Test: Vondt å levere tilbake Audi e-tron GT

Audi e-tron GT er Audis svar på Porsche Taycan, men de to grand tourerne lever godt side om side ‒ endelig fikk vi lufte Audi e-Tron GT Pro en tur!


Hva gjør man når man får en time med en bil som dette?

Godt spørsmål, vi forsøkte å knipse, filme og oppleve bilen, og det ble ganske hektisk, men likevel en opplevelse!

Man sørger også for å få med seg en god fotograf, slik at en kan flytte bil og filme, og en annen kan knipse bilder.

Vi kan skrive under på at en time ikke er nok, men nok til at du skjønner at du må oppleve mer av Audi e-tron GT.

Audi e-tron GT er en 4,989 meter lang og 1,964 meter bred (+ sidespeil) sportsbil som krever litt plass i garasjen, men man har hjemmeladingen plassert på bilens venstre side, det er genialt for de som ikke har en evig stor garasje.

På bilens høyre side har man kombinasjonspluggen til hjemmelading og hurtiglading. Som standard følger 11 kW ombordlader med, men man kan bestille 22 kW ombordlader dersom man ønsker dette.

Dekkdimensjon på testbilen var 245/45 R20 foran og 285/40 R20 bak, det gir naturlig nok meget god stabilitet, men litt mer usikker på vannplaningsproblematikk med såpass brede bakdekk og sporete norske veier.

Hurtigladingen må kunne sies å være hurtig, selv om det stort sett bare er Ionity som kan tilby 270 kW ladehastighet. Her vil du da kunne lade fra 5 til 80 prosent på 22,5 minutter under optimale forhold.

Da bør det nevnes at bilens navigasjon bør brukes, og man bør legge inn ladestopp der, for da vil batteriet fra 30 min før lading sørge for at temperaturen er optimal for raskest mulig lading når man ankommer ladestasjonen. Tesla har tilsvarende system på sine elbiler, og det er ganske så genialt. Vi rakk naturligvis ikke å teste dette på vår tilmålte time, men det skal vi komme sterkere tilbake til senere.

Batteriet i bilen er på 93,4 kWh brutto og 85,7 kWh netto.

Audi e-tron GT kan man velge i tre utstyrsnivåer: GT, GT Plus og GT Pro. Så har man også RS GT som har fått lov til å få en del mer hestekrefter ut fra bilens system.

GT har 476-530hk og 630 Nm, og drar unna fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. WLTP rekkevidden ligger på 431-488 km.

RS GT har 598-646hk og 830 Nm, og tar turen fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder. WLTP rekkevidden ligger på 429-472 km.

I en elbil med så mye krefter som Audi e-tron GT vil gassfotens tyngde påvirke rekkevidden mer enn i en elbil som ikke har så mye krefter.

Audi e-tron GT er også utstyrt med varmepumpe, som utnytter spillvarme fra driftssystemet, og som kan gi hyggeligere rekkevidde når det er minusgrader utendørs.

Uansett hvilken Audi e-tron GT man går for så har de alle Quattro firehjulstrekksystem, noe som bør gi god fremkommelighet vinterstid.

Prismessig starter Audi e-tron GT på 899.900 kroner, GT Plus starter på 946.900 kroner, GT Pro starter på 999.900 kroner og RS GT starter på 1.269.900 kroner.

Dette er startpriser, det er mye fristende man kan hente med seg fra listen over ekstrautstyr. Testbilen hadde for eksempel Sportsseter Pro med kjøling og massasje, samt elektrisk justering og minnefunksjon. Der var det godt å sitte! Testbilen hadde også LED-Matrix lys med laser fjernlys, og mye, mye, mer, noe som gir en totalpris på testbilen som var en Audi e-tron GT Pro på 1.243.350 kroner.

Vi rakk ikke å filme all verden, men litt inntrykk av bilen får man kanskje likevel, og vi testet jo 0-110 km/t, og det kan jo være moro å få med seg.

Sportssete Pro med massasje, kjøling og elektrisk justering med minne kan anbefales! Gleder oss til å prøve det mer en annen gang, for der satt vi meget godt.

Godt skinnratt var det også her, og på en varm vårdag med nær 20+ var det svært komfortabelt med ventilerte seter!

I forhold til en Audi e-tron har ikke en e-tron GT den nederste skjermen som man normalt sett kan skrive på, men vi regner med at det vil foregå på den øvre skjermen, det skal vi få testet neste gang.

Girspaken er ingen spak, men en vippebryter, og det er litt uvant å finne i en Audi kanskje? De fungerte meget bra.

I testbilen hadde de valgt karbon til pyntearealer, og det var langt fra feil i en sportslig bil som dette.

Ikke alt for mange svinger på dagens lille testrunde, men vi rakk da å kjenne at denne helt klart skal testes mer på veier der man kan kjøre mer aktivt i svinger, for det var moro det vi rakk å kjenne på.

Rett før tilbakelevering rakk vi koble til iPhone, og det er på normalt Audi-vis trådløs Apple CarPlay.

Vi har stor sans for materialvalg, med karbon, Alcantara og skinn som smeltes sammen med metall.

Ettersom vi testet GT Pro var et anlegg fra Bang & Olufsen med, og det lille vi rakk å høre av lyd hørtes meget bra ut!

Hvor mye du har av ryggekamera og frontkamera avhenger litt av utstyrsnivå og eventuelt ekstrautstyr du velger å ta med. Det er god bildekvalitet både foran og bak bilen når det er med.

Man kan kanskje tro at dette er en 4-seter, men Audi selv definerer e-tron GT som en 4+1 seter. Man skal være smal for å passe i midtsetet bak, men det er sikkerhetssele og hodestøtte slik at det er mulig.

Jeg som er 184 cm på strømpelesten, har en stor bakende og en lang rygg var noe skeptisk til plassen i baksetet, men som du kan se på videoklippet fikk jeg plass. Ikke mer enn jeg måtte ha, det skal sies.

De som skal sitte bak i testbilen har en egen klimasone, og varme i yttersetene med 3 nivåer, men lademulighet hadde de nok glemt å krysse av for på listen over ekstra utstyr. Vi fant ikke noen lademulighet bak i testbilen i farta, det er jo en litt kjedelig sak å glemme for de som skal sitte bak.

Bagasjerommet rommer 405 liter, og baksetene er delt nærmere 42/16/42, selv om Audi selv sier 40/20/40.

12V plugg har du i bagasjerommet, og du har også en frunk foran, den kan du se mer av i videoklippet nedenfor.

Sander tok seg en tur den dagen en e-tron GT Pro og en RS e-tron GT var på besøk i Arendal, og filmet litt den korte tiden han fikk med GT Pro i butikken. Der får du se mer av frunken på 81 liter.

Audi Norge ville også vise fram at e-tron GT kan ha takboks, men vi har nok mest sans for bilen uten takboks. Vi er nesten glade for at man ikke får hengerfeste til denne bilen.

Dersom du ønsker å oppgradere bremsene kan du velge karbidbremser, poenget med dem er å få en forbedret bremseeffekt, lavere vekt, mindre bremsestøv og bedre holdbarhet enn stålbremser.

Så kan man også gå enda et hakk opp til keramiske bremser, som har mange av de samme fordelene som karbidbremsene, men har enda bedre bremseeffekt.

Dersom du booker en prøvekjøring med Audi e-tron GT må du være forberedt på at det er en bil det er meget lett å bli veldig raskt svært glad i, og det gjør ganske vondt å levere nøkkelen tilbake selv etter bare en time med bilen.

Vi opplevde den som svært rask og sterk, stillegående, stabil, artig, lekker og tøff på den tiden vi hadde med den, og vi kjente aldri på at den var noen kopi, selv om den nok deler en god del teknologisk med Porsche Taycan.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester