Porsche Cayenne rundet 1 million

Porsche kan sende en stor takk til Volkswagen for SUV-modellen som reddet merket fra å gå under. Men Guinness-rekorden til Cayenne sørget de selv for.


På 1980-tallet var det mørke skyer på Porsche-horisonten. Vekselsprisen for dollar var ugunstig, Porsche tviholdt på den ene hovedmodellen de hadde ‒ og kostandene skjøt i været.

Problemene fulgte det tyske sportsbilmerket inn i 1990-årene, noe salgstallet i 1991 med all klarhet viser. Porsche solgte kun 23.000 biler det året, rundt halvparten så mange som fem år tidligere.

-->
Fallet fortsatt i 1992 med kun 14.362 biler, og på slutten av 1992 hadde de økonomiske tapene rundet 1 milliard kroner. Varsellampene blinket faretruende fort.

Noe måtte gjøres, og de prøvde seg med en slags billigversjon av 911 ‒ Boxter.

Konseptet ble vist fram i 1993, og tilbakemeldingene var ganske så unisone ‒ Porsche hadde funnet seg selv.

Med to hovedmodeller tok salget seg opp, men de mørke skyene kom raskt tilbake på horisonten.

Verden var nemlig i forandring, og antall mennesker skjøt fart. I 1987 bikket vi 5 milliarder mennesker på kloden, og bare 12 år senere rundet vi 6 milliarder. På samme tid flokket folket til byene.

For Porsche med sine to modeller som begge hadde to seter, var dette dårlig nytt. For selv om folk gjerne ville ha sportslige biler, jaktet de nå på litt mer praktiske utgaver med mer plass.

‒ En stol er mer stabil med tre bein enn bare to, sier Hans-Jürgen Wöhler, inntil nylig visepresident for SUV-produksjonslinjen.

Det er ikke hans ord, med et sitat fra den tidligere sjefen som siktet til 911 og Boxter ‒ og at de måtte ha et nytt produkt for å stå stødigere.

Porsche glante inn i spåkula da det så mørkest ut, og så raskt at de måtte lage et produkt som ikke fulgte den historiske formelen med to seter.

Allerede den gang hadde SUV-modeller begynt å få et lite moment, og Porsche landet på at det var mulig å lage en slik i en litt sportsligere drakt.

Men dette var bokstavelig nytt terreng, og de tok ikke sjansen på å gjøre noe slikt alene. Så de kontaktet Volkswagen, som ikke var vonde å be.

Dette førte også til at Volkswagen selv kunne presentere SUV-modellen Touareg i 2002, laget på samme plattform og med mye av den samme teknologien som det Porsches første SUV hadde.

Dette prosjektet gjorde også båndene mellom de to ble styrket, og siden har de samarbeidet stadig tettere.

Porsche-prosjektet fikk navnet Colorado, hvor man jo finner mange fjell og utfordrende terreng, og ble endelig bekreftet i 1998.

Problemet var at Porsche ikke var klar for å lage en tredje hovedmodell, og hadde rett og slett ikke noen plasser de kunne gjøre dette.

Riktignok førte Zuffenhausen an i utviklingen av modellen, men i Weissach var kapasiteten sprengt. Dermed leide Porsche seg plass i industripark i Hemmingen, omtrent midtveis mellom utviklingssenteret og fabrikken.

De ankom Hemmingen i 1999, og delte plassen med Volkswagen. Men denne midlertidige løsningen var langt fra optimal. Som sjefmekanikeren Karlheinz Bolz forklarer:

‒ For å sette opp løftebukkene mellom støttesøylene i verkstedet, måtte vi skjære ut papirbiler og justere disse på tegningene til de passet.

Porsche var altså presset økonomisk, og skjønte at de måtte satse alt på dette SUV-kortet. Så de bestemte seg like godt for å bygge en ny fabrikk i Leipzig.

Denne ble åpnet i august 2002, og bare uker senere kunne Porsche endelig løfte duken av SUV-modellen som nå var kalt Cayenne. Det skjedde under Paris Motor Show i september.

Det var sjefdesigner Harm Lagaaij som sto bak 1. generasjonen, og Porsche knallet til med både en Turbo og en S-utgave fra start av. Like etterpå kom det også en GTS og en Turbo S, og til slutt en Diesel.

Og som vi vet i dag traff Porsche blink, og 275.000 eksemplarer av denne generasjonen rullet ut av produksjonslinjen.

Her nummer 250.000:

2. generasjon inkluderte også en S Hybrid som senere ble til S E-Hybrid, og allerede i 2014 kom Cayenne som en ladehybrid. Nå var de plutselig i førersetet.

Her er 2. generasjon som ble lansert i 2010:

Den nåværende 3. generasjon kom i 2017.

Porsche Cayenne har nå rundet 1 million eksemplarer, og merket nyter stor suksess med en blomstrende økonomi mye takket være «Colorado»-modellen tilbake i 1998.

Og som vi skrev helt i begynnelsen av saken, SUV-modellen kan også skryte av en verdensrekord.

Cayenne skrev seg nemlig inn i rekordboken da den for et par år siden dro en Airbus A380 som ikke veier mindre enn 285 tonn hele 42 meter. Dermed ble den tidligere rekorden for «serieproduserte biler som drar tunge fly» med saftige 115 tonn, så en tur opp Colorado-fjellene bør ikke by på noen problemer for den sportslige og populære SUV-modellen som snudde lykken for ærverdige Porsche.

Les også:

Les mer om:

Nyheter