Porsche kjøper seg ytterligere opp i Rimac

Omtrent på samme tid som Porsche hadde klar sin første elbil kalt Taycan kjøpte de seg inn i det elektriske hyperbilmerket Rimac. 10 prosent økte til 15,5 prosent i 2019, og nå øker eierandelen til 24 prosent.


Om du er 21 år gammel og drømmer om å lage en bil, er det bare å kjøre på. For da Mate Rimac var så gammel, eller kanskje mer riktig så ung, tok han sats. Han hadde drømt om å lage biler i mange år, og i 2009 gjorde han alvor av planene i etablert merket Rimac.

Siden har det bare ballet på seg for den smarte kroaten, og selskapet har blitt et av de aller heteste i bilverden.

-->
En av grunnen er selvsagt at de har som mål å lage noe av det aller råeste bilverden har sett, nemlig elektriske hyperbiler.

Merket ble verdenskjent i 2017, og da for «utensportslige» grunner. For da krasjspesialisten i den tidligere Top Gear-trioen, Richard Hammond, skulle teste den første prototypen til Rimac gikk det helt galt.

Under et bakkeløp i Sveits satt Hammond bak rattet på en Rimac Concept_One verd titalls millioner kroner, og glemte å bremse etter mållinjen. Jepp, Hammond dundret videre etter å ha passert målstreken, og det var jo litt dumt ettersom det ventet en skarp sving bare noen meter lengre framme. Resultatet ble at Hammond ikke klarte svingen, og bilen rullet titalls meter nedover en lang skråning. Der endte den sitt liv i et flammehav.

Både Hammond og Rimac slikke sårene, og begge lever i dag i beste velgående.

Mens programlederen har gått videre til nettserien kalt Grand Tour sammen med Jeremy Clarkson og James May, har Rimac gått løs på det neste konseptet C_Two.

Dette blir en av de aller råeste bilene verden har sett, og C_Two kan skilte med 1.914 hk og et dreiemoment på vanvittige 2.300 Nm. Glem 0-100 eller 0-200, for Rimac C_Two er det 0-300 km/t som teller. Det skal den ekstremt ville hyperbilen klare på under 12 sekunder, mens toppfarten befinner seg en plass på oversiden av 400 km/t.

Rimac har økt fra rundt 400 personer da Porsche bestemte seg for å kjøpe seg noen aksjer i selskapet i 2018 til rundt 1.000 ansatte i dag.

Og løsningene de har kommet opp med har da også imponert så mange at bilprodusentene nærmest har løpt ned døra til Mate Rimac, og de jobber nå blant annet med store navn som Hyundai, Kia, Aston Martin, Automobili Pininfarina og selveste Koenigsegg.

Og selvsagt Porsche.

Det første aksjekjøpet kom for sent til at Taycan kunne dra fordeler av Rimac, men Porsche planlegger selvsagt mange andre elbilmodeller i årene som kommer. Og disse får drahjelp av det kroatiske merket.

Porsche øker nå sin eierandel i Rimac fra 15,5 prosent til 24 prosent, og dette koster de 700 millioner kroner. Det betyr at de to merkene skal dra enda mer veksler fra hverandre.

‒ Mate Rimac og hans team er viktige partnere, spesielt når det gjelder å støtte oss i utviklingen av komponenter. Rimac er godt på vei til å bli en nivå 1-leverandør for Porsche og andre produsenter i det høyteknologiske segmentet. Porsche har allerede lagt inn sine første bestillinger hos Rimac for utvikling av svært innovative komponenter, melder Lutz Meschke, et styremedlem i Porsche.

Mate Rimac ser fram til et enda tettere samarbeid med det tyske merket.

‒ Porsche har vært en stor tilhenger av selskapet siden 2018, og det er selvsagt et privilegium å få et av verdens mest ikoniske sportsbilmerker som en del av Rimac. Vi er stolte av å samarbeide om nye spennende og elektrifiserte produkter, og med flere investeringsrunder viser også Porsche at de har tiltro til oss, sier han.

Porsche og Volkswagen-gruppen som de er en del av har satset stort på «små» oppstartsselskaper de siste årene, og bare Porsche har investert i mer enn 20 slike selskaper som skal sørge for at de møter den nye tiden i bilindustrien på en enda bedre måte.

Med det siste aksjekjøpet eier de altså 24 prosent av Rimac, men Porsche understreker at de holder eierandelen på et slikt nivå at de ikke blir styrende partnere.

For de skal fortsatt la Rimac styre slik de selv vil, noe som har vært en ganske så stor suksess til nå.

Det lille bilmerket har selv utviklet det aller mest rundt Rimac C_Two, den elektriske hyperbilen som de skal lage 150 eksemplarer av. Bilen er klar om noen måneder, men for en gang skyld når det kommer til elbiler er ikke Norge prioritert. C_Two er øremerket 10 store markeder, men trøsten er at kommende Porsche-modeller med Rimac-komponenter helt sikkert også finner veien til oss her lengst i nord.

Det ser nok mange fram til.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter