De fleste har hørt om M-Sport, dette britiske selskapet som tar Fords biler over tar motorsporten. Det var for eksempel der Petter Solberg debuterte i rally-VM og fikk æren av å kjøre sammen med superstjernen Colin McRae, før han tok spranget over til Subaru og ble verdensmester i 2003.
Men M-Sport nøyer seg ikke bare med rallybiler, for i 2015 innledet de et samarbeid med Edward Davies som bygger om varebiler til mer sportslige utgaver. Ut av dette sprang M-Sport Road Technology, forkortet MS-RT.
Transit Custom MS-RT blir tilgjengelig enten med tradisjonell firehjulsdrift eller som en helelektriske E-Transit Custom MS-RT. Med 285 hk (210 kW) blir sistnevnte rett og slett den sterkeste Transit Custom som noensinne er masseprodusert.
Pickupen Ranger MS-RT er utstyrt med en 3-liters V6 dieselmotor på 240 hk/600 Nm, og et unikt hjuloppheng og hjuloppsett som skal forbedre kjøreegenskapene og føre til at dette er den ultimate «onroad» pickupen, melder Ford.
I tillegg til den bahjulsdrevne E-Transit Custom MS-RT med 285 hk er også Custom-modellen tilgjengelig med en 170 hk dieselmotor koblet med 8-trinns automatgirkasse og byr på firehjulsdrift.
På innsiden kan Ford forklare at Transit Custom MS-RT har nye ergonomiske forseter i vegansk skinn og Alcantara og et sportsratt med blå sømmer, og varebilen kommer med tre seter.
En slik varebil må selvsagt stikke seg litt ekstra ut, så det er signaturfarger som livlige Yellow Green og MS-RT Blue koblet mot blanksvarte speilhus og dørhåndtak og blålakkerte bremsekalipere.
Standardutstyret omfatter blant annet automatisk klimakontroll med to soner, ryggekamera, parkeringshjelp foran og bak, cruisekontroll og intelligent hastighetsbegrenser, opplyser Ford.
Ford Ranger MS-RT
Ford Ranger MS-RT har 3-liter V6 dieselmotor, 10-trinns automatgirkasse og det nye e4WD permanente firehjulstrekksystemet slik de andre utgavene i den nye Ranger-familien. Her er nyttlastkapasiteten opplyst til 1 tonn og hengervekten til 3.500 kilo.
Denne har fått en front inspirert av de ekstreme Ranger-versjonene som konkurrerer i løp i Asia, og med sideskjørtene fremstår den som noe senket, ifølge Ford.
Også bak skiller den seg ut med en integrert diffuser og en bakluke med MS-RT grafikk samt en eksklusiv «ducktail»-spoiler. Og ja, det er også en spoiler på førerhuset.
Dette skal ifølge Ford gi bilen en bedre aerodynamisk balanse og stabilitet i høy hastighet.
Ranger-utgaven er skodd med 21-tommers felgene med lavprofildekk på 275/45, og dette blir dermed de største hjulene som noensinne er tilbudt en Ford Ranger.
For å få plass til at dette er hjulhusene bygd så mye ut at pickupen er 82 mm bredere foran og bak.
– Hvis Ranger Raptor er den ultimate pickupen i krevende terreng, er Ranger MS-RT den ultimate pickupen for vanlig vei, sier Markussen.
‒ Den skiller seg fra det vi vanligvis ser i dette segmentet i Europa med en mer personbilaktig kjøredynamikk ‒ samtidig som den har beholdt de samme gode trekk- og lastekapasiteten. Dette vil være et nytt og spennende alternativ for mange pickup-kunder og gir en ytterligere bredde i vårt pickup-tilbud.
I likhet med Transit Custom har også Ranger MS-RT fått nye og unike seter med mer sidestøtte kledd i vegansk skinn og Alcantara med et spesielt MS-RT mønster og blå sømmer. Det er også flere MS-RT-merker, inkludert på sportsrattet.
Pickupen blir tilgjengelig i flere farger, og dette inkluderer Conquer Gray med Agate Black fargede speilhus og dørhåndtak.
Her er standardutstyret blant annet en 12-tommers berøringsskjerm med Sync 4A, 2-soners automatisk klimkontroll, parkeringshjelp foran og bak, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og intelligent hastighetsbegrenser, forklarer Ford.
Hva moroa koster sier ikke Ford noe om, men de kan melde at det åpnes for bestillinger av både Transit Custom MS-RT AWD, E-Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT til våren. Etter planen skal deretter de første bilene være på plass på sensommeren.
Her er en masse bilder av de to arbeidshestene som mange nok drømmer om Ford Transit Custom MS-RT og Ford Ranger MS-RT: