Sjeldent har det gamle slagordet «borte bra, hjemme best» passet bedre enn i disse elbil-tidene. For bortelading fungerer selvsagt når man er på tur og batteriet trenger strøm, men det aller beste er å ha ladet så mye hjemme at man ikke trenger denne stoppen.
Hjemme har man som regel litt bedre tid og kan benytte noe som også tar enda bedre vare på batteriet ‒ saktelading.
Dette kan sammenlignes med bruk av sentrifugen under klesvasken, for jo raskere denne går jo fortere blir klærne tørr. Men dette sliter også litt ekstra på plaggets kvalitet.
Akkurat det samme gjelder lading av et batteri. Jo mer effekt som pøses inn, jo raskere slites batteriet ned. For som alle har erfart med nye mobiltelefoner så kan strømmen vare flere dager til å begynne med før man etter hvert må lade daglig.
Det beste er altså saktelading ‒ i tillegg til å stoppe ladingen når den når 80 prosent av kapasiteten. Dette er tips som gjelder både for elbiler, mobiler og nettbrett.
Nå er akkurat det å stanse på 80 prosent ikke noe stort problem når det gjelder hurtiglading av elbil, for dette er også punktet effekten strupes betraktelig. Å lade over denne grensen er rett og slett bortkastet tid og penger.
Dette er råd de aller fleste har hørt mange ganger, men langt ifra alle. For en ny undersøkelse gjort av YouGov for ladeselskapet Zapte viser nemlig at overraskende, eller til og med sjokkerende, mange ikke gjør noe som helst for å bevare batteriet.
Faktisk er dette tallet utrolige 83.000 nordmenn, så de som skal kjøpe en brukt elbil bør iallfall få sjekket batteriets helse før de signerer kontrakten. For det er åpenbart mange brukte elbiler med potensielt dårlig batterihelse der ut.
Enda verre er det at tusenvis aldri lader sakte, men kun finner veien til en hurtiglader. Om vi tar utgangspunkt i tallene fra undersøkelsen er det hele 7.000 nordmenn som kun benytter seg av hurtigladere når batteriet skal fylles.
Noen har selvsagt ikke muligheten til å saktelade verken hjemme eller på jobben, men dette er uansett svært høye tall.
– Den store fordelen med hjemmelading er at du kan lade bilen når den står parkert hjemme og starte med «full tank» hver eneste dag, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
‒ Å lade bilen hjemme er også veldig rimelig drivstoff og langt billigere enn å lade på hurtiglader.
I undersøkelsen svarer også 13 prosent at de ikke gjør noe for å ta vare på elbilens batteri, og dette tilsvarer altså 83.000 norske elbileiere.
– Den største uvanen mange elbileiere har, er at de venter med å plugge inn bilen til laderen hjemme til batteriet er relativt tomt, for så å fullade det, sier Sødal.
‒ Det er bedre for batteriet å smålade hver dag. Så fremfor å vente til batteriet er tomt, plugg heller inn bilen til lading hver gang du kommer hjem og parkerer.
Sødal anbefaler som de fleste andre ekspertene å stoppe ladingen på 80 prosent i hverdagen, for over dette tar både lengre tid og krever mer av batteriet. At 43 prosent av norske bileiere følger dette rådet er jo bra, men også her er det et stort forbedringspotensial. Nesten like mange svarer nemlig at de som oftest lader bilen helt full.
‒ Skal du på langtur kan du selvsagt lade bilen til 100 prosent, sier Sødal.
‒ Batteriet er likevel den desidert dyreste delen i en elbil, og de fleste ønsker å ta godt vare på det. Ta derfor en titt i instruksjonsboka til bilprodusenten og finn ut hva de anbefalte ladegrensene til din bil er.
Økonomi ja. For det er også nok et råd for de som lader hjemme, og det er å gjøre dette på riktig tidspunkt. Altså å lade når strømmen er billigst, og her finnes det også smartladere som gjør jobben for deg.
– Du kan si at borte er bra, men hjemmelading er best. Ikke bare er det enklere å lade mens du er hjemme, men du kan også styre ladingen etter strømprisen og strømforbruket ditt hvis du har en smartlader, sier Fredrik Hegland, ladeekspert i Zaptec.
‒ Med riktig utstyr og gode ladevaner er det enklere å ta vare på bilen og bilbatteriet.
Og elbilen er altså lik mobilen ‒ jo mindre ladehensyn du tar, jo oftere må du lade.
Eller for å si det på en litt annen måte ‒ jo mer hurtiglading, jo mindre rekkevidde får bilen.
Her er rådene fra Zaptec for å ta best vare på elbilbatteriet:
- Unngå unødvendig fullading: Lad til 80 prosent i hverdagen.
- Smålade ofte: Koble til laderen hver dag for å holde batterinivået jevnt.
- Bruk hjemmelader: Unngå hyppig hurtiglading som kan slite på batteriet.
- Forvarm batteriet om vinteren: Dette gir bedre ytelse og mindre slitasje.
- Følg produsentens råd: Les instruksjonsboken og følg anbefalingene.
Dette er nordmenns ladevaner;
- 43 prosent lader som oftest bilen til 80 prosent
- 39 prosent lader som oftest bilen til 100 prosent
- 40 prosent lader bilen på kveldstid/natten
- 35 prosent har satt en ladegrense i tråd med bilprodusentens råd
- 25 prosent forvarmer batteriet når det er kaldt ute
Les også: