Denne roveren ruller ikke på månen, men skal fikse veier, helt av seg selv. (Fotos: Carbon Crusher)

Denne fikser og forsterker veiene, uten noen i førersetet

Navnet er alt annet enn norsk, selskapet heter Carbon Crusher og bilen heter Carbon Rover. Men nordmenn er sentrale bak dette svært spesielle kjøretøyet.


Det skulle kanskje bare mangle at det er nordmenn som finner opp en maskin som kan fikse og forsterke veiene. Veiforfallet i Norge er enormt, og svært mange kjører på dårlige veier.

Det vil altså Carbon Crusher gjøre noe med, og viser nå fram løsningen. En rover på fire hjul. En Carbon Rover som ikke har noen i førersetet, og som rehabiliterer og forsterker veier i én operasjon.

-->
Selskapet forklarer at tanken bak er å gjenbruke eksisterende veimasser og bygge nytt bærelag med biobaserte bindemidler, og dermed kan veier rehabiliteres på stedet – raskere, rimeligere og med betydelig lavere klimaavtrykk enn ved tradisjonelle metoder.

Men funker det?

Vel, de har allerede kjørt et slags pilotprosjekt i Ringerike, på en vei som er særlig utsatt for telehiv og store temperatursvingninger, og denne har gått så bra at de nå satser videre.

Det norske teknologiselskapet forklarer at tradisjonelle veirehabilitering ofte er en kombinasjon av utgravinger av mye masser, og denne må både fraktes bort og erstattes. Men det er mulig å gjøre dette smartere.

Carbon Roveren gjør jobben der veien ligger, med eksisterende masser, også kalt dypstabilisering. Dermed gjenbrukes det eksisterende veidekket og omdannes til en sterkere, mer holdbar veibase som også fungerer som en karbonlagrende løsning som binder CO2 i selve veistrukturen, ifølge de  norske gründerne.

Denne prosessen støttes av noe som heter SkyRoads, Carbon Crushers AI-baserte programvare for dokumentasjon og analyse av veibanen før og etter rehabilitering.

Resultatet kan ifølge selskapet være et nytt bærelag som er opptil tre ganger sterkere enn før, samtidig som byggetiden reduseres med opptil 50 prosent og kostnadene med opptil 70 prosent sammenlignet med tradisjonelle metoder.

Videre kan de fortelle at potensiale for karbonlagring ligger på fra rundt 30 tonn CO2 per kilometer og oppover.

Den svært så spesielle bilen er altså testet i Ringerike, men løsningen har allerede vært innom fem land, og Carbon Crusher sier at det er dokumentert effekt både i arktisk kulde og under ekstrem varme.

Carbon Rover er altså designet og produsert i Norge, og nå planlegger selskapet å etablere produksjon over i USA for å møte etterspørselen. Og det er kanskje ikke så rart.

For det er der morselskapet er registrert, men Carbon Crusher har altså norske røtter med medgründerne Haakon Brunell (CEO) og Hans Arne Flåto (COO). Store deler av forskningen og produksjonen foregår også i Norge.

– Kvalitet og pris kommer først. Roveren gjør det mulig å bygge sterkere, kostandseffektive og bærekraftige veier. Det er hva som betyr mest for våre kunder, sier Haakon Brunell.

– Visjonen var å bygge en maskin som presterer under alle forhold som forbedrer veier raskere og renere enn noen gang tidligere, sier Hans Arne Flåto.

Hans Arne Flåto (t.v.) og Haakon Brunell.

Selskapet forklarer at teknologien kombinerer maskinhardware, biobindemidler og programvare i en samlet modell for kostnadseffektiv og karbonnegativ infrastruktur.

– Man skal ikke måtte velge mellom kvalitet, pris og klima – og nå slipper man det, avslutter Brunell.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Motor

Les også