Denne bilen symboliserer håp. (Fotos: Volkswagen)

Symbolet på håp

Den har reist seg som en fugl Føniks, den gamle Transporteren som mirakuløst nok overlevde flammehavet under Palisades-brannen i California i januar.


Det skjer så mye i verden at føles ut som at storbrannen i California var for mange år siden, men det var faktisk i 2025. Mer eksakt i januar.

Hele nabolag ble som kjent slukt av flammene, og tilbake lå det bare ruiner igjen. Alt ble til aske da flammene spiste seg vei, unntatt en magisk buss.

-->
En fotograf tok nemlig et så spesielt bilde at det gikk verden rundt. Midt i totalt nedbrent Malibu-kvartal nærmest skinte en hvit og blå folkebuss 1977-modell, for nesten som et julemirakel hadde den gamle hippievognen overlevd.

Den ble raskt døpt den magiske bussen, men flammene hadde selvsagt også tært på den gamle helten.

Med hjelp fra VW-entusiastmiljøet tok Volkswagen of America kontakt med T2-ens eier, Megan Weinraub, og av myndighetene fikk de til slutt lov til å kjøre inn i området og hentet ut bilen.

Eieren var så glad i bilen at hun også hadde gitt den et navn, Azul, som ble fraktet direkte til Volkswagen Group of Americas Oxnard-anlegg som også huser en samling av historiske kjøretøy.

Dermed begynte de på en langvarig livredning, og pasienten var ikke mer skadd enn at det var mulig å redde den.

De har reparert, og byttet, alle de innvendige og utvendige komponentene, og nå kan den igjen skinne i all sin prakt.

– Fra det øyeblikket vi først så Azul, var målet vårt å sikre at bilens historie ikke ble visket ut av brannene, men vekket til live igjen ved å restaurere den, gjenforene den med eieren og få den tilbake på veien, sier Gunnar Wynarski, biltekniker ved Volkswagen Group of Americas Oxnard-anlegg.

– Selv om dette spesielle restaureringsprosjektet var en teknisk utfordring, var det viktigste å bevare bilens sjel intakt.

Nå har den også fått sin offisielle debut.

– I dag markerer vi neste kapittel i den rike arven etter Microbus gjennom restaureringen av et kjøretøy som fanget oppmerksomheten til mennesker over hele verden, sier Rachael Zaluzec, Senior Vice President of Brand Marketing and Customer Experience, VW Brand NAR.

– Vi anerkjenner at for Megan er Azul ikke bare en 1977 T2, men en del av familien hennes. For oss har dette lidenskapelige restaureringsprosjektet tjent som et symbol på robusthet, noe som også gjør Azul til en del av Volkswagen-familien.

Azul gjorde passende nok comeback under Los Angeles Auto Show.

– Da bildet av Azul gikk viralt, følte jeg at hele verden opplevde en del av hjertet mitt. Og da Volkswagen tok kontakt for å se om Azul virkelig overlevde, ble jeg rørt og kunne ikke tro det. Når jeg ser tilbake på det nå, føler jeg at det er enda mer et symbol på håp enn det var før, sier eieren, Megan Weinraub.

Her er historien om Azul, inkludert det legendariske fotografiet, og denne videoen er det verd å få med seg:

Les også:

Hva tenker du

Les også