Det er nå 15 år siden Oslo Motor Show (OMS) startet opp, og om det ikke var med et brak, så var det iallfall en debut som ga gjenklang.
For allerede i 2010 løste godt over 20.000 billett, faktisk bare et par tusen unna det som den gang var publikumskapasiteten på Ullevaal stadion, og siden har ikke OMS sett seg tilbake.
Den andre F1-bilen er ikke verst den heller.
Dette er også en McLaren, og nå må vi spole et tiår fram. Da het den store stjernen hos McLaren Mika Häkkinen, og endelig, som 30-åring, lyktes det flyvende finnen å gå helt til topps.
Og han ga seg ikke med tittelen i 1998, men kopierte like godt bragden året etter. I 2000 snøt en viss fører med navn Michael Schumacher han for tittelen, og etter 2001-sesongen ga Häkkinen seg i Formel 1.
En av de VM-vinnenende bilene finner altså veien til Nova Spektrum og Oslo Motor Show:


En av tidenes aller største designgenier er Giorgetto Giugiaro, og dette er en italiener som står bak en hel haug av de mest legendariske skapningene på fire hjul. Hva sier du til biler som BMW M1 (1977), De Tomaso Mangusta (1968), DMC DeLorean (1981), Lancia Delta (1979), Lotus Esprit (1976) og Maserati Bora (1971).
Og ja, denne karen designet også biler som Audi 80, Fiat Uno, konseptet Ford Mustang, Lexus GS, Saab 600 og 9000, Seat Ibiza og Leon, Suzuki SX4 og Volkswagens Passat, Golf og Jetta. For en CV!
Til tross sin voksne alder, Giorgetto Giugiaro er 87 år, holder han fortsatt koken, og har nå et selskap sammen med sønnen som heter Giorgetto & Fabrizio Giugiaro. Sistnevnte kommer faktisk til Lillestrøm, så kanskje du treffer han?
En særdeles spennende bil fra han får du iallfall sett, for han drar med seg den fantastiske GFG Style Kangaroo. Dette er så spesielt som en hyper-SUV, designet i 2018 av Fabrizio Giugiaro, og dukker altså opp på Oslo Motor Show.












Ok, vi, og OMS, kan jo ikke bare vise en bil designet av Giugiaro junior, så her er en tegnet av senior.
Her er forresten duoen for en samling de færreste kan matche:
En av de veldig mange flotte bilene Giorgetto Giugiaro står bak som vi ikke nevnte er BMW Nazca, et konsept vist fram i 1991 og som ble fulgt opp av en Nazca Spider i 1993.
Motoren til Nazca ble løftet fra flaggskipet av BMW 8-serien, noe som betydde en diger 5-liters sak med V12. Og ja, her var det også gullwing-dører.
Ok, det var en bråte med litt eldre biler, så vi må avslutte med en så ny at den fortsatt ikke er levert ut til en eneste kunde. Og ja, vi snakker selvsagt om en superbil også her.
Nok en gang er det Arne Fredly som har skaffet Oslo Motor Show tilgang på en helt unik sak, og mer spesifikt en som har et navn håndplukket for Norge – Valhalla.
Dette er som mange vet en Aston Martin, og et samarbeid med selveste Red Bull Racing som løfter F1-teknologi over i vanlige superbiler. Så ja, her er det hybride løsninger og til og med en DSR-vinge.
Motoren kommer fra Mercedes og yter godt over 800 hester, og den elektriske plusser på med godt over 200 – og dermed blir denne til en megabil med over 1.000 hk.
Planen var at leveringene skulle starte i midten av året, men publikum som tar turen til Lillestrøm kan altså se denne før den første kunden får nøkkelen til sin Valhalla.
Det var altså fem biler som dukker opp på årets Oslo Motor Show, og dørene der åpnes 24. oktober. Så ja, det er bare å rydde kalanderen, for OMS har overgått seg selv – nok en gang.
Les også:
- Det blir stadig dyrere å eie bil
- Polestar 3 får et stort løft, inkludert ladingen
- Toyota med de mest lojale kundene – igjen