Dette er en Cobra med et coupétak på toppen. (Fotos: AC Cars)

Viser fram en Cobra GT Coupé

AC Cars følger opp Cobra GT Roadster med den aller første coupé-utgaven som skal inn i serieproduksjon. Se video.


AC Cars sier at de nå har videreutviklet plattformen som roadsteren er satt sammen på, og at dette åpner for en gatelovlig Cobra GT Coupé. Altså en Cobra med et fast tak.

Dette inkluderer en oppdatert kjøretøyarkitektur med et forbedret aluminiumchassis og optimert karosseri i karbonfiber.

Som vanlig er bilen inspirert av arven som inkluderer seire i Monte Carlo Rally og 24-timers Le Mans, så her tenker britene virkelig sportslige egenskaper.

For å feire skikkelig byr de også på en ekstrem Clubsport Edition som er fintunet for banen, og denne begrenset til kun 99 biler får en V8-motor på 810 hk. Clubsport-utgaven skal være klar for levering mot slutten av neste år.

Denne blir etterfulgt av AC Cobra GT Coupé som har fått en britisk startpris på 325 000 pund pluss avgifter, så vi snakker om en bil som runder 4 millioner her hjemme ganske greit.

Da snakker vi om versjonen med 456 hk, og AC Cars kan også lokke med en utgave som har en V8 som vrir ut 730 hk.

‒ Avsløringen av AC Cobra GT Coupé er et stolt øyeblikk for oss, og historien om en gategående AC Cobra Coupé er ett år gammel, sier David Conza, administrerende direktør i AC Cars.

‒ Å ha vært i stand til å kombinere det tidløse AC Cobra-designet til en bil ved å bruke de nyeste design- og konstruksjonsteknikkene pløyer ny mark for AC Cars. Dette betyr at den begrensede Clubsport Edition vil gi en utrolig, racerbillignende opplevelse på enten veien eller banen.

De tar altså steget fra en roadster til en coupé, men du gjenkjenner selvsagt den nye modellen som en Cobra selv med en fast topp øverst.

Nå har AC faktisk laget en slik utgave tidligere, for tilbake i 1964 skulle de delta på Le Mans og satte sammen en enda mer aerodynamisk bil kalt AC A98 coupé. Den ble ferdig i tide til å delta i Le Mans-testingen i april samme år, og etter å ha kommet tilbake til Storbritannia skal den ha dundret på den nye M1-motorveien i 180 km/t.

Kommende AC Cobra GT Coupé hedrer blant annet denne med en videreutvikling av drivlinjen i GT Roadster med opptil 456 hk.

Clubsport Edition presser altså dette opp til smågærne 810 hk, og vi snakker altså om en bil som er lovlig å kjøre på vanlige veier.

Den bør by på en bøtte med moro, for som vi vet fokuserer AC Cars veldig både på vekt og stivhet ‒ to ting som også er viktige for ekte racerbiler. 

Coupé-modellen får samme dimensjoner som roadsteren og byr på en akselavstand på 2,57 meter, en lengde på 4,23 meter og er 1,98 meter bred.

Vi kan også vente oss en nær perfekt vektbalanse på 50:50 og et lavt tyngdepunkt, og for den ekstreme Clubsport er vektmålet å komme under 1.450 kilo.

Så ja, den bør ha gokart-egenskaper så det holder.

Les også:

Debatt

Les mer om:

AC Cars AC Cobra Coupé