Da vi nylig testet folkebilen, mer eksakt en Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift, imponerte den. Det var ugunstige forhold og så vidt plussgrader i luften, likevel endte den på 15,1 kWh/100 km – mer enn godkjent. Det tilsvarer en rekkevidde på 525 kilometer for bilen som har en estimert rekkevidde på 629 kilometer.
Så hva skjer om man halverer det i utgangspunktet ganske hyggelig forbruket? Vel, man bikker drømmegrensen på 1.000 kilometer. Det er Renault et bevis på.
Ikke nok med det. Etter at de hadde passert den store drømmegrensen parkerte de bilen, og sjekket batteristatus. Den viste hele 11 prosent gjenstående, så denne hadde rullet godt over 1.100 kilometer om de hadde fortsatt videre.
Grunnen til det imponerende forbruket er at de har finjustert testbilen enda mer siden i fjor, blant annet i vindtunnel.
I tillegg har dette laboratoriet på fire hjul en matchvekt på kun 1.000 kilo, den er utstyrt med ting som steer-by-wire- og brake-by-wire-teknologi, har ultralette materialer, 3D-printede komponenter og mer.
Den første utgaven av Filante Record 2025 ble vist under Rétromobile-messen sist vinter, og teamet har altså gjort den enda mer effektiv.
– Fire timer bak rattet føltes lange, men adrenalinet og musikken i ørene hjalp meg å komme meg gjennom, sier testfører Constance Léraud-Reyser, som til vanlig er ingeniør for chassiskontrollsystemer.
– Nøkkelen var konsentrasjon: Å holde linjen, optimalisere hver bevegelse og være smidig på rattet, spesielt med steer-by-wire-systemet, som er en glede å kjøre. Med varmen og tørsten føltes det virkelig som å løpe en maraton, men den personlige utfordringen ble møtt, da jeg klarte å kjøre i fire timer, mye lenger enn planlagt. Nå krysser vi fingrene for Arthur og at han når 1.000-kilometermerket, sa han underveis.
Så konklusjonen?
– Dette prosjektet ble født av en besettelse: å oppnå rekordbrytende effektivitet, sier Olivier Blanche, prosjektleder for konseptbiler.
– Vi kjempet mot været og aerodynamikken, men det som skiller seg mest ut for meg er det menneskelige eventyret: En utrolig motiverende kollektiv utfordring, drevet av dedikasjonen til Renault-teamene og alle våre partnere.
Les også:
- Rimelig Dongfeng Vigo nærmer seg
- Isuzu rundet 3 millioner pickuper
- Ja, parkeringsplassene er for trange