Over i USA produserer de Polestar 3 som også skal til Europa, og samlebåndene for den litt mer luksuriøse SUV-modellen startet opp i august. Men da handlet det om en elbil med to motorer.
Denne firehjulsdrifteren har også mer enn ok rekkevidde, 632 kilometer, men svenskene har også meldt inn en skikkelig rekkeviddemester ‒ en utgave med kun bakhjulsdrift.
Nå har utgaven kalt Polestar 3 Long range Single motor endelig gått inn i produksjon over i Charleston, byen kjent for blant annet sin jazz-musikk. Og det svinger helt klart også over rekkevidden til den nye P3-utgaven.
Polestar har fått testet denne i henhold til det europeiske WLTP-standarden, og her passerte bilen til og med en ny drømmegrense og landet på imponerende 706 kilometer.
De 74 nye kilometerne kommer fra den samme batteripakken som Dual Motor-varianten har, 111 kWh stort, og åpner også for den samme ladeffekten på maks 250 kW. Det betyr at 10-80 prosent lading går unna på halvtimen.
‒ Med produksjonsstart av vår Polestar 3 i Long range Single motor-variant i USA, kan vi nå begynne å levere modellen direkte til nordamerikanske kunder, sier Michael Lohscheller, CEO i Polestar.
‒ Det nye innstegspunktet for vår flaggskip-SUV gjør Polestar 3 tilgjengelig for enda flere enn tidligere, samtidig som den beholder de dynamiske og luksuriøse kjennetegnene fra våre Dual motor-varianter.
Det er for lengst åpnet for bestilling av Polestar 3 med bakhjulsdrift her i Norge, og prisen er satt til 719.900 kroner ‒ 80.000 mindre enn søsteren med firehjulsdrift.
Og ja, det er selvsagt mulig å få den langdistanseutgaven langt dyrere, for Polestar lokker med en lang utstyrsliste og forskjellige pakker. Så hold nå et lite øye med sluttsummen om du konfigurerer en Polestar 3 Long range Single motor.
Når det gjelder kjøreegenskapene så bør disse være på plass, for i likhet med utgaven med to motorer byr også singelvarianten på et passivt dempersystem gjennom Hydraulic Rebound Stops (HRS) og Frequency Selective Damping (FSD).
Så selv om dette er en litt mer luksuriøs SUV bør den i Polestar-ånden også by på sportslige kjøreegenskaper, selv om dette ikke er en rakett.
Motoren i Polestar 3 Long range Single motor-utgaven åpner for 220 kW/299 hk og 490 Nm dreiemoment, og dette åpner for 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Og ja, bremsingen bør gå greit, for som de andre er det også et Brembo-bremsesystem som gjelder.
Siden dette er en elbil made in USA er det jo også litt interessant å se hva den har fått av amerikansk rekkevidde, hvor det er en annen målemetode enn her i Europa.
Amerikanerne bruker sin EPA-test for å måle rekkevidde som av og til også er litt i overkant streng mot ikke-amerikanske biler, og den nye versjonen av Polestar 3 landet her på 350 miles. Det er «kun» 563 kilometer.
Polestar 3 med doble motorer endte på sin side opp med akkurat 300 miles, 483 kilometer.
Om vi går over til Tesla Model Y har denne en oppgitt EPA-rekkevidde på 337 miles, 542 kilometer, så den er langt nærmere sin europeiske WLTP-rekkevidden som lyder på akkurat 600 kilometer.
Men som alltid ‒ WLTP-tallet er bare en indikasjon ‒ så du må selv erfare hvor langt din elbil ruller på en lading. Men det skader selvsagt ikke å ha over 700 WLTP-kilometer...
Les også: