Mange vil brøyte seg gjennom vinteren med en elbil, og flere skal det bli. (Fotos: NAF/Motor)

Elbilene inntar halve kongeriket

Dette er ikke noe eventyr. For i en undersøkelse sier halvparten at de regner med å kjøre en elbil om fem år.


Vi nærmer oss faktisk én million elbiler på norske veier, og med over 100.000 nye helelektriske biler hvert år vil vi bikke denne milepælen om noen få år.

Ifølge SSB var det nærmere 700.000 norskregistrerte elbiler ved utgangen av 2023, og tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det kom rundt 90.000 nye elbiler til i løpet av årets 10 første måneder.

-->
Så ja, vi vil mest sannsynlig bikke 800.000 elbiler i Norge om noen få måneder, og om utviklingen fortsetter bikker vi millionen senest i 2027.

NAF har tatt et litt annet utgangspunkt for sitt regnestykke, for de har lagt en Norstat-undersøkelse gjort for dem tilbake i mars til grunn. I denne svarer halvparten, 49 prosent, at de tror de kjører en elbil om fem år.

Og har en av to husstander en elbil i 2029 betyr det eksakt 1.164.458 elbiler i Norge.

Ja, så eksakt er spådommen til NAF som har fått hjelp av Copilot til dette regnestykket, men uansett så peker alle pilene mot mange nye elbiler i årene framover.

– Vi kommer til å se en kraftig vekst i antall elbiler på norske veier, slår Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, fast.

Vi kan også være eksakte. SSB-tallene sa 689.169 elbiler da vi gikk inn i 2024, og dette er 24 prosent av den totale parken som var på 2.886.795 personbiler.

I undersøkelsen til NAF sa 29 prosent at de har elbil i husstanden, og her svarte 35 prosent at de har dieselbil i dag. NAF sier at andelen kan synke til under 1 av 3 innen fem år om det går som de spurte tror.

– Elbil har nå blitt de nye folkebilene, sier Handagard.

‒ Det er allerede flere elbiler på veiene enn rene bensinbiler, og enkelte måneder i år har over 90 prosent av nye biler vært elbiler. Disse funnene peker på at stadig flere vil gå over til elbil, enten de kjøper den ny eller brukt.

Den norske elbilsuksessen kommer grunnet smart bruk av incentiver, men politikerne har allerede dempet bruken av dette virkemiddelet nå som vi nærmer oss målet om at det kun skal komme til nye elbiler i 2025.

Men skal mållinjen nås bør man ikke tukle altfor mye med suksessoppskriften.

– Vi mener 2025-målet er innen rekkevidde, sier Handagard.

– Samtidig er det viktig å huske at overgangen til elbiler har vært drevet frem av kraftige incentiver. Bilkjøperne er sensitive for endringer i avgifter, og kommer avgiftene på elbil for fort, kan det bremse utviklingen, mener Handagard.

Her er tallene fra undersøkelse hvor 2.001 personer ble spurt.

Eier/disponer du bil/motorsykkel/moped? Kryss av for alle du disponerer:

Se for deg om 5 år: Eier/disponerer du da bil/MC, i så fall hvilken type:

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler NAF kjøretøy