Å kjøre i en storby er stressende, men det å kjøre i en storby som har gått til åpen kamp mot bilene er åpenbart hakket verre. For lille og snille, og litt bilfiendtlige, Oslo er nemlig verstingen å kjøre i, iallfall om vi tar utgangspunkt i en fersk undersøkelse.
DiscoverCars.com, en plattform for leiebiler, har tatt pulsen, ja, bokstavelig, på bilførere i ni europeiske storbyer, og en metropol som London kan bare ta seg en bolle. Oslo troner nemlig på topp, så jepp, Norges hovedstad er mer stressede.
Vel, det er selvsagt ikke en tittel noen vil ha, for det å ha svetteperler i pannen og angst bak rattet bør ikke noen oppleve.
Undersøkelsen går vitenskapelig til verks, for her er de laveste og høyeste hjerteslagene til sjåførene målt under kjøreturene og som hvilepuls, og deretter et resultat basert på middelverdien av disse.
Snittet har dermed gitt en rangering av byene, og videre har en spesialist innen indremedisin gitt innsikt i typiske hjertefrekvenser.
At rolige Oslo faktisk skulle bli den mest stressende byen så ikke DiscoverCars for seg.
‒ Vi tenkte det ville være interessant å lage en rangering av noen av Europas mest stressende byer å kjøre i ‒ og vi ble overrasket over resultatene! sier Aleksandrs Buraks, leder for vekst ved DiscoverCars.com.
‒ Vi fant ut at Oslos trange og svingete veier kunne være en årsak til kjørestress for de lokale sjåførene.
Men alt er ikke stress for Oslo-bilistene.
‒ For å utforske andre kjøreforhold enn de man finner midt inne i den stressende bykjernen, mener vi at det å utforske Bygdøy-halvøya, som kun er en halv time unna, eller stiene ved Kongeskogen, kan være en flott måte å se mer av dette vakre landet og lette på stresset, sier Buraks.
‒ For å minimere kjørestress anbefaler vi å ta pauser når det trengs, og stoppe på et trygt sted for å gjøre det.
Oslo toppet altså også nådde en stressfaktor på 37,5, og for mange i Oslo-bilister når nok kroppstempen litt mer enn dette når det koker som verst. Den høyeste målte hjertefrekvens under kjøringen var på hele 110 slag per minutt (bpm).
Funnene antydet at dette kan skyldes byens svingete veier, som ifølge leiebil-plattformen er kjent for å være veldig trange.
Spesialisten, doktor Adedeji Saheed, sier at hjertefrekvensen til denne sjåføren er normal, men det faktum at hvilepulsen nådde 99 bpm ‒ i øvre ende av normalområdet ‒ kunne tyde på at sjåføren opplevde stress eller angst før kjøringen startet.
Han påpekte også at en høy hvilepuls kan påvirkes av koffeininntak, samt at hjertefrekvensen naturlig svinger gjennom dagen. Og vi nordmenn er som kjent også i verdenstoppen når det kommer til kaffedrikking, så mulig denne føreren hadde fått i seg en kopp for mye.
For å redusere stresset ved kjøring i bykjernen, anbefaler DiscoverCars.com at man utforsker noen av Norges idylliske nasjonale turistveier. De sier at det totalt finnes 18 stykker, og nevner Andøya nasjonale turistvei og Varanger nasjonale turistvei som eksempler ‒ veier der sjåførene kan se fjorder, isbreer og fjell etter å ha stanset bilen langs veien.
Oslo ble hardt presset av Lisboa, men selv den varme hovedstaden i Portugal måtte gi tapt. Her ble stresset «kun» målt til 36 poeng, og 1,5 mindre stressende. Her ble høyeste bmp målt til hele 134 slag, høyest av samtlige i undersøkelsen.
De to byene skilte seg ut, mens Krakow har de mest iskalde bilistene med en stressfaktor på kun 9,5.
Her er listen, og høyere er altså mer stressende:
- Oslo, Norge: 37,5
- Lisboa, Portugal: 36
- Milano, Italia: 30
- London, UK: 29,5
- Budapest, Ungarn: 25,5
- München, Tyskland: 21,5
- Praha, Tsjekkia: 20
- Barcelona, Spania: 16
- Krakow, Polen: 9,5
Les også: