Den er ikke en gang blant Norges hundre mest solgte elbiler, Smarts utfordrer i C-segmentet. Så mange har åpenbart oversett Smart #5, for dette er altså en så god bil at den slo alle andre i kampen om å bli årets bil i Norge.
I finalen var den ganske overlegent, Smart #5 fikk dobbelt så mange poeng som Audi A6 på 2. plass, mens Firefly, Skoda Elroq og Xpeng X9 delte 3. plassen. Faktisk hadde alle jurymodellene minus en Smart #5 rangert på topp.
Med Smart så får man det beste fra både Mercedes og Geely. Førstnevnte designer bilene, mens sistnevnte produseres de. Smart #5 er en SUV på 4,71 meter og med en akselavstand på 2,90 meter som starter under en halv million kroner.
Her er det blant annet firehjulsdrift, rask lading, rekkevidde på over 50 mil og ytelser på opptil 646 hestekrefter i Brabus-utgaven.
Det var rundt 30 nominerte biler til årets bil-pris som Dagbladet, DinSide og Elbil24 står bak, og til slutt sto kampen mellom sju finalister. Her var altså Smart #5 overlegen.
Norge er altså elbillandet nummer én, og prisen er allerede lagt merke til at Smart Europa.
– Den allsidige familie-SUV’en Smart #5 har vært i sentrum for våre aktiviteter i Europa gjennom hele året. Utmerkelsen som årets bil er den perfekte måten å avslutte 2025 på, sier CEO Dirk Adelmann.
– Norge er den ubestridte pioneren innen elektrisk mobilitet – et marked der elektrifisering ikke er framtiden, men standarden, og hvor både kunder og fagpresse regnes blant verdens mest erfarne eksperter på området. Å få denne anerkjennelsen her har derfor en helt spesiell betydning for oss. Jeg er spesielt stolt av denne prestasjonen og av våre engasjerte smart-team i Skandinavia.
Denne årets bil-prisen har vært delt ut 21 ganger, og fjorårets vinner var Renault 5, men den har altså mistet den tronen til Smart #5.
Les også: