Renault Filante Record 2025 er imponerende effektiv. (Fotos: Renault)

Renault presset ned forbruket til 7,8 kWh

Så hvordan skal elbilene konkurrere med tradisjonelle biler når det kommer til rekkevidde? Jo, ved å få ned forbruket.


Da vi nylig testet folkebilen, mer eksakt en Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift, imponerte den. Det var ugunstige forhold og så vidt plussgrader i luften, likevel endte den på 15,1 kWh/100 km – mer enn godkjent. Det tilsvarer en rekkevidde på 525 kilometer for bilen som har en estimert rekkevidde på 629 kilometer.

Så hva skjer om man halverer det i utgangspunktet ganske hyggelig forbruket? Vel, man bikker drømmegrensen på 1.000 kilometer. Det er Renault et bevis på.

-->
De har nemlig tatt bilen med passende navnet Renault Filante Record 2025, en elektrisk demonstrasjonsbil, på langtur. Og ikke tro at de jukset med hastigheten, for her ga de virkelig gass.

Snittfarten gjennom testen på rett under 10 timer endte på solide 102 km/t, og vi vet jo at forbruket går opp i slike hastigheter.

Likevel klarte bilen utstyrt med et batteri på 87 kWh, det samme som det som driver Scenic E-Tech, å rulle 1.008 kilometer.

Ikke nok med det. Etter at de hadde passert den store drømmegrensen parkerte de bilen, og sjekket batteristatus. Den viste hele 11 prosent gjenstående, så denne hadde rullet godt over 1.100 kilometer om de hadde fortsatt videre.

Grunnen til det imponerende forbruket er at de har finjustert testbilen enda mer siden i fjor, blant annet i vindtunnel.

I tillegg har dette laboratoriet på fire hjul en matchvekt på kun 1.000 kilo, den er utstyrt med ting som steer-by-wire- og brake-by-wire-teknologi, har ultralette materialer, 3D-printede komponenter og mer.

– Det overordnede målet, fra de første skissene til den siste prøvekjøringen på banen, var absolutt effektivitet. Det er kjennetegnet på en rekordbrytende bil – og den speiler Renaults pionerånd og tradisjon siden starten i 1898. I likhet med 40 CV i 1925 og Étoile Filante i 1956, ble Filante Record 2025 konstruert for å bli den første veidyktige bilen som kjørte 1.000 kilometer i over 100 km/t uten lading, med et 87 kWh batteri nøyaktig likt det som driver Scenic E-Tech electric, forklarer Sandeep Bhambra – sjefsdesigner for Advanced Renault.

– Denne prestasjonen krevde mye krevende arbeid på flere fronter – ultraeffektiv aerodynamikk selvfølgelig, dekk med lav rullemotstand, lettvektsmaterialer (inkludert karbonfiber og 3D-printede aluminiumskomponenter) og avanserte tekniske funksjoner. Ekspertteam fra Renault og partnerne Michelin og Ligier jobbet med alle aspekter av Filante Record 2025s design for å demonstrere at elbiler nå kan kjøre lange avstander uten lading selv ved vedvarende hastigheter.

Den første utgaven av Filante Record 2025 ble vist under Rétromobile-messen sist vinter, og teamet har altså gjort den enda mer effektiv.

– Fire timer bak rattet føltes lange, men adrenalinet og musikken i ørene hjalp meg å komme meg gjennom, sier testfører Constance Léraud-Reyser, som til vanlig er ingeniør for chassiskontrollsystemer.

– Nøkkelen var konsentrasjon: Å holde linjen, optimalisere hver bevegelse og være smidig på rattet, spesielt med steer-by-wire-systemet, som er en glede å kjøre. Med varmen og tørsten føltes det virkelig som å løpe en maraton, men den personlige utfordringen ble møtt, da jeg klarte å kjøre i fire timer, mye lenger enn planlagt. Nå krysser vi fingrene for Arthur og at han når 1.000-kilometermerket, sa han underveis.

Og Arthur klarte altså brasene.

– Renault Filante Record 2025 er en virkelig overraskende bil, både eksteriør og interiør, sier Arthur Ferrière, som er chassis tuning ingeniør i tillegg til å være den siste testføreren her.

– Den krever høy konsentrasjon, men det er ganske enkelt å holde riktig fart og riktig linje. Jeg er veldig stolt av å ha vært en del av denne rekorden. Som fører i siste stint var det litt press, jeg måtte fullføre jobben etter Laurent og Constance. Men så snart jeg tok på meg hjelm og hansker, var jeg fullt fokusert og bestemt!

Så konklusjonen?

– Dette prosjektet ble født av en besettelse: å oppnå rekordbrytende effektivitet, sier Olivier Blanche, prosjektleder for konseptbiler.

– Vi kjempet mot været og aerodynamikken, men det som skiller seg mest ut for meg er det menneskelige eventyret: En utrolig motiverende kollektiv utfordring, drevet av dedikasjonen til Renault-teamene og alle våre partnere.

Les også:

Hva tenker du

Les også