Under det foreløpige siste Genève Motor Show, ja, det i
fjor, hadde Peugeot med seg en skikkelig muskelbunt av en 508. Den kom fra avdelingen Peugeot Sport som tidligere har laget
modeller som RCZ-R (2013), 208 GTi 30th (2014) og 308 GTi by Peugeot Sport
(2015), og konseptet var ikke snauere enn at den hadde tre motorer og var en
skikkelig hybrid.
til GTI-egenskaper kombinert med et svært lavt CO2-utslipp (46 g/km), og to år
senere avduket de 308 R HYbrid Concept som hadde over 500 hestekrefter og et
dreiemoment på 730 Nm. Dette resulterte i 0 til 100 km/t på under 4 sekunder. Disse løsningene tok Peugeot Sport i bruk da de utviklet
konseptbilen 508 Peugeot Sport Engineered. Sport-avdelingen hadde like godt plassert tre motorer i
bilen. En turbomotor som vrir ut over 200 hk, en elmotor med godt over 100 hk
og en motor bak med drøyt 200 hk. Totalt var systemeffekten oppgitt til rundt 400 hk. Årets bilutstilling i Sveits ble avlyst grunnet corona-utbruddet,
og dermed fikk heller ikke Peugeot vist fram en produksjonsklar versjon av den
imponerende bilen. Den ser ganske lik ut på utsiden som konseptet, og bensinmotoren har fortsatt rundt 200 hk og det er en elmotor til forhjulene og en til bakhjulene.
konseptmodellen, så totalt har bilen rundt 350 hk. Konseptmodellen skulle klare 0-100 km/t på 4,3 sekunder,
mens toppfarten var satt til 250 km/t. Hva produksjonsmodellen klarer har ikke Peugeot
sagt noe om, men det blir nok noe i nærheten. Hybridkonseptet hadde et batteri på 11,6 kWh, noe som ga den en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer, og produksjonsmodellen vil nok ganske sikkert få noe lignende ‒ om ikke det samme. Hvor langt unna den potente 508-versjonen er vet vi ikke,
men den nærmer seg altså. Her er flere bilder av bilen kalt Peugeot Sport Engineered 508 PSE:
- Har klar den første elektriske snøscooteren
- En av Norges mest populære får drahjelp
- En av verdens dyreste biler