Oslo lufthavn får selvkjørende brøytebiler

Allerede i 2018 testet Avinor ut selvkjørende brøytebiler, og testperioden har vært så lovende at de nå kjøper et dusin autonome maskiner og utstyr. Se video!


I mars 2018 tok Avinor et langt steg inn i framtiden, og realiserte en ganske stor drøm de hadde hatt siden 2010.

Det statlige selskapet var nemlig svært tidlig på ballen, og så allerede for nærmere 11 år siden hvilket potensial framtidig teknologi kunne ha for flyplassdrift. Mer eksakt drømte de om selvkjørende kjøretøy til daglige operasjoner.

I 2018 var teknologien kommet så langt at det var på tide å prøve den ut, noe som skjedde på Fagernes lufthavn i Oppland.

Deretter ventet den ultimate testen, nemlig hovedflyplassen Oslo lufthavn Gardermoen.

Som et av de første virkelige store prosjektene i verden startet Avinor med sine selvkjørende brøytebiler på Gardermoen i 2019, dog med en fører på plass som kunne overta operasjonen ved behov.

Planen hadde et todelt mål, nemlig både å skaffe seg mer erfaring rundt de autonome kjøretøyene samt å videreføre og perfeksjonere systemet bak.

Som vi vet kjører datamaskiner både bedre og mer effektivt enn vi mennesker om de fungerer slik de skal, og Avinor ser flere fordeler med selvkjørende maskiner. Bedre effektivitet, mer punktlighet og enda mer stabil drift er stikkordene, og resultatet av dette bør bli enda mer fornøyde passasjerer og flyselskap.

‒ Gjennom et automatisert vinterdriftkonsept vil vi løse våre oppgaver med mindre ressurser. Effektivisering og automatisering står høyt på agendaen, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

‒ For 10 år siden var ideen om førerløse brøytebiler en skisse på et papir, det er derfor svært gledelig å se at teknologien nå er så moden at den kan settes ut i vanlig drift.

De blar nå opp 400 millioner kroner for en rammeavtale på åtte år med det norske selskapet Øveraasen. Teknologibedriften Yeti Move med base i Kongsberg er underleverandør av de autonome løsningene.

Planen er at selvkjørende brøytebiler skal settes i drift på Oslo lufthavn neste vinter.

‒ Vi ønsker å være i førersetet når det gjelder nytenkning og innovasjon, sier konsernsjefen.

‒ Ved å gjennomføre denne anskaffelsen tar Avinor steget inn i fremtidens vinterdrift, der autonome brøytebiler er en del av løsningen. Vi er blant de første i verden til å sette i drift et slikt konsept, og vil med det kunne opprettholde målet om å være ledende på vinterdrift også i årene som kommer, sier han.

De maskinene som nå brøyter seg vei til Gardermoen har også en annen fordel. De har nemlig høyere kapasitet og større ryddebredde, og Avinor kan dermed redusere antallet brøytebiler med de miljøgevinstene det innbefatter. I tillegg bidrar høyere presisjon i brøyteoperasjonene og mindre slitasje på utstyr også til miljøgevinster.

Den nye kontrakten på 400 millioner kroner omfatter også leveranser av maskiner til alle Avinors lufthavner, og totalt disponerer de rundt 150 brøytekjøretøy av typen sope-blåsemaskiner.

Og ikke tro at Avinor nøyer seg med selvkjørende brøytebiler.

På sikt er nemlig planen å komme opp med en plattform for autonome operasjoner som åpner for automatisering av andre oppgaver og tjenester på lufthavnens områder. Her ser Avinor for seg robotkjøretøy som for eksempel kan gjøre gressklipping, merkemaling og feiing.

I første omgang handler det om en leveranse av 12 maskiner og utstyr fra Øveraasen, og de har med seg underleverandøren Yeti Move som leverer den autonome teknologien og IT-systemene som brukes i maskinene.

‒ Å inngå en slik avtale med Avinor er av stor betydning for bedriften vår, sier administrerende direktør i Øveraasen, Thor Arve Øveraasen.

‒ Avtalen bekrefter vår ledende posisjon som produsent av avansert brøyteutstyr til flyplasser over hele verden, og vil i stor grad bidra til at sysselsettingen kan opprettholdes i årene fremover, understreker han.

Øveraasen har en stolt historie som strekker seg helt tilbake til 1908, og gjør det nå så bra at de skaper oppsikt også rundt i verden.

‒ Den teknologiske utviklingen går stadig videre, og det blir fantastisk morsomt å kunne levere autonome maskiner til Oslo lufthavn. Mange flyplasser i verden følger nøye med på hva som skjer hos Avinor, og vi vil gjerne ta del i denne spennende utviklingen fremover, sier Øveraasen.

Yeti Move setter også Norge på kartet. Dette selskapet ble dannet av Øveraasen og Semcon i 2015 grunnet Avinors selvkjørende drøm, og utvikler altså løsninger til autonome brøytemaskiner.

‒ Avtalen med Avinor bekrefter Yeti Move sin posisjon innen autonome løsninger for flyplassdrift. Dette er en anerkjennelse av den jobben som er gjort sammen med Øveraasen, og bidrar til å posisjonere Yeti Move som en globalt ledende aktør innen industriell autonomi, sier administrerende direktør Peter Due.

‒ Det er ekstra moro at Yeti i sin tid ble stiftet som et resultat av Avinors visjon om autonome løsninger for snøbrøyting, legger han til.

Du lurer helt sikkert på hvordan slike autonome brøytebiler ser ut når de er på jobb, så her har du en selvkjørende brøytebil i full aksjon på Oslo lufthavn.

Les også:

Les mer om:

Nyheter