Unimog har nå laget seg en litt mer luksuriøs utgave. (Fotos: Daimler Trucks)

En luksus-Unimog!

Mercedes-Benz Special Trucks gjør seg klar for et 80-årsjubileum neste år, og det med en ganske spesiell bil.


Mercedes har i en årrekke produsert det som ofte meldes er en konge av terrengbiler, nemlig den imponerende G-klassen. Men den er ikke en gang den tøffeste i familien.

For det er utvilsomt Unimog, en arbeidshest uten like som til og med har klatret opp til en høyde på vanvittige 6.694 moh. Den er også rent designmessig enda mer spesielle enn G-klasse, og utseende minner fortsatt mye om den aller første som Mercedes lagde tilbake i 1948.

-->
Unimog er en ekte sveitserkniv og det finnes utgaver for de fleste oppgavene, som for graving og traktorbruk, og nå er det også en ekte luksusdoning.

Sammen med ombyggingspartneren Hellgeth Engineering kan nemlig Daimler Truck nå lokke med en spesiell utstillingsbil for luksussegmentet, og her er det både mer ytelse og selvsagt enda flere komfortfunksjoner.

Ifølge tyskerne er dette noe kundene har etterspurt i mange år, så får vi se om de går videre med konseptet. Men ting tyder altså på det.

Den foreløpig eneste er designet for de tøffeste sivile og militære bruksområdene, og skal nå testes av en kunde med tanke på framtidig produksjon. Vi får bare håpe kunden er av den positive sorten

– Med den luksuriøse Unimog-utstillingsbilen har vi realisert vår visjon om å kombinere den legendariske robustheten og terrengegenskapene til Unimog med en helt ny standard for komfort og ingeniørkunst, sier Franziska Cusumano, administrerende direktør i Mercedes-Benz Special Trucks.

– Denne Unimog er et uttrykk for innovasjon og lidenskap.

Mer eksakt er den luksuriøse Unimog basert på den svært terrengdyktige Unimog U 4023, med portalaksler og en fleksibel ramme. Kombinert med valgbar firehjulsdrift og differensialsperre på begge aksler, bør denne komme seg greit fram selv i det mest utfordrende terrenget.

De har kastet ut standardmotoren, og her er det en 6-sylindret sak fra Mercedes med 220 kW/300 hk som gjelder. Oppgraderingen skal ifølge Daimler gi høyere ytelse, optimalisert girkasseinnstilling og økt kjørekomfort.

Det er et dobbeltførerhus med plass til opptil fire personer, og et MirrorCam-system er også på plass. Her er det digitale kameraer og skjermer i stedet for de tradisjonelle sidespeilene, noe som bør gi bedre sikt i alle retninger og selvsagt økt sikkerhet.

På utsiden har det særegne designet blant annet mattgrå lakk, det er aluminiumsfelger med beadlock-motiv og et særegent belysningskonsept med moderne LED-frontlykter.

På innsiden går det blant annet i førsteklasses skinnoverflater, ergonomiske seter med fargede sømmer, skinnmatter og LED-belysning.

Her er flere bilder:

Les også:

Hva tenker du

Les også