- Annonse -
HjemElbilerInntekt fortsatt avgjørende når det kommer til elbil

Inntekt fortsatt avgjørende når det kommer til elbil

En ny undersøkelse viser at inntekten fortsatt spiller en rolle når det kommer til kjøp av elbil.

Tilbake i 2016 var 40 prosent av alle de nyregistrerte elbilene hjemmehørende i kun fem kommuner. Den enorme skjevheten skyltes flere faktorer, som for eksempel at de med elbiler kunne kjøre i kollektivfeltet og slippe unna bompengeutgifter.

- Annonse -

En annen grunn til at fem av Norges mest folkerike kommuner stakk av en uforholdsmessig stor andel elbiler var at mange der hadde råd til to biler, og brukte den avgiftsfrie elbilen til for eksempel pendling.

Fem år senere er det fortsatt pengene som rår, selv om elbilandelen ikke lenger er like skjevt fordelt.

En ny undersøkelse gjennomført av Respons for Hongqi-importøren HBI Norge, merket som snart inntar det norske markedet med en elbilmodell, tar tempen på elbil-interessen. Undersøkelse er gjort i aldersgruppen 34-75 år, så de yngste og eldste av oss er dessverre ikke inkludert. Totalt utgjør undersøkelsen 618 respondenter, så et helt eksakt bilde får vi ikke.  

Men den viser uansett at elbil-tempen er ganske så høy, for totalt svarer 65 prosent at de planlegger å kjøpe en elbil de neste fem årene. Men den avdekker også store forskjeller.

- Annonse -

For både alder, utdannelse, inntekt og bosted spiller inn når det kommer til preferansen for elbil.

Totalt svarer altså nesten to av tre av de som vurderer å skaffe seg en ny bil at dette sannsynlig blir en elbil, og dette går opp til 76 prosent for aldersgruppen 34-49 år.

Men det er store geografiske forskjeller, for av de som bor på bygda svarer 47 prosent at de faktisk planlegger å kjøpe eller lease seg en ny dieselbil. I de større byene svarer kun 25 prosent det samme.

En av hovedgrunnene til at mange ønsker seg en elbil er da også bompasseringer som mange byer er buret inne av, i tillegg til gode lademuligheter. Hele 81 prosent av de som passerer bomringer minst ukentlig og 80 prosent av de som kan lade både hjemme og på jobb/studiested, sier de vurderer ny elbil de neste fem årene.

- Annonse -

Og det er kanskje et lite paradoks at de med høyest inntekt også er blant de som helst vil kutte utgiftene i bommene.

For undersøkelsen viser at de med husstandsinntekt på over 1.000.000 kroner oppgir 76 prosent at det er aktuelt å vurdere å skaffe seg en elbil, mot bare 53 prosent hos de med husstandsinntekt lavere enn 600.000 kroner.

Dette skyldes nok også at elbil-tilbudet fortsatt domineres av de litt dyrere bilene, men dette er nå i ferd med å endre seg.

Så hvor mye er folket egentlig villig til å betale for en ny bil?

Vel, halvparten oppgir at det er aktuelt å vurdere ny bil i prisklasser fra 500.000 kroner og oppover. Ikke overraskende er det flest menn som åpner for dette ‒ 55 prosent mot 43 prosent.

Inntekt bestemmer selvsagt også valget, og de med lav inntekt mener i større grad at det holder med en bil under en halv million kroner. En dyrere nybil er mer aktuell blant de som bor i enebolig, har partner og/eller barn, og da spesielt eldre barn.

Undersøkelsen viser også hvilke andre preferanser som det knyttes mot en ny elbil.

Her topper elektrisk rekkevidde med 76 prosent, firehjulstrekk følger med 62 prosent, mens høy kvalitet og høy sitte- og kjørekomfort er viktig for 59 prosent. Ladehastighet var dessverre ikke et av alternativene i svarskjemaet, så dette hadde muligens vært blant de tre tingene. Det var imidlertid elektrisk forbruk og ytelser/akselerasjon, men ingen av disse nådde altså helt opp.

Om respondentene maksimalt kan velge tre kriterier, oppgis firehjulstrekk (35 prosent), elektrisk rekkevidde (31 prosent) og tilhengerfeste (17 prosent) som de viktigste tingene.

Så hvilken rekkevidde godtas?

Jo, snittet lander på 453 kilometer, og det er flere menn enn kvinner som krever minimum 500 kilometer (16 prosent mot 2 prosent). Og det er flere interessante forskjeller på rekkeviddekrav.

De som bor i en bygd aksepterer i langt høyere grad en rekkevidde på under 400 kilometer i større grad enn de som bor i storby, og her er forskjellen på 45 prosent mot 17 prosent. De med høy personlig inntekt på 800.000 kroner eller mer krever en rekkevidde på over 500 kilometer i større grad enn de med personlig inntekt under 600.000 kroner, 24 prosent mot 2 prosent, viser undersøkelsen.

Flere undersøkelser har avdekt at vi for det meste bruker bilen til relativt korte turer, og dette kommer også fram i denne undersøkelsen. 74 prosent svarer at bilen skal benyttes mest til småkjøring, deretter svarer 62 prosent langturer i ferier og 44 prosent kjøring til fjells. Oppsiktsvekkende nok svarer kun 25 prosent at pendling er det mest aktuelle å benytte bilen til.

Her er det også store aldersmessige forskjeller, og blant annet svarer 51 prosent av gruppen 34-49 år at bilen skal benyttes til bykjøring mot kun 23 prosent av de i aldersgruppen 65-75 år.

Det er også interessant å se hva folk forventer rundt tilhengerfestet. Her aksepterer 8 av 10 en hengevekt på 1.500 kg eller mindre for en elektrisk nybil, mens kun 15 prosent svarer at de ikke har behov for hengerfeste. 4 prosent krever en hengervekt på 2.000 kg eller mer.

Akkurat dette er nok Knut G.H. Aas hos oppdragsgiveren HBI Norge godt fornøyd med, for de har jobbet hardt for å gjøre den kommende elbilen Hongqi E-HS9 Norges-vennlig.

‒ At vi nordmenn ønsker mulighet for tilhengervekt på 1.500 kg er kjent fra før, og det er interessant at dette nå bekreftes også for elbil. Hongqi E-HS9 har tilhengervekt på 1.500 kg nettopp etter innspill fra oss i Norge, og passer dermed enda bedre for nordmenn, sier Aas.

Så Norge er faktisk så viktig for den kinesiske produsenten at de ryddet plass for et solid hengerfeste på Hongqi E-HS9. Det er jo ganske kult.

Men så er Norge også det aller første landet i Europa som får stifte bekjentskap med Hongqi og E-HS9.

Dette en ganske så oppsiktsvekkende elbil som minner om en Rolls-Royce, og utleveringene av bilen er ventet å starte i 4. kvartal.

‒ Undersøkelsen viser at vår nye Hongqi E-HS9 kommer til å passe svært godt for mange nordmenn, sier Aas.

‒ Med avansert firehjulstrekk og inntil 45 mil rekkevidde krysser den av på en rekke viktige faktorer for nordmenn. I tillegg ser prisen ut til å være i tråd med det mange nordmenn vil betale.

E-HS9 har en forventet startpris på 620.000 kroner, og for den prisen får du en slik bil:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

1 kommentar

  1. Jeg vil ha en Hongqi E-HS9 !!

    Nevner følgende (info fra importør):

    Alle hoveddelene i chassis er av aluminium (som ikke ruster). I tillegg så bruker de noe som heter Dacromet (zink) som er et korrosjonshindrende belegg og svart elektroforese beleggbeskyttelse.

    Og i tillegg så blir bilene understells behandlet med tektyl når dem kommer inn til landet.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her