Over dobbelt så dyrt å lade bilen hjemme

Svært høye strømpriser gjør sitt til at hjemmeladingen av elbilen har mer enn doblet seg i pris, men det er fortsatt mye billigere enn å fylle tradisjonelt drivstoff.


Strøm er et hett tema i de tusen hjem. Grunnen er selvsagt de de høye strømprisene, som så langt i 2021 har vært to og en halv ganger høyere enn i 2020.

Om utviklingen fortsetter vil snittprisen i år ende på 1,83 kroner per kilowatt-timer, melder NAF. I fjor var den på 82 øre per kilowatt-time, noe som er snittet for hele landet.

‒ Sammenlignet med fjoråret betaler du mer enn dobbelt så mye for å lade bilen din hjemme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bilforbundet sier at for eksempel en Audi e-tron 55 som kjører 12.000 kilometer har gått fra 2.077 kroner for hjemmeladingen i 2020 til 4.619 kroner i år.

‒ Det er klart denne økningen i utgifter merkes på strømregningen, men det er fortsatt langt billigere enn drivstoffutgiftene du ville hatt på en dieselbil, understreker Sødal.

For de har også regnet på en slik. Her har de tatt utgangspunktet i en bil som bruker 0,44 liter på mila, og kjører man 12.000 kilometer tankingen koste 9.240 kroner ‒ ganske eksakt dobbelt så dyrt som en e-tron.

Men av og til må også elbilene benytte seg av hurtiglading, og da skyter utgiftene rundt en e-tron også til værs ‒ men fortsatt ikke på dieselbil-nivå. Inkluderer man 20 prosent hurtiglading blir ladeutgiftene 7.376 kroner, altså nærmere 2.000 rimeligere.

‒ De fleste har noe hurtiglading gjennom året. Derfor har vi tatt med at elbilene lader 20 prosent langs veien, sier Sødal.

‒ Men der svinger ikke prisene som ladingen hjemme. Økte strømpriser gir dyrere hjemmelading, men ikke hurtiglading. I hvert fall enn så lenge.

Det finnes løsninger som lar mange elbil-eiere styre når bilen skal lades, og det soleklare tipset er å lade batteriet på natten. Da er det generelle forbruket minst, og strømprisene lavest.

‒ Det går det an å gjøre dette på gamlemåten også. Plugg bilen til lading rundt klokken 22 om kvelden. Da vil du utnytte lavere strømpriser og få en hyggeligere strømregning, sier Sødal.

NAF har altså regnet på utgiftene for å lade og fylle biler som kjører 12.000 kilometer, og har tatt utgangspunktet i tre elbiler ‒ Audi e-tron 55, Volkswagen ID.4 og Nissan Leaf 40 kWt. Prisene inkluderer nettleie og avgifter.

Her er utgiftene i 2021 kontra 2020:

Volkswagen ID.420202021
Hjemmelading1.576 kr3.517 kr
Hjemmelading/hurtiglading3.695 kr5.661 kr
Audi e-tron 5520202021
Hjemmelading2.070 kr4.619 kr
Hjemmelading/hurtiglading4.852 kr7.376 kr
Nissan Leaf 40 kWt20202021
Hjemmelading1.740 kr3.916 kr
Hjemmelading/hurtiglading4.182 kr6.357 kr
DrivstoffBensinDiesel
Drivstoffpriser18,70 kr17,50 kr
Snittforbruk0,48 liter0,44 liter
Pris 202110.771 kr9.240 kr

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter