En av de mest legendariske racerførerne fra Sveits heter Jo Siffert, som var et rattalent av de sjeldne og deltok i imponerende 298 løp under en periode på kun 11 år.
10. august 1969 skrev han og Kurt Ahrens seg også inn i Porsche-historien, for da kom den aller første seieren til Porsche 917. Dette var litt av en utfordring, for løpet i Østerrike var på hele 1.000 kilometer.
Og de vet hva som gjelder, for sønnen Philippe har vært offisiell BMW-fører og deltatt både i Formel Ford og Formel 3-løp mellom 1991 og 2003, og barnebarnet Jérémy Siffert har også deltatt på det unike Porsche-prosjektet.
‒ Å være vitne til denne Porsche til ære for min far var ekstremt spennende, sier Philippe Siffert.
‒ Med omhyggelig oppmerksomhet på historiske detaljer og håndverk av høyeste kvalitet, har de ansatte i Porsche Sonderwunsch Manufaktur forvandlet en allerede sjelden 911 GT3 RS til et helt unikt stykke ‒ fylt med ånden til Jo Siffert.
Som en ekte retrobasert utgave er det selvsagt en rekke nikk til Porsche 917.
Startnummeret er det samme som ble brukt i 1000-kilometerløpet, «29», og den klassiske Porsche-skriften med stripet design på dørene og sideseksjonene var også inspirert av det originale kjøretøyet.
På innsiden er det blant annet en 917-silhuett sammen med signaturen, for her finner vi også Jo Sifferts autograf flere plasser.
I 1968 endret FIA overraskende reglene rundt verdensmesterskap og reduserte blant annet kravet om homologering av antall biler til 25 biler og økte motorkapasiteten til 5 liter.
3-liters Porsche 908 var ikke lenger konkurransedyktig, og Porsche kom opp med en ny 5 liter gjennom 917-modellen
I dag er denne en legende, for den hentet altså hjem tittelen allerede i sin første sesong. Hans Herrmann og Richard Attwood fulgte opp med å vinne Le Mans i 1970, noe Helmut Marko og Gijs van Lennep kopierte året etter. Deretter herjet 917 i den nordamerikanske CanAm-serien med de over 1.000 hk turboversjonene 917/10 og 917/30 som var videreutviklinger.
Dessverre fikk ikke Jo Siffert oppleve alt dette, for han omkom under Formel 1-løpet på Brands Hatch i Storbritannia 24. oktober 1971 ‒ kun 35 år gammel.
Men arven lever videre, og dette inkluderer nå en veldig spesiell Porsche 911 GT3 RS Tribute to Jo Siffert:
Les også:
- Norge med når bilenes totale utslipp kalkuleres
- 50 år siden Opels oppsiktsvekkende sikre småbil
- Viser fram en Cobra GT Coupé