Aldri før har vel uttrykket dansk dynamitt passet bedre. (Fotos: Zenvo)

Den danske superbilen Aurora nærmer seg

Zenvo tar stadig skritt for den kommende Aurora-serien, og ser for seg en dynamisk debut til neste år.


Over i Præstø på Sjælland skjer det veldig spennende ting, for der bygger Zenvo Automotive arvtakeren til superbilene ST1 og TS1. Og denne gang er de inspirert av Nord-Norge.

For den nye serien er like godt døpt Aurora, ja, som i aurora polaris, nordlyset, et vakkert fenomen som fyker over himmelen.

-->
Aurora-bilene skal selv fyke over landjorden, for dette er noen skikkelige superbiler. I motorrommet finner vi nemlig en 6.6 liters V12-motor som åpner for flex fuel og får hjelp av hele fire turboer, og resultatet er hakeslippende og F1-aktig.

Totalt sikter Zenvo seg inn på utrolige 1.250 hestekrefter og et turtall hvor nåla ikke stopper før den når 9.800 r/min, så dette bør bli et skikkelig kjørebeist.

Faktisk har de blitt så seriøse i jakten på en perfekt superbil at de også har tatt steget over til Sverige, som jo er smart. Det er som kjent der vi finner et av de aller mest imponerende merkene verden har sett, ja, Koenigsegg.

Danskene har i jakten på perfeksjon blant annet hentet nøkkelpersonell med erfaring fra merker som Bentley, McLaren, Aston Martin og Jaguar Land Rover som driver teknisk utvikling i Sverige, så Aurora-serien blir virkelig en skandinavisk hyperbil.

Vi skriver serien, for Zenvo planlegger flere utgaver. De har så langt planlagt to, Aurora Agil og Aurora Tur, og er ifølge dem selv godt i rute. Eller skal vi si godt på tur?

Og siktet er da også stilt inn mot neste års Goodwood Festival of Speed, og målet er at de skal lufte en prototype under det populære bakkeløpet som er en viktig del av den britiske sommer-festivalen.

‒ Aurora-prosjektet fortsetter å øke tempoet, og fortsetter å tilføre noen fantastiske talenter som kreves for å levere den utvidede interne utviklingen av nøkkelsystemer bak kulissene, mens vi driver utviklingen fremover, forklarer Jon Gunner, teknisk sjef.

‒ Denne styrkingen av teamet, nå på tvers av to steder med åpningen av vårt andre ingeniørkontor i Sverige, er en ære til programmet så vel som merkevaren vi bygger, og vil være en stor fordel for det endelige resultatet når vi fortsetter for å maksimere engasjementet til både Agil og Tur. 2025-kalenderen er allerede ekstremt travel, og vi har planlagt en rekke viktige milepæler, noe som vil være en utfordring, men vi er alle fokusert på å levere det absolutt beste på hvert trinn. Jeg har absolutt tro på dette laget og at vi vil mer enn overgå forventningene.

En viktig person i alt dette blir sjefdesigner Christian Brandt.

‒ Aurora-designene har fortsatt å utvikle seg etter hvert som programmet selv har utviklet seg. I tett samarbeid med ingeniørteamet er vi forpliktet til å sikre at Aurora vil levere den ultimate opplevelsen for sjåføren – visuelt og dynamisk, sier han.

‒ Den første designen viste en klar designretning, og vi finpusser nå på det endelige utseendet og estetikken til både Agil- og Tur-modellene, slik at ytelsen er optimalisert, men ingenting er utvannet fra den originale dramatiske visjonen vi hadde da lakenet først ble dratt av.

De innleder 2025 som en ekte nyttårsrakett, nemlig med et smell. De første testene av den skreddersydde kraftenheten utviklet sammen med Mahle kjøres da i gang, og her finner vi nok en norsk henvisning. Motoren er nemlig så imponerende at den har fått et eget navn, og det er intet mindre enn Mjølner. Ja, som hammeren til selveste Tor ‒ vår egen tordengud.

Slik ser drivverket ut:

Etter hvert skal også Aurora ut på en signingsferd rundt om i Europa og til og med til USA og Monterey Car Week, så får tiden vise når superbilen faktisk står klar.

‒ Det har vært et travelt år for Zenvo, og vi har vokst betydelig i løpet av de siste 12 månedene, forklarer Jens Sverdrup, styreleder og kommersiell direktør.

‒ Vi har bygd et sterkt grunnlag – for den bredere virksomheten og for Aurora-prosjektet – og 2025 er klar til å fortsette i høyt tempo. Vi er like forpliktet som noen gang til å levere det dristige prosjektet som vi i utgangspunktet hadde som mål å bygge, og jobber med de beste når det gjelder internt talent, samt en nøye kurert liste over tekniske og kommersielle partnere som deler visjonen for Aurora, og mer til.

Les også:

Hva tenker du