Carlos Tavares går av som Stellantis-sjef. (Fotos: Stellantis)

Stellantis-sjefen trakk seg umiddelbart

Carlos Tavares er et av de tyngste navnene i bilverden, men ikke lenger Stellantis-sjef.


Den største bilprisen som enkeltindivider kan motta er den som deles ut av World Car Awards, de som bestemmer hva som blir årets nybil i verden.

Den første som ble kåret til årets navn i bilverden var den tidligere Volvo-sjefen Håkan Samuelsson tilbake i 2018, og året etter var prisvinneren selvskreven. Ferrari-sjef Sergio Marchionne døde i 2018, 66 år gammel, og fikk årets navn-prisen i 2019.

-->
Den tredje prisvinneren var Carlos Tavares, som tilbake i 2020 var sjef for den franske PSA-gruppen. Men det skulle ikke vare lenge.

For PSA var i store forhandlinger med Fiat Chrysler om en gigantisk sammenslåing, og blant annet med hjelp av den portugisiske sjefen ble de enig året etter.

Dermed slo PSA med merker som Peugeot, Citroën, DS og Opel seg sammen med FCA som sto bak merker som Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Maserati, Jeep og Lancia, og totalt huser det nye konsernet som heter Stellantis 14 merker.

Tavares ble raskt utnevnt som leder, men ting har ikke gått som Stellantis håpet på.

Faktisk kom det en melding for rundt to måneder siden om at Stellantis ikke ville forlenge arbeidskontrakten med Tavares når den går ut i 2026, og nå kommer meldingen om at 66-åringen trekker seg som sjef.

‒ Stellantis’ suksess siden etableringen har vært forankret i en perfekt sammenstilling mellom referanseaksjonærene, styret og administrerende direktør. De siste ukene har det imidlertid dukket opp ulike synspunkter som har resultert i at styret og konsernsjefen har tatt dagens beslutning, sier Henri de Castries, en av Stellantis-direktørene.

‒ Vår takk går til Carlos for hans mangeårige dedikerte tjeneste og rollen han har spilt i etableringen av Stellantis, i tillegg til de tidligere snuoperasjonene til PSA og Opel, og satte oss på veien til å bli en global leder i vår bransje, sier styreleder John Elkann.

‒ Jeg ser frem til å jobbe med vår nye interimsutvalg, støttet av alle våre Stellantis-kolleger, mens vi fullfører prosessen med å utnevne vår nye administrerende direktør. Sammen vil vi sikre en fortsatt distribusjon av selskapets strategi i de langsiktige interessene til Stellantis og alle dets interessenter.

Stellantis satser nå tungt elektrisk og har på gang fire nye plattformer som skal spytte ut nye og mer konkurransedyktige biler, og her i Europa går det ganske greit. Her har salget økt litt målt mot i fjor, og nærmere 1 av 3 nye biler i store markeder som Frankrike og Italia kommer fra Stellantis.

Men over i særs viktige USA sliter de langt mer, og konsernet lider av mangelen på nye og oppdaterte biler som kan ta opp konkurransen. Det amerikanske markedet er en pengemaskin, og til tross for store kostnadskutt over hele linjen faller inntektene.

For tallenes tale er klare. I 3. kvartal falt nettoinntektene 27 prosent sammenlignet med 3. kvartal 2023, og antall nye biler var ned med 20 prosent.

Stellantis har på gang flere nye og lovende biler, som elbilen Alfa Romeo Junior, den nye Citroën C3 og Citroën Basalt som skal ta andeler i India og Sør-Amerika.

Det er også på vei flere nye biler til det amerikanske markedet, som Dodge Charger Daytona, Jeep Wagoneer S og Ram 1500 REV. Fellesnevneren for disse er det er elbiler, og spørsmålet er jo hvor klare USA er for slike biler.

En ting er iallfall klart. Vindundergutten Carlos Tavares som ble sjef for PSA-gruppen for akkurat 10 år siden og Stellantis-styret er ikke enige, og resultatet er altså at Tavares forlater den litt lekke skuta.

Stellantis sier at ny administrerende direktør blir klar i løpet av første halvdel av 2025.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Stellantis