Porsche har på gang oppdaterte utgaver av 911 Carrera, inkludert GTS-utgaver. (Fotos: Porsche)

Nye Porsche 911 med enda mer krefter

Det er klart for en liten revolusjon av moderniserte 911-utgaver, og 911 Carrera GTS blir den første gatelovlige utstyrt som en superlett ytelseshybrid. Her er prisene.


Porsche gjør det ikke enkelt når det kommer til ikonet 911. Det er over et dusin forskjellige utgaver, og det kommer stadig nye og oppdaterte versjoner. Som nå.

Det er nemlig duket for nye 911 Carrera GTS og 911 Carrera, og dette inkluderer mer luftige utgaver som Carrera Cabriolet og Carrera GTS Cabriolet. Sistnevnte som selvsagt også kommer som Coupé er inspirert av motorsporten.

Med relanseringen av 911 har Porsche nå modernisert fire av sine seks modellserier på kun noen måneder, nemlig Panamera, Taycan, Macan og nå altså ikonet 911.

‒ Vår produktportefølje er yngre enn noen gang, og svært attraktiv, sier administrerende direktør Oliver Blume.

‒ Det gir kundene våre enda flere tilpasningsmuligheter og eksklusive opplevelser.

Vi snakker altså om ekte sportsbiler, så her er selvsagt kraften selve hjertet. 911 Carrera GTS har en 3.6-liters motor som gjør at coupéutgaven fyker opp til 100 km/t på 3,0 sekunder og en toppfart på 312 km/t.

Lillesøster 911 Carrera er utstyrt med en 3-litrs twin-turbo boxermotor som tar Coupé opp til 100 km/t på 4,1 sekunder, og med Sport Chrono-pakken faller dette til 3,9 sekunder. Her er toppfarten 294 km/t.

De nye 911-utgavene har også fått et fornyet design, et friskere interiør, oppgradert standardutstyr og er enda mer tilkoblet.

Sjefen er utvilsomt de nye 911 Carrera GTS-utgavene, som løfter racingen enda et hakk nærmere veien takket være hybridsystemet.

‒ Vi utviklet og testet et bredt utvalg av ideer og tilnærminger for å komme fram til hybridsystemet som ville passe perfekt til 911, sier Frank Moser, Vice President Model Lines 911 og 718.

‒ Resultatet er en unik drivenhet som passer inn i det overordnede konseptet til 911 og forbedrer ytelsen betraktelig.

Det lette T-Hybrid-systemet har en nyutviklet elektrisk turbolader. En integrert elektrisk motor, plassert mellom kompressoren og turbinhjulet, bringer turboladeren øyeblikkelig opp i hastighet, forklarer Porsche.

Dette bygger opp et umiddelbart opp ladetrykk, og denne fungerer også som en generator som genererer opptil 11 kW (15 PS) elektrisk kraft. Løsningen åpner for å bruke en turbolader i stedet for de to, noe som skal sikre en mer dynamisk og responsiv kraftlevering, melder Porsche.

Videre inkluderer også drivlinjen en elmotor integrert i den nye 8-trinns PDK-kassen, og selv på tomgang støtter den boksermotoren med ekstra drivmoment på opptil 150 Nm og gir en effektøkning på opptil 40 kW. Begge elmotorene er koblet til et lett og kompakt høyspentbatteri.

Hjertet i T-Hybrid-drevet er en nyutviklet og mer kompakt 3.6-liters boxermotor som yter 357 kW/ 485 hk og 570 Nm dreiemoment. Totalt er systemeffekten 398 kW/541 hk og 610 Nm.

Det er 45 kW/61 hk mer enn forgjengeren, mens den totale vekten kun er økt med 50 kilo.

Nye 911 Carrera med doble turboer får også et kraftløft, og her er verdiene oppgitt til 290 kW/394 hk og et dreiemoment på 450 Nm.

911 Carrera GTS har også fått seg et løft når det kommer til kjøreegenskaper, og kommer for aller første gang med bakakselstyring som øker stabiliteten som standard.

Videre har tyskerne integrert Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) anti-roll stabiliseringssystem, og dette åpner for et mer fleksibelt elektrohydraulisk kontrollsystem. Sportsfjæringen med variabelt dempersystem (PASM) og en kjørehøyde senket med 10 mm gir karakteristisk GTS-håndtering, melder Porsche.

Felger er selvsagt viktig, og her er det totalt sju 19/20-tommers eller 20/21-tommers hjuldesign. En første for 911 Carrera er Exclusive Design-hjul med karbonblader som reduserer luftmotstandskoeffisienten og dermed øker effektivitet.

Storesøster GTS ruller på 21-tommers hjul med en bredde på 11,5 tommer og 315/30-dekk bak som standard, mens dekkene foran er 245/35 ZR 20 med en bredde 8,5-tommers. De fete bakdekkene bidrar selvsagt til et enda bedre grep.

Når det gjelder de utvendige grepene har bilene blitt mer strømlinjeformet, og inkluderer nye, modellspesifikke støtfangere og integrerte lysfunksjoner for matrix LED-frontlyktene som er standard.

Her Carrera 4S:

911 Carrera GTS-modellene har også fem aktive kjøleluftklaffer synlig fra utsiden, og det er også adaptive frontdiffusorer som styres sammen med kjøleluftklaffene. Dermed kan luftstrømmen styres etter behov, som gjør bilen aerodynamisk optimal avhengig av kjøresituasjon,

Og ja, det er også mulig å få HD matrix LED-funksjon med mer enn 32.000 lyspunkter som lyser opp veien hele 600 meter foran.

Bak er det en ny lysstripe og en redesignet bakgrill, og skiltet er plassert høyere. Eksosstussene har også fått en mer elegant integrering, og det er også mulig å få Coupé med utvendige sett som hever det sportslige nivået enda et hakk. Som en ny spoiler foran og en lettere fast bakvinge.

Som standard kommer coupé-variantene som en 2-seter, men de som vil ha en 2+2 kan få bakseter helt gratis.

Foran handler det om førerfokuserte Porsche Driver Experience med viktige kontrollelementer plassert direkte på eller rundt rattet, og den store nyheten er at for første gang i 911 er det en startknapp plassert til venstre for rattet.

En annen «første» er den heldigitale instrumentklyngen. Her er det en 12,6-tommers buet skjerm som åpner for opptil sju visninger, inkludert en eksklusiv Classic-skjerm inspirert av den tradisjonelle fem-rørs Porsche-urskivedesignen med en sentral turteller, forklarer Porsche.

Her 911 Carrera:

Porsche Communication Management (PCM)-systemet med en sentral 10,9-tommers skjerm kan også tilpasses betydelig mer enn tidligere, og det er også forbedret tilpasning.

Man kan blant annet skanne en QR-kode for å logge seg på PCM, og Apple CarPlay er dypere integrert i bilen. Her er det blant annet mulig å drifte kjøretøyfunksjoner direkte i Apple-økosystemet via Siri stemmeassistent, og det er også mulig å strømme video for første gang når bilen er parkert.

Populære apper Spotify og Apple Music kan også brukes som native apper i PCM uten en tilkobling til smarttelefonen.

Ok, la oss ta en titt på 911 Carrera Cabriolet:

De nye utgavene kan allerede bestilles, og i Norge vil levering av 911 Carrera skje på sensommeren 2024 mens GTS-utgavene skal være på plass før vi entrer 2025.

Her er prisene:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Porsche Porsche 911