På en måte et kunstverk

McLaren smeller til med en ny MSO-versjon, og denne gangen vil den ikke bare være et kunstverk ‒ den vil være selve museet! Se bildeserie!


McLaren er litt av en bilprodusent. Ikke bare lager de biler
som brukes i formel 1, de håndlager også såkalte hyperbiler.

Og de har en vanvittig satsing på gang.

-->
I fjor offentliggjorde de planene fram til 2025, og Track25
inkluderer investeringer i forskning og utvikling på godt over 10 milliarder
kroner og ikke mindre enn 18 nye modeller. Ja, 18 nye McLaren-modeller.

Det foreløpige høydepunktet er hyperbilen Speedtail,
McLarens første GT i Ultimate-serien. Hybridmodellen kommer med 1.070
hestekrefter ‒ og tre seter! Jepp, en 3-seters hyperbil med en toppfart på over
400 km/t.

Den britiske produsenten har også en ren GT-modell på gang,
altså McLaren GT.

GT er forkortelse av grand touring, som kan oversettes til langkjøring. Grand Tourer, eventuelt Gran Turismo på italiensk, er altså sportslig biler som er ment for landeveien. Normalt kommer disse som coupé, og kan være med både to og fire dører.

Den nye sportsbilen til McLaren er en skikkelig GT-modell
med en oppbevaringsplass på totalt 570 liter og en toppfart på 326 km/t – en
veldig grei kombinasjon.

McLaren vil altså ha tak i de velmidlende GT-kundene, og er
raske til å understreke at det er mulig å ta med seg en golfbag eller to par 185
centimeter lange ski samt skisko i en McLaren GT, så da skjønner vi hvor de
vil.

Denne langdistansevognen rører også på seg en ekte GT-bil.

Motoren er en 4.0-liters twinturbo V8 med 620 hestekrefter,
mens en 7-trinns kasse leverer kreftene til bakhjulene.

Dette sørger for å sende GT fra 0 til 100 km/t på 3,2
sekunder, mens 0-200 km/t gjøres på 9,0 sekunder.

Bremsingen går også unna, og fra 200 til 0 bruker den 127
meter og fra 100 km/t stopper den på 32 meter.

Og siden dette er en bil som kan, og bør, brukes i
hverdagen, kan vi like godt opplyse om forbruket. Den drikker 1,19 liter på mila
under kombinert kjøring.

Men for de som ikke er fornøyd med en original McLaren byr
de også på spesialversjoner.

McLaren Special Operations (MSO) har gjort en rekke modeller
enda mer innbydende, inkludert modellene 600LT og 720S Spider.

Og de har allerede kastet seg over den kommende McLaren GT, men
dette er nok mest for å vise hvor lekker en slik kan bli.

Så her har du en McLaren GT i MSO-drakt.

McLaren GT by MSO har fått diverse lakkendringer på utsiden,
slik som er normalt med alle MSO-modellene. Men denne gang har de stort sett
nøyd seg med å gi den effektfarger, for de har prioritert det som er på innsiden.

For inne i kupéen ser man raskt at denne skiller seg fra
andre MSO-versjoner, noe som nesten gjør den til et kunstverk.

Eller mer riktig, til en plass der kunstverkene er utstilt.

De har nemlig kopiert mønsteret fra selveste British Museum,
og de som har vært der har sett det geometriske kalesjedesignet som det er
kjent for.

Dette mønsteret går igjen på innsiden, og kommer spesielt
godt til syne på setene. Om det er pent er en annen sak, men kult er i det i hvert
fall.

Her er bilder av både innsiden og utsiden, og om du lurer på
hvordan den «vanlige» McLaren GT ser ut må du ikke gå glipp av nok en bildeserie
som er litt lenger ned.

Britene flyr denne spesialversjonen til California og Pebble
Beach Concours d’Elegance, hvor bilen blir utstilt sammen med en rekke andre
konseptbiler fra andre produsenter under helgens arrangement.

En McLaren GT starter for øvrig på rundt 1,7 millioner
kroner i England, og de første leveringene skal starte mot slutten av året.

Da er det på tide å se den originale McLaren GT, og slik er
altså den:

Les også:

Les mer om:

Nyheter