelkort.

En nøkkel i nøkkelen.

Her er noen eksempler på forbedringer, og som vi kan se dukket det stadig opp nye problemstillinger som ingeniørene måtte ta høyde for.

  • Garanterer vanntettheten til håndfri-kortet. Mange hadde en uheldig vane at de glemte kortene sine i bukse- eller jakkelommene da klærne havnet i vaskemaskinen.
  • Gjør den mer solid. En annen uheldig vane var at noen kunder la kortet sitt i baklommen på buksene og satte seg på det.
  • Bruk datamaskinen ombord til å deaktivere fjernopplåsing når du nærmer deg bilen. For folk som til enhver tid ville ha kortet på seg, fant raskt ut at det å vaske bilen ble et mareritt. De ville uforvarende låse og låse opp bilen mens de beveget seg rundt.
  • Skjule en tenningsnøkkel inne i kortet. Skulle kortet feile eller batteriet skulle gå tomt, skjulte Renault en liten tenningsnøkkel i kassen som kunne brukes til å åpne dører manuelt.
  • Tilby opptil fire personlige kort per bil. Fordi du kan ha flere personer i en familie som bruker samme bil, valgte Renault å tilby opptil fire kort per kjøretøy. Hvert kort registrerte også tilpassede innstillinger for sin spesifikke eier (radioinnstillinger, seteposisjon, klimaanlegg, etc.)
  • Forkort nedetiden på verkstedet. For å spare tid for kundene når de sender bilen til mekanikeren for en diagnosesjekk, lagrer håndfri-kortet informasjon som bilens serienummer og registrering, detaljer om eieren, utstyr, kjørelengde og til og med dekktrykk. Det ble et slags «bilpass».

I løpet av de 20 årene siden det kom, har Renault håndfri-kort gått gjennom konstant endring. Både når det gjelder utseendet og spesielt teknologien innvendig.

I 2001 ble den aller første versjonen laget av utstyrsleverandøren Valeo kjent som det «praktiske» kortet.

Alle som har kortet kan låse og låse opp bilen ved å trykke på en knapp som er plassert enten på kortet eller på dørhåndtaket. Standardversjonen skulle brukes som en fjernkontroll eller den kunne oppgraderes til en «håndfri» modell. Innvendig har midtkonsollen et spor for kortet og en knapp for å starte motoren.

I 2007 gikk Renault videre til det «magiske» kortet. Når en sjåfør bærer kortet på seg, trenger han eller henne bare å ta tak i dørhåndtaket for at hele bilen skal låses opp. Innvendig ble kortsporet fjernet.

I 2015 lanserte Renault Espace V, en minivan som kom utstyrt med en mer effektiv og fornyet versjon av håndfri-kortet. Den inneholdt også en ny velkomstsekvens for lys og lyd.

I 2019 fikk designet den sanne betydningen av begrepet «håndfri». Bilen låser og låser opp dørene automatisk når kortet bringes i nærheten eller fjernes.

I 2022 kommer den helt nye Megane E-Tech Electric til å ta håndfri-opplevelsen enda lenger. Takket være mer effektive antenner kan kortholderen enkelt oppdages uansett hvor de befinner seg i et 360-graders område rundt bilen.

Velkomstsekvensen utløses når de nærmer seg bolen, mens dørhåndtakene, normalt gjemt i karosseriet, spretter ut, og ladeportdekselet låses opp automatisk.

Så hva med framtiden for håndfri-kortet?

Renault har brukt de siste årene på å gjøre bruken av håndfri-kortet enda enklere å bruke. De elektroniske delene som ligger på innsiden har blitt enda mindre. Rekkevidden er utvidet og batterilevetiden er optimert.

Når det gjelder sikkerhet, har nylige oppdateringer gjort systemet enda vanskeligere å hacke.

Selv om smarttelefoner som nå ser ut til å være på vei til å kunne erstatte nøklene, har Renault valgt å fortsette med håndfri-kortet. For det er et viktig tilbehør for Renault-kundene.

I 2021 viser statistikken at korttilbehøret var inkludert på nesten to av tre solgte Renault-biler. For noen modeller, som Zoe og Espace, hadde alle bilene dette.

På andre modeller, som Scenic, Captur, Kadjar, Talisman, Koleos og Arkana, ble ni av 10 biler levert med dette i 2021.

Så Renault følger opp ansvaret det er å ha kommet med den første masseproduserte bilen med en trådløs nøkkel, Laguna II.

Den nye Megane-modellen hilser føreren velkommen med et lys på bakken.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her