Ford rapporterte om betydelige økonomiske utfordringer i sin elektriske kjøretøysatsing, og det går nå spesielt utover med den elektriske pickupen F-150 Lightning.
I tredje kvartal 2024 rapporterte Ford et tap på over 11 milliarder kroner for sin helelektrisk EV-divisjon. Disse tapene har ført til at Ford planlegger en pause i produksjonen av F-150 Lightning på fabrikken i Michigan fra midten av november til begynnelsen av januar neste år.
Beslutningen er delvis et resultat av svakere etterspørsel enn forventet i markedet for elektriske biler og førte blant annet til at aksjemarkedet reagerte med å sende aksjeverdien ned med hele 6 prosent i timene etter kvartalsrapporteringen.
Etterspørselen etter elektriske biler har vært utfordrende for mange amerikanske bilprodusenter, inkludert Ford, som også har investert betydelige midler i å redusere produksjonskostnadene for å øke lønnsomheten i sitt elbil-segment.
Administrerende direktør Jim Farley har uttalt at selskapet nå justerer sin strategi for elektriske kjøretøy og tilpasser produksjonen til etterspørselen. De ønsker å fokusere mer på hybride modeller, samtidig som de prøver å gjøre elbiler mer kostnadseffektive.
Selskapets EV-divisjon forventer å tape nærmere 60 milliarder kroner i løpet av hele 2024.
Ford har nå iverksatt omfattende kostnadskutt for hele sin elektriske produksjonsserie ved å redusere utgifter og forbedre lønnsomheten til deres elbiler.
Dette inkluderer blant annet produksjonen av de helelektriske versjonene av tradisjonsrike biler som Mustang gjennom SUV-modellen Mach-E, Transit som også kommer som E-Transit og verdens mest populære pickup F-150, som heter F-150 Lightning i elbilversjon.
I et marked hvor etterspørselen etter elbiler har vært svakere enn tidligere antatt håper Ford at ved å justere kostnader, slik at de kan tilby mer prisgunstige elbilmodeller for å styrke sin posisjon i markedet.