Elektriske Hummer også som SUV

Vi har sett Hummer EV med et lite lasteplan bak, men GMC har større ambisjoner enn det. Hils på Hummer EV SUV.


Nylig ble den aller første GMC Hummer EV solgt på auksjon, og bilen med VIN-nummer 001 endte opp med den solide prislappen på 21 millioner kroner. Og det er kanskje slik det bør være, for det aller meste med Hummer EV er solid.

Bilen er rundt 5,5 meter lang og har en bakkeklaring på 25 centimeter, og Edition 1 som åpner ballet kan skilte med rundt 1.000 hk, et dreiemoment på 15.500 Nm målt på hjulene, ultralynlading på 350 kW og 563 kilometer rekkevidde. 0-100 km/t? Rundt 3 sekunder, melder GMC.

Det skal komme en rekke versjoner av Hummer EV, og det gjelder mer enn forskjellige batteristørrelser og hestekrefter.

For GM og GMC har også planlagt mer enn en pickup-variant, og viser nå fram en ganske så diger SUV-modell av Hummer EV.

Denne er faktisk ikke like gedigen som pickupen, for GMC melder at SUV-modellen er rundt halvmeteren kortere og blir dermed hakket mer kjørbar inne i byer. Faktisk er den ganske så håndterbar selv på trange parkeringsplasser.

For med firehjulsstyring er svingradiusen på imponerende 10,8 meter for Hummer EV SUV, og det er mindre enn for eksempel Ford Mustang Mach-E ‒ slå den!

Åh, du har lyst å se det med egne øyne? Selvsagt skal du få det:

Hummer EV SUV måler rett under 5 meter i lengden mot Hummer EV’s 5,5 meter, og det får også betydning for både rekkevidde og krefter.

La oss ta det sist først, for dette er fortsatt ganske så ville saker. GMC hevder altså at den første utgaven av Hummer EV får rundt 1.000 hk, men så vill blir ikke SUV-utgaven. Denne estimerer GMC til 830 hk, mens dreiemomentet målt på hjulene fortsatt er 15.500 Nm. 0-100 km/t skal fortsatt gå på langt under 4 sekunder, så dette er en skikkelig «super-SUV».

Med en kortere bil klarer ikke GMC å putte inn en like stor batteripakke, men rekkevidden er fortsatt oppgitt til «over 483 kilometer». Ladingen går ikke riktig så fort heller, men SUV-utgaven kan by på 300 kW gjennom sin 800 volt-teknologi. Og ja, den tilbyr også 2-veislading slik at den faktisk kan lade opp andre elbiler. Ikke at det går lynfort, for her er toppfarten 6 kW.

Den kommer også med tre motorer og selvsagt det meste en «vanlig» Hummer EV kan by på, slik som GM’s imponerende førerstøttesystem kalt Super Cruise, en 13,4-tommers skjerm og 1-pedalløsning.

En SUV skal som kjent også kunne håndtere terrenget, og for en Hummer EV SUV bør ikke dette by på nevneverdige utfordringer. Den kommer selvsagt med en egen terrengmodus, og for at du ikke skal få deg noen store overraskelser bak rattet på denne høyreiste og store bilen har GMC montert på ikke færre enn 14 kameraer.

Det er også mulig å få Hummer EV SUV med noe kalt UltraVision gjennom en Extreme Off-Road-pakke som byr på hele 17 kameraer, og da er også noen montert under bilen.

Den ultimate bølle-SUV’en skal komme som 2024-modell, så om det betyr at den kommer i 2023 eller i 2024 er vi rett og slett litt usikker på.

Uansett blir den et imponerende skue på veiene, og denne kan nok også mange nordmenn tenke seg.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter