HjemNyheterStjernen runder 100 år

Stjernen runder 100 år

En stjerne skal som kjent vise vei. Den til Mercedes har nå gjort det i 100 år.

På 1880-tallet var det et realt kappløp om å lage den aller første bilen. Karl Benz vant dette, og fikk patent på den første «moderne» automobilen 29. januar 1886.

- Annonse -

Mindre enn 100 kilometer unna bygde Gottlieb Daimler med hjelp av makker Wilhelm Maybach sin første automobil bare noen måneder etter, men duoen skrev seg likevel inn i motorhistorien. Året før hadde duoen nemlig satt sammen verdens første motorsykkel kalt Reitwagen.

Gottlieb Daimler og Karl Benz kjente selvfølgelig til hverandre, men de samarbeidet aldri. Daimler opprettet Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) i 1890, mens Benz hadde grunnlagt Benz & Cie sammen med to andre allerede i 1883.

Vi har allerede stiftet bekjentskap med tre veldig historiske motornavn; Daimler som selskapet som eier Mercedes-Benz heter, Benz som utgjør det siste navnet til det tyske merket, og Maybach som de aller mest luksuriøse Mercedes-utgavene er kalt.

Så hvor kom Mercedes fra?

- Annonse -

Jo, en diplomat, forretningsnavn og salgsrepresentant for DMG, Emil Jellinek, ville gjerne bruke motorsport som en reklameplattform. Daimler og Maybach hadde allerede prøvd på dette, bare for å oppleve at ingeniøren Wilhelm Bauer kjørte seg i hjel under et løp i 1900.

Men Jellinek overbeviste de to, og dermed laget DMG en liten serie med racerbiler. Navnet fikk han selv bestemme, for dette var jo tross alt hans idé. Han foreslo at bilene like godt fikk navnet etter sin egen datter som han også hadde gitt sitt tidligere racerbil-team.

Og hun het Mercedes.

Bilene vant en del løp, og Daimler og Maybach syntes åpenbart at navnet klinget så bra at de registrerte det som et eget varemerke 23. juni 1902. 26. september samme år ble det lovlig beskyttet.

- Annonse -

Med de trengte ikke bare et navn. Alle bilmerker med respekt for seg selv måtte ha en logo.

Valget var ganske enkelt for DMG.

For de to sønnene til Gottlieb Daimler, Paul og Adolf, har senere fortalt at de husker faren hadde lagt til en stjerne på et postkort som viste familiens hjem for mange år siden. Gottlieb Daimler døde i mars 1900.

DMG fulgte opp denne ideen, og Adolf Daimler tegnet selv en stjerne som skulle symbolisere farens visjon ‒ motorisert kjøretøy på land, vann og i luften. Tre tagger, altså.

Daimler sto for øvrig også bak verdens første bensindrevne motorbåt, og det kan du lese om via en av lenkene helt nederst.

DMG registrerte den karakteristiske 3-taggede stjernen som en merkevare 24. juni 1909, og den innført i varemerkeregisteret i 1911.

Også hos rivalen Benz & Cie skjedde det ting, og nok en gang på samme tid.

«Benz»-bokstaven innrammet av en laurbærkrans ble nemlig registrert som et varemerke 6. august 1909. I oktober 1910 ble det ført inn i symbolregistrene.

Laurbærkransen – i stedet for tannhjulet som hadde blitt brukt til da – var tilsynelatende ment som en referanse til de betydelige seirene som Mannheim-selskapet hadde innen motorsport.

DMG hadde på sin side sin stjerne som de måtte passe på, og for ganske eksakt 100 år siden gjorde de nettopp det.

5. november 1921 sendte Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) en søknad til patentkontoret om bruksbeskyttelse for denne og andre varianter av sitt varemerke.

Det ble registrert som et varemerke i august 1923, og de begynte å bruke symbolet aktivt.

På samme tid hadde Tyskland havnet i økonomisk krise etter 1. verdenskrig, noe som også gikk hardt utover bilmerkene. Det viser tallene fra de to bilprodusentene.

I 1923 produserte totalt DMG og Benz & Cie nemlig under 3.000 biler, og noe måtte åpenbart gjøres. Så hvorfor ikke slå sammen selskapene til to av bilens gudfedre?

En forverring av krisen satte fart på samtalene mellom merkene, og under sommeren 1926 slo de to selskapene formelt seg sammen. Det hadde da allerede skjedd med logoen.

18. februar 1925 plasserte en grafiker stjernen inne i laurbærkransen, og siden har stjernen skint. På samme dag ble det nye emblemet og deretter ordmerket «Mercedes-Benz» registrert.

Siden har symbolet vært tilnærmet uforandret.

En Mercedes-Benz, spesielt tidligere, var ganske enkel å skille fra andre merker ved å se på desginet. Nå er ikke det nødvendig like enkelt, men da er det bare å se etter stjernen. Eksempelvis på radiatorgrillen, på panseret, på rattet eller til og med på felgene.

For den er ganske vanskelig å overse.

Stjernen ledet også vei for det tyske merket når det kommer til teknologisk innovasjon, ingeniørkompetanse, design og luksus.

Sammen med sola, som jo er vår egen skinnende stjerne, og Polarstjernen, er Merce-stjernen en av de aller mest kjente, og har gjort sitt til at Mercedes-Benz nå er den 8. beste merkevaren i verden.

Dette viser Interbrands årlige og anerkjente listen over globale merkenavn, og de har satt verdien på Mercedes-Benz til solide 50.866 millioner dollar. Kun Toyota med sin verdi på 54.107 millioner dollar er verd mer av dagens bilmerker.

Så ja, stjernen viste vei.

Og til slutt.

Parallelt med den 3-taggede stjernen hadde DMG også en 4-tagget stjerne varemerke-beskyttet i 1921. Det tok imidlertid mange tiår før den ble brukt.

19. mai 1989 ble den et varemerke for det tidligere flyprodusenten DASA som Daimler opprettet, som siden ble en del av flygiganten Airbus.

Så man kan si at Daimlers visjon som førte til en stjerne med tre tagger til slutt ble en realitet. Daimler hadde erobret landet, vannet og luften.

Les om vann-erobringen i en av lenkene under bildene av stjernen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her