20 år siden Renault dukket opp med nøkkel-kortet

I dag tar man det for gitt, men for 20 år siden var en nøkkelfri bil en sensasjon.


Det er en masse ting vi tar for gitt i dagens moderne masseproduserte biler, men det er ikke så veldig mange tiår siden de masseproduserte bilene var langt mer mekaniske og analogiske.

Noen av de første tingene som kom var elektriske vindusheiser, cruisekontroll, servostyring ABS-bremser og elektronisk sentrallås.

Så ble det vanlig med ting som klimaanlegg og GPS, og nå har digitale løsninger som store skjermer, ryggekameraer, nødbrem og adaptive cruisekontroll brøytet seg vei inn i de fleste bilene.

Og nøkkelfrie biler. Vel, du må ha med deg nøkler for å få startet de fleste bilene, selv om noen merker har løsninger hvor du kan laste ned en digital nøkkel på smartmobilen.

Men du trenger ikke fysisk å ta nøkkel fram. Det holder å ha den i lomma.

Dette sørget Renault for.

Nøkkelkortet, på størrelse med et bankkort, er en av de aller største oppfinnelsene til det franske merket, og må ha fortonet seg som den reneste 007-gadgeten da den kom.

Det hele starter i 2001. Renault skulle begynne å selge Laguna II, en sedan som skulle bli selveste «livsstilsbilen» fra det 21. århundre. Men designerne følte at den manglet noen innovative funksjoner for å bli nettopp det.

En stund før den offisielle lanseringen av den nye bilen, bor Bernard Dumondel, Laguna II-produktlederen, på et hotell i Luxembourg.

Han går for å bruke romnøkkelen sin, et magnetkort, og får en åpenbaring: Hvorfor ikke bruke et kontaktløst kort i stedet for den tradisjonelle bilnøkkelen?

Ideen bak håndfri-kortet er født. Han presenterer en prototype av ideen sin for sin sjef, som engasjerer konsernets beslutningskomité som inkluderer Louis Schweitzer, daværende administrerende direktør i Renault.

Prosjektet blir vedtatt, og patent innlevert.

Etter R16 TX i 1973, den første franske bilen som hadde elektronisk sentrallås, og Fuego fra 1982 med sine banebrytende fjernstyrte dørlåser, ble Laguna II den første bilen laget av en generell bilprodusent med en håndfri-kort.

Det opprinnelige designet ble kjent som et «nøkkelfritt kjøretøy». I løpet av de påfølgende årene forbedret Renault dette ved å inkludere det på Espace og Vel Satis-modeller.

Dette bidro til å popularisere designet slik at det spredde seg over hele spekteret, fra Clio til Scenic og videre til Megane.

Bak håndfri-kortets minimalistiske plastdeksel skjuler det seg en sofistikert elektronisk kjerne. Den er programmert til å konstant «kommunisere» med bilen den er koblet opp til.

Når man nærmer seg bilen oppdages kortet av mottaker-sendere plassert i bilen. Når bilen «pinger» kortet med en bekreftelsesforespørsel, sender det ut et radiosignal som inneholder en tilgangskode.

Hvis bilen gjenkjenner koden, låser den opp dørene. Alt dette tar bare 80 millisekunder. Altså på et blunk!

Når personen som holder håndfrikortet klatrer ut av bilen, fortsetter kjørecomputeren å pinge kortet med jevne mellomrom, for å se om det fortsatt er i nærheten. Når kortet ikke lenger reagerer, låser datamaskinen alle dørene.

Ifølge Pascaline, leder av en avdeling kalt Cross-Cutting Products hos Renault-gruppen, var det å finne opp håndfrikortet «en mektig utfordring som inkluderte en god del risiko».

Laguna II imponerte riktignok under Euro NCAP kollisjonstest, men den led av tekniske hikke i månedene etter lanseringen. Slik var det også med den første versjonen av håndfri-kortet.

Signalet ble lett forvirret av objekter i nærheten, som for eksempel neonlysene på parkeringsplasser. Og det var kanskje ikke så rart.

For selv om Renault designet den på bakgrunn av mer enn 6.000 kundeintervjuer som gikk på livsstil, vaner og forventninger, hadde ikke Renault tid til å lage prototyper, teste alle mulige brukstilfeller og korrigere for ukjente.

Men Renault kastet seg raskt rundt da de negative tilbakemeldingene tikket inn, og kom opp med et redesignet kort som fungerte bedre. Siden kom det også nye og enda kraftigere nøkkelkort.

Her er noen eksempler på forbedringer, og som vi kan se dukket det stadig opp nye problemstillinger som ingeniørene måtte ta høyde for.

  • Garanterer vanntettheten til håndfri-kortet. Mange hadde en uheldig vane at de glemte kortene sine i bukse- eller jakkelommene da klærne havnet i vaskemaskinen.
  • Gjør den mer solid. En annen uheldig vane var at noen kunder la kortet sitt i baklommen på buksene og satte seg på det.
  • Bruk datamaskinen ombord til å deaktivere fjernopplåsing når du nærmer deg bilen. For folk som til enhver tid ville ha kortet på seg, fant raskt ut at det å vaske bilen ble et mareritt. De ville uforvarende låse og låse opp bilen mens de beveget seg rundt.
  • Skjule en tenningsnøkkel inne i kortet. Skulle kortet feile eller batteriet skulle gå tomt, skjulte Renault en liten tenningsnøkkel i kassen som kunne brukes til å åpne dører manuelt.
  • Tilby opptil fire personlige kort per bil. Fordi du kan ha flere personer i en familie som bruker samme bil, valgte Renault å tilby opptil fire kort per kjøretøy. Hvert kort registrerte også tilpassede innstillinger for sin spesifikke eier (radioinnstillinger, seteposisjon, klimaanlegg, etc.)
  • Forkort nedetiden på verkstedet. For å spare tid for kundene når de sender bilen til mekanikeren for en diagnosesjekk, lagrer håndfri-kortet informasjon som bilens serienummer og registrering, detaljer om eieren, utstyr, kjørelengde og til og med dekktrykk. Det ble et slags «bilpass».

I løpet av de 20 årene siden det kom, har Renault håndfri-kort gått gjennom konstant endring. Både når det gjelder utseendet og spesielt teknologien innvendig.

I 2001 ble den aller første versjonen laget av utstyrsleverandøren Valeo kjent som det «praktiske» kortet.

Alle som har kortet kan låse og låse opp bilen ved å trykke på en knapp som er plassert enten på kortet eller på dørhåndtaket. Standardversjonen skulle brukes som en fjernkontroll eller den kunne oppgraderes til en «håndfri» modell. Innvendig har midtkonsollen et spor for kortet og en knapp for å starte motoren.

I 2007 gikk Renault videre til det «magiske» kortet. Når en sjåfør bærer kortet på seg, trenger han eller henne bare å ta tak i dørhåndtaket for at hele bilen skal låses opp. Innvendig ble kortsporet fjernet.

I 2015 lanserte Renault Espace V, en minivan som kom utstyrt med en mer effektiv og fornyet versjon av håndfri-kortet. Den inneholdt også en ny velkomstsekvens for lys og lyd.

I 2019 fikk designet den sanne betydningen av begrepet «håndfri». Bilen låser og låser opp dørene automatisk når kortet bringes i nærheten eller fjernes.

I 2022 kommer den helt nye Megane E-Tech Electric til å ta håndfri-opplevelsen enda lenger. Takket være mer effektive antenner kan kortholderen enkelt oppdages uansett hvor de befinner seg i et 360-graders område rundt bilen.

Velkomstsekvensen utløses når de nærmer seg bolen, mens dørhåndtakene, normalt gjemt i karosseriet, spretter ut, og ladeportdekselet låses opp automatisk.

Så hva med framtiden for håndfri-kortet?

Renault har brukt de siste årene på å gjøre bruken av håndfri-kortet enda enklere å bruke. De elektroniske delene som ligger på innsiden har blitt enda mindre. Rekkevidden er utvidet og batterilevetiden er optimert.

Når det gjelder sikkerhet, har nylige oppdateringer gjort systemet enda vanskeligere å hacke.

Selv om smarttelefoner som nå ser ut til å være på vei til å kunne erstatte nøklene, har Renault valgt å fortsette med håndfri-kortet. For det er et viktig tilbehør for Renault-kundene.

I 2021 viser statistikken at korttilbehøret var inkludert på nesten to av tre solgte Renault-biler. For noen modeller, som Zoe og Espace, hadde alle bilene dette.

På andre modeller, som Scenic, Captur, Kadjar, Talisman, Koleos og Arkana, ble ni av 10 biler levert med dette i 2021.

Så Renault følger opp ansvaret det er å ha kommet med den første masseproduserte bilen med en trådløs nøkkel, Laguna II.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured