Nybilmarkedet er delt i to, en for personbiler og en for varebiler. Hos personbilene er det en klar sjef, før årets siste måned er det registrert over 28.000 Tesla-biler, nærmere 10.000 flere enn det nest mest populære merket, Volkswagen.
Ser vi over på de rene varebilene finner vi også en klar sjef, og en liten revansje for merket som jo heter folkevognen. Her viser nemlig tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken at før desembermåneden topper Volkswagen med 8.615 biler, etterfulgt av Ford med 4.973 registreringer.
Volkswagen hadde etter 11 av årets 12 måneder en markedsandel på hele 33,7 prosent, altså mer enn hver tredje nye varebil, mens Teslas markedsandel blant personbilene lå på 19,8 prosent – hver femte nye bil.
Og det er også en sjef i varebilmarkedet. Volkswagen ID. Buzz, også tilgjengelig som passasjerutgave, står bokført med 5.309 varebiler fra januar og ut november, mens Ford Transit/Tourneo Custom er en god nummer to med 2.592 registreringer.
Totalt rundet Volkswagen Nyttekjøretøy 11.386 registreringer 15. desember, noe som betyr at de passerte den gamle årsrekorden satt tilbake i 2016. Disse tallene inkluderer også personbilutgaven av ID. Buzz, som den populære ID. Buzz GTX.
– Det er med ekstra stor glede at vi når en ny rekord i jubileumsåret vårt, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Eirik Irgens Kristoffersen.
– Dette er resultatet av en sterk merkevare, et motivert forhandlernettverk, langsiktig arbeid og en produktportefølje å være stolt av. Det er kombinasjonen som har gjort dette mulig, selv i et lunkent bygg- og anleggsmarked.
Nå er det alt annet enn overraskende at Volkswagen leder an blant varebilene, de var blant de ledende allerede før vi bikket inn i et nytt årtusen. Med biler som ID. Buzz Cargo har de også tatt grepet når det kommer til elektrifiseringen av «kassebilene».
- 9 år med over 30 prosent markedsandel, 2025 blir eventuelt det 10.
- 11 år med over 20 prosent markedsandel
– Tallene viser at dette ikke er snakk om tilfeldigheter eller enkelte gull-år. Det at vi har klart å både holde og styrke denne posisjonen gjennom overgangen til elektriske drivlinjer handler om tillit over tid, sier Kristoffersen.
– Vi skal fortsette å opprettholde posisjonen vår og lede an elektrifiseringen av varebilmarkedet. Varebilkundene hadde ikke valgt Volkswagen Nyttekjøretøy igjen om de ikke hadde tillit til både produktene og folkene i systemet.
Og det er mer i vente.
Nylig åpnet Volkswagen for to nye modeller på det norske markedet, e-Transporter 4Motion og ID. Buzz GTX lang varebil. Volkswagen Nyttekjøretøy sier at med disse modellene styrkes både den elektriske satsingen og bredden i varebiltilbudet ytterligere.
Her Volkswagen e-Transporter:

I tillegg skal det rulles ut et nytt flåtestyrings-system ut i 2026 – Connect Pro.
– Posisjonen vi har opparbeidet oss er ikke et hvileskjær. Vi vet at alle konkurrenter har lyst å ta andeler fra oss i alle segmenter, så vi skal fortsette å gjøre oss relevante for kundene våre med nye produkter og ny teknologi, avslutter Kristoffersen.
Les også: