Det koster å eie bil, og spesielt de litt dyrere. Da hjelper det å ha en elbil, slik som BMW iX. (Foto: Nybiltester)

Det blir stadig dyrere å eie bil

Ikke overraskende holder elbilen stand som den billigste å eie.


Alt blir visst dyrere, og det inkluderer også bilholdet. Men den lille trøsten her er at pilene ikke peker like rett opp som de gjorde så sent som i 2023.

Det viser ferske beregninger i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), for i denne kan vi lese at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025.

-->
OFV sier at økte renter, dyrere forsikring, høyere vedlikeholdskostnader og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for de fleste bileiere, uavhengig av drivlinje.

Videre viser årets kalkyle ikke overraskende at elbilen fremdeles er det mest økonomiske valget for norske bilkjøpere, og OFV sier at i flere prisklasser kan elbil-eiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.

– Å eie bil i Norge er dyrt, slår Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV, fast.

– Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper.

Rapporten viser at de ferske avgiftsøkningene i januar og april har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk da høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg. Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere, forklarer OFV.

På motsatt siden har elbilene grunnet tøff konkurranse hatt en prisnedgang i flere segmenter, og det har også kommet til enda flere rimeligere elbiler. På samme tid har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.

– Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene. Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde, sier Stokke.

Kalkylen viser tydelige forskjeller mellom elbil og bensinbil, faktisk mange tusen i måneden.

  • En elbil til 350.000 kroner koster rundt 99 000 kroner i året ved 15.000 km kjørelengde.
  • En bensinbil i samme prisklasse koster ca. 113.000 kroner – nesten 14 000 mer per år.
I premiumklassen er gapet enda større:

  • En elbil til 1.000.000 kroner koster rundt 229.000 per år.
  • En bensinbil til samme pris ligger på ca. 254.000 kroner, over 25.000 mer.
– Mange undervurderer den skjulte kostnaden som er størst av alt – verditapet. Det utgjør ofte 35–50 prosent av de totale årlige kostnadene, sier Stokke.

Politikernes avgiftsgrep får også tydelige utslag i bilmarkedet, og OFV sier at det i enkelte prisgrupper knapt finnes ladbare hybrider eller dieselbiler igjen.

Disse er erstattet av elbiler i alle segmenter, og mange av de nye kommer med lang rekkevidde og rask hurtiglading. Dette gir også en naturlig overgang, også for de som tidligere var skeptiske.

– Stortinget og regjeringen er svært opptatt av at Norge skal bli et elbilland, og vi ser nå at det nærmest ikke finnes rimelige dieselbiler eller ladbare hybrider igjen i enkelte prissegmenter, sier Stokke.

– For bilkjøpere betyr det at elbil ofte er det mest realistiske og økonomiske valget.

OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Her spiller også høye renter og økte forsikringspremier inn, og noen elbiler har også reparasjonskostnader. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.

– Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent. Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.

Fakta om kalkylen:

  • Utgitt årlig siden 1977.
  • Viser kostnader for fire drivlinjer: bensin, diesel, ladbar hybrid og elbil.
  • Seks prisklasser: 350.000-1.500.000 kroner.
  • Beregningene gjelder tre kjørelengder: 15.000, 20.000 og 30.000 km per år.
  • Basert på data fra januar-august 2025.
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker OFV Motor

Les også