Tidlig i høst ble det klart at Dongfeng ruller ut sin tredje modell her i Norge, for Vigo skal rulle i hjulsporene til Box og den imponerende terrengkjempen M-Hero.
Dette er en kompakt SUV, den er 4,3 meter lang, og blir tilgjengelig med to batteripakker, men her foreligger ikke den europeiske WLTP-rekkevidden ennå. Men CLTC-tallene lyder på inntil 401 kilometer for det minste batteriet og 471 kilometer for bilen med det store.
Nøkkeltall om Dongfeng Vigo:
- Rekkevidde: VIGO kommer i to batteriversjoner – 44,9 kWh med inntil 401 km rekkevidde og 51,9 kWh med inntil 471 km rekkevidde (CLTC). (Forventet WLTP-rekkevidde vil bli annonsert ved lansering.)
- Lading: 167 kW 3C hurtiglading gjør at batteriet lades fra 30–80 % på bare 18 minutter.
- Størrelse: Med en lengde på 4,3 meter og akselavstand på 2,7 meter gir VIGO et overraskende romslig interiør.
- Design: Skarpe linjer, skjulte dørhåndtak, LED-lykter og aerodynamiske detaljer gir bilen et sporty preg. Eksklusiv to-delt bakluke (split tailgate) som kan brukes både som sitteplass og som bord.
- Interiør: Moderne design med 12,8-tommers infotainmentskjerm, trådløs lading, massasje i setene. Bagasjeplassen er på 500 liter, samt en frunk på 49 liter.
Dongfeng Vigo nærmer seg altså, salgsstart er opplyst til første kvartal og de første bilene skal etter planen leveres før påske, og tidligere har Electric Way meldt om en startpris på kun 249.000 kroner.
Men importøren er fortsatt usikker på hvilken av de tre utstyrspakkene de vil gå for, og nøyer seg nå med å melde at den kommer til å krype godt under den kommende momsgrensen for elbiler på 300.000 kroner.
Les også:
- Isuzu rundet 3 millioner pickuper
- Ja, parkeringsplassene er for trange
- Denne fikser og forsterker veiene, uten noen i førersetet