Det skulle kanskje bare mangle at det er nordmenn som finner opp en maskin som kan fikse og forsterke veiene. Veiforfallet i Norge er enormt, og svært mange kjører på dårlige veier.
Det vil altså Carbon Crusher gjøre noe med, og viser nå fram løsningen. En rover på fire hjul. En Carbon Rover som ikke har noen i førersetet, og som rehabiliterer og forsterker veier i én operasjon.
Vel, de har allerede kjørt et slags pilotprosjekt i Ringerike, på en vei som er særlig utsatt for telehiv og store temperatursvingninger, og denne har gått så bra at de nå satser videre.
Det norske teknologiselskapet forklarer at tradisjonelle veirehabilitering ofte er en kombinasjon av utgravinger av mye masser, og denne må både fraktes bort og erstattes. Men det er mulig å gjøre dette smartere.
Carbon Roveren gjør jobben der veien ligger, med eksisterende masser, også kalt dypstabilisering. Dermed gjenbrukes det eksisterende veidekket og omdannes til en sterkere, mer holdbar veibase som også fungerer som en karbonlagrende løsning som binder CO2 i selve veistrukturen, ifølge de norske gründerne.
Denne prosessen støttes av noe som heter SkyRoads, Carbon Crushers AI-baserte programvare for dokumentasjon og analyse av veibanen før og etter rehabilitering.
Den svært så spesielle bilen er altså testet i Ringerike, men løsningen har allerede vært innom fem land, og Carbon Crusher sier at det er dokumentert effekt både i arktisk kulde og under ekstrem varme.
Carbon Rover er altså designet og produsert i Norge, og nå planlegger selskapet å etablere produksjon over i USA for å møte etterspørselen. Og det er kanskje ikke så rart.
For det er der morselskapet er registrert, men Carbon Crusher har altså norske røtter med medgründerne Haakon Brunell (CEO) og Hans Arne Flåto (COO). Store deler av forskningen og produksjonen foregår også i Norge.
Selskapet forklarer at teknologien kombinerer maskinhardware, biobindemidler og programvare i en samlet modell for kostnadseffektiv og karbonnegativ infrastruktur.
– Man skal ikke måtte velge mellom kvalitet, pris og klima – og nå slipper man det, avslutter Brunell.
Les også: