En av de mest legendariske racerførerne fra Sveits heter Jo Siffert, som var et rattalent av de sjeldne og deltok i imponerende 298 løp under en periode på kun 11 år.
10. august 1969 skrev han og Kurt Ahrens seg også inn i Porsche-historien, for da kom den aller første seieren til Porsche 917. Dette var litt av en utfordring, for løpet i Østerrike var på hele 1.000 kilometer.
‒ Jo Siffert, sammen med Kurt Ahrens, startet suksesshistorien til 917 ved å vinne på Zeltweg i 1969. Lidenskapen om å forfølge racing-drømmen passer perfekt til vår merkevarekjerne – Driven by Dreams , sier Michael Glinski, administrerende direktør i Porsche Schweiz.
917-modellen var i utgangspunktet ansett som en vanskelig bil å kjøre, men seieren for 55 år siden motbeviste altså skeptikerne. Nå kommer det altså en hyllestutgave, en spesiallaget 911 GT3 RS som familien til Jo Siffert har vært med på å utvikle.
Og de vet hva som gjelder, for sønnen Philippe har vært offisiell BMW-fører og deltatt både i Formel Ford og Formel 3-løp mellom 1991 og 2003, og barnebarnet Jérémy Siffert har også deltatt på det unike Porsche-prosjektet.
‒ Å være vitne til denne Porsche til ære for min far var ekstremt spennende, sier Philippe Siffert.
‒ Med omhyggelig oppmerksomhet på historiske detaljer og håndverk av høyeste kvalitet, har de ansatte i Porsche Sonderwunsch Manufaktur forvandlet en allerede sjelden 911 GT3 RS til et helt unikt stykke ‒ fylt med ånden til Jo Siffert.
Som en ekte retrobasert utgave er det selvsagt en rekke nikk til Porsche 917.
‒ Denne hyllestmodellen er en inspirerende bil i to betydninger: På den ene siden er dens visuelle design basert på designet til 917 som Jo Siffert og Kurt Ahrens kjørte til seier med på Österreichring for nesten 55 år siden, sier Alexander Fabig, visepresident individualisering og klassisk hos Porsche.
‒ På den annen side viser den enestående de omfattende tilpasningsmulighetene for eksteriør og interiør som vi tilbyr som en del av Sonderwunsch-programmet.
Bilens hovedfarge er hvit, men som bilen den skal hylle er det grønne kontrastpartier på flere deler, inkludert frontvinge og bakvinge.
Startnummeret er det samme som ble brukt i 1000-kilometerløpet, «29», og den klassiske Porsche-skriften med stripet design på dørene og sideseksjonene var også inspirert av det originale kjøretøyet.
På innsiden er det blant annet en 917-silhuett sammen med signaturen, for her finner vi også Jo Sifferts autograf flere plasser.
‒ Vi kan i stor grad takke Jo Siffert for verdensmesterskapet i sportsbiler i 1969. Han var den desidert raskeste mannen på laget vårt, mintes tidligere løpsingeniør Peter Falk tilbake i 2018.
Porsche vant syv av 10 løp den sesongen, og Siffert tok fem av disse i tillegg til seirene til britiske Brian Redman og en med Kurt Ahrens – den 10. august 1969 i Zeltweg.
‒ Vår seier i Zeltweg var starten på suksesshistorien til 917, og det var en stor glede og ære for meg å kunne dele cockpiten med Jo, sier hans følgesvenn Ahrens.
I 1968 endret FIA overraskende reglene rundt verdensmesterskap og reduserte blant annet kravet om homologering av antall biler til 25 biler og økte motorkapasiteten til 5 liter.
3-liters Porsche 908 var ikke lenger konkurransedyktig, og Porsche kom opp med en ny 5 liter gjennom 917-modellen
I dag er denne en legende, for den hentet altså hjem tittelen allerede i sin første sesong. Hans Herrmann og Richard Attwood fulgte opp med å vinne Le Mans i 1970, noe Helmut Marko og Gijs van Lennep kopierte året etter. Deretter herjet 917 i den nordamerikanske CanAm-serien med de over 1.000 hk turboversjonene 917/10 og 917/30 som var videreutviklinger.
Dessverre fikk ikke Jo Siffert oppleve alt dette, for han omkom under Formel 1-løpet på Brands Hatch i Storbritannia 24. oktober 1971 ‒ kun 35 år gammel.
Men arven lever videre, og dette inkluderer nå en veldig spesiell Porsche 911 GT3 RS Tribute to Jo Siffert:
Les også: