Mercedes har i en årrekke produsert det som ofte meldes er en konge av terrengbiler, nemlig den imponerende G-klassen. Men den er ikke en gang den tøffeste i familien.
For det er utvilsomt Unimog, en arbeidshest uten like som til og med har klatret opp til en høyde på vanvittige 6.694 moh. Den er også rent designmessig enda mer spesielle enn G-klasse, og utseende minner fortsatt mye om den aller første som Mercedes lagde tilbake i 1948.
Ifølge tyskerne er dette noe kundene har etterspurt i mange år, så får vi se om de går videre med konseptet. Men ting tyder altså på det.
Den foreløpig eneste er designet for de tøffeste sivile og militære bruksområdene, og skal nå testes av en kunde med tanke på framtidig produksjon. Vi får bare håpe kunden er av den positive sorten
– Med den luksuriøse Unimog-utstillingsbilen har vi realisert vår visjon om å kombinere den legendariske robustheten og terrengegenskapene til Unimog med en helt ny standard for komfort og ingeniørkunst, sier Franziska Cusumano, administrerende direktør i Mercedes-Benz Special Trucks.
– Denne Unimog er et uttrykk for innovasjon og lidenskap.
Det er et dobbeltførerhus med plass til opptil fire personer, og et MirrorCam-system er også på plass. Her er det digitale kameraer og skjermer i stedet for de tradisjonelle sidespeilene, noe som bør gi bedre sikt i alle retninger og selvsagt økt sikkerhet.
På utsiden har det særegne designet blant annet mattgrå lakk, det er aluminiumsfelger med beadlock-motiv og et særegent belysningskonsept med moderne LED-frontlykter.
På innsiden går det blant annet i førsteklasses skinnoverflater, ergonomiske seter med fargede sømmer, skinnmatter og LED-belysning.
Les også:
- Rimelig Dongfeng Vigo nærmer seg
- Isuzu rundet 3 millioner pickuper
- Ja, parkeringsplassene er for trange