Xpeng har gjort unna en AI-dag, og her var det mye snadder. (Fotos: Xpeng)

Viste fram AI-robot og bil som huser en 2-seters drone

Xpeng har arrangert AI Day over i Kina, og det sto ikke på nyhetene. Sjekk ut både en menneskelig robot og en 2-seters drone som er på vei.


Norges-vennen Xpeng er som kjent på hugget, og bare her hjemme kan de lokke med en rekke elbiler ‒ SUV-modellene G3, G6 og G9 samt sedanene P5 og P7. Mye handler selvsagt om elbiler, men Xpeng utvikler mye mer enn det. 

Det kunne de som var på plass under AI Day i Guangzhou selv se. For i tillegg til AI-løsninger rettet mot biler var det både en kunstig smart robot og et luftig fartøy som tar deg over køen.

-->
Nylig viste Xpeng fram en ny variant av P7 som har et + etter navnet, og her har de mikset AI-løsninger sammen med autonome systemer, og dette skal bane vei for selvkjørende biler. 

Xpeng kaller dette kunstig intelligente systemet for Turing AI Intelligent Driving System, og bidrar til førerassistentene som P7+ har. I framtiden vil også et slikt system kunne ta autonome avgjørelser, og som en ekte AI vil også systemet lære av individuelle brukeres atferd og preferanser.

Slik ser Xpeng P7+ ut:

Men som du skal få lære nedover så kan Turing AI Intelligent Driving System brukes på flere områder, for Xpeng sysler altså med andre ting. Som en robot og en personlige drone gjemt i en bil. Så ja, en slags flyvebil, men her er det altså ikke bilen som flyr.

Dette er de viktigste tingene de viste fram under AI-dagen:

  • Xpeng Aeroht «Land Aircraft Carrier» som har sin første flyvetur senere denne måneden, og åpner for forhåndsbestilling i desember.
  • Turing AI Intelligent Driving System.
  • Xpeng AIOS som baner vi fra AI-interaksjoner i bilen.
  • AI Robot Iron ‒ ja en menneskelignende robot.
– Det som er blitt vist på AI Day viser med all tydelighet at Xpeng holder ord når vi sier vi ønsker å revolusjonere måten mobilitet foregår på, sier Claes Persson, Managing Director i Xpeng Motors Norway.

‒ Teknologi er blant kjerneverdiene i alt vi foretar oss, og vi lover mange spennende nyvinninger i tiden framover.

Ok, la oss ta ting i rekkefølge, og vi starter med det kunstig intelligente kjøresystemet.

Med Turing AI Intelligent Driving System ønsker Xpeng å «omdefinere selvkjøring ved å kombinere store maskinlæringsmodeller med høyytelsesystemer i skyen og i bilene». Systemet er basert på Xpengs nye Turing AI Chip, og de hevder selv at dette er verdens første spesialutviklede datachip for AI-kjøretøy, roboter og VTOL-droner.

Denne chipen har en 40-kjerners prosessor, kan støtte modeller med opptil 30 milliarder parametre, og leverer kraften til tre høyytelses chiper i én, forklarer Xpeng.

Den kommer sammen med Canghai Platform som er betegnet som et nevralt nettverk, og skal brukes av Xpengs AI-fartøy. Plattformen støtter ifølge merket full selvkjøring med utvidede sikkerhetsfunksjoner ‒ 33 ganger så høy båndbredde og 12 ganger raskere bildeprosessering.

Dette åpner også for selvkjøring på nivå 4 på den autonome skalaen, og da er vi på det vi tenker med selvkjørende biler. Under normale omstendigheter kan du altså parkere rompen i baksetet og la bilen stå for kjøringen.

Xpeng utvikler også et nytt grensesnitt for bilene hvor ChatGPT er bygd inn, og dette skal legge til rette for intuitive og menneskeliknende interaksjoner. Dette er drevet to Turing AI-chipper, og som andre moderne GPT-løsninger vil også dette lære og utvikle seg underveis, og dermed lære seg  brukerens vaner og tilpasse seg individuelle preferanser.

De legger til at det også åpnes for muligheten til å oppgradere chippene i eksisterende biler.

Ok, da er vi over på robottaxier, flyvende biler og AI-roboter. I denne bilen skjuler det seg faktisk en VTOL, en stor drone som kan huse to personer.

 Det er spennende, og du skal selvsagt få se dronen i fri dressur. 

Men først må vi sjekke ut noe annet folket har drømt om i mange tiår, nemlig en robot med menneskelige trekk. Altså en med to bein og armer.

Den Xpeng har på gang ser vitterlig litt skummelt livaktig ut, og denne har altså kunstig intelligens som gjør at den kan lære seg ting underveis. Så ja, se opp for robotene.

Slik oppsummerer Xpeng de tre nye tingene de utvikler:

  • Robotaxi med Ultra Model: Ultra-modellen representerer fremtidens fullstendig autonome kjøring, utstyrt med Turing-chip og Canghai-plattformen, som leverer 3000T prosesseringskraft med L4-sikkerhetsnivå og maskinvare-redundans.
  • Xpeng Aeroht Modular Flying Car: Xpengs banebrytende flygende kjøretøy er en modulær, masseprodusert modell med en intuitiv enstav-kontroll, som gjør at brukerne kan mestre flyging på bare noen få minutter. Den første offentlige flygingen vil bli vist i november, og forhåndsbestillinger åpnes i desember.
  • Xpeng AI Robot Iron: Xpengs nyeste humanoid robot, utviklet over fem år, har mer enn 60 ledd og 200 graders bevegelighet. Robotene har blitt integrert i Xpengs daglige drift og brukes blant annet i fabrikker og butikker.
Slik ser dronen som har to seter ut:

Det er også nyheter på den vanlige bilfronten.

I forrige måneden viste Xpeng fram en ny bil kalt P7+, og denne kaller de selv for verdens første AI-definerte kjøretøy. Da denne ble offisielt lansert i Kina tidligere denne måned skal det ha kommet inn utrolige 30.000 bestillinger på bare to timer.

Når den blir lansert i Norge er fortsatt ikke klart, men at Norge blir prioritert er ganske sikkert. Vi var nemlig det aller første landet ut da Xpeng gikk i gang med sin globale satsting i 2020, og i år er det solgt rundt 1.500 Xpeng-biler her hjemme.

Og vi venter selvsagt spent på dronen som tar oss over køen i morrarushet og roboten som henter kaffen til oss. 

Les også:

Hva tenker du