Renault ut av Daimler

Koronakrisen har nå gjort sitt til at Renault selger seg ut av Daimler, noe som gir gruppen 11 milliarder kroner i frisk kapital.


Er du klar over at du eier litt av Daimler AG, konsernet bak Mercedes, AMG og Smart? For ja, du gjør faktisk det.

Ifølge den siste tilgjengelige dataen eier nemlig Oljefondet 1,3 prosent av aksjene i Daimler, og har totalt investert nærmere 6,8 milliarder kroner i den tyske giganten.

Jeg og deg eier også litt av Renault SA. Offentlig tilgjengelig informasjon viser at Oljefondet er inne med 755 millioner kroner i det selskapet, og kan skilte med en eierandel på 0,61 prosent av de totale aksjene.

Og for å gjøre ringen komplett har Renault også eid 1,54 prosent av aksjene i Daimler. Og ja, Daimler eier i samme slengen litt av Renault.

Vi skriver at den franske gruppen har eid, for nå melder Renault at de har solgt unna aksjene for den nette sum av 11 milliarder kroner. Den formelle overføringen av aksjene skal skje innen 16. mars, og det er ikke klart hvem som har kjøpt disse.

Og salget kommer ikke overraskende.

For Renault er inne i en tung periode, som startet med mannen som sto bak Renault-kjøpet av Daimler-aksjene i 2010.

Carlos Ghosn, arkitekten bak alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi og sjef for gruppen, så strategiske muligheter med Daimler, og en del av denne planen inkluderte å kjøpe seg inn i den tyske giganten. Nå har det ikke kommet all verdens ut av dette, men i dag samarbeider de litt om nyttekjøretøy og motorer.

Ghosn var en av de største stjernene i bilindustrien, men det endret seg i 2018. Han ble arrestert på en flyplass i Tokyo, blant annet mistenkt for økonomisk utroskap knyttet til underrapportering av lønn, for å ha mottatt ulovlige betalinger og for å ha brukt alliansens midler til private forbruk.

Og for å gjøre historien ellevill, klarte Ghosn å flykte til Libanon i en scene hentet fra Hollywood. Han hadde leid et privatfly, ble smuglet ut av husarresten og kom seg til landet som ikke har utvekslingsavtale med Japan. Der gjemmer han seg fortsatt.

Her er den tidligere styrelederen Dieter Zetsche hos Daimler sammen med Ghosn (t.h.) under en pressekonferanse i 2016.

Det var begynnelsen på en mørk periode for Renault, som i 2019 for første gang på 10 år opplevde røde tall i regnskapet. Og det har bare ballet på seg.

For i tillegg til at misnøyen hos Renaults to japanske partnere har vokst, de har blant annet vært kritisk til at Renault tilsynelatende styrer det meste i alliansen, kom koronapandemien.

Renault har startet en voldsom slankekur for å snu milliardtap til overskudd, og i fjor sommer kom de med en plan om å spare rundt 20 milliarder kroner de tre neste årene. Allerede i utgangen av fjoråret hadde de implementert 60 prosent av disse tiltakene, så det jobbes effektivt i gruppen.

Det hjalp dessverre lite på resultatene, og Renault la bak seg et koronapreget år som sendte bilsalget ned hele -21,3 prosent. Totalt solgte de 2,95 millioner kjøretøy i 2020.

Alle andre viktige tall hadde også en minusstrek foran seg, og totalt måtte Renault bokføre et rekordtap på 8 milliarder euro i 2020.

De er altså godt i gang med en restrukturering som skal snu utviklingen, og da kommer nok 11 milliarder kroner fra salget av Daimler-aksjene godt med.

Hvor smart det faktisk er vil tiden vise, men børshaiene var uansett ikke imponert. I skrivende stund har aksjekursen falt med -0,48 prosent, men den har iallfall tatt seg litt opp etter at nyheten sendte kursen enda lengre ned da børsene åpnet.

Så får vi håpe at pilene peker den riktige veien i tiden framover, for vi eier tross alt litt av Renault vi også.

Les også:

Les mer om:

Nyheter