Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene.


Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge opp for salget av Enyaq Coupé, en litt mer sportslig og elegant utgave av Skodas første rene elbilmodell som var på plass i fjor.

Ikke bare tok Enyaq Coupé modellen langt nærmere det flotte konseptet av elbilen vist fram første gang i 2017 som Vision E, men den pløyde også vei for neste generasjon programvare ‒ ME3. Dagens Enyaq iV bruker nemlig ME2-programvaren.

Men ingen fare, for de Enyaq’ene som allerede ruller rundt på norske veier skal også få ME3, og det er gode nyheter ‒ for denne inneholder flere viktige oppdateringer.

Den nye programvaren gir både et bedre infotainment, head-up-display, navigasjonssystem, ladefart og vinter-rekkevidde, så her bør absolutt Enyaq-eierne få oppdatert sine biler så raskt som mulig.

Når det gjelder ladingen betyr ME3-oppdateringen at en bil med det 62 kWh store batteriet kan lade i en fart av 120 kW, mens de bilene med det største batteriet på 82 kWh får en toppfart på 135 kW. Det betyr ifølge Skoda selv at det kan fylles på 100 kilometer med rekkevidde på sju minutter.

En annen ting rundt ladingen er en ny funksjon kalt batteripleie-modusen. Her er det mulig å begrense ladingen til 80 prosent, noe som kan være smart i det lange løp.

‒ Dette er noe som har en positiv effekt på batteriets levetid og bidrar til å bevare maksimal kapasitet på lang sikt, påpeker Jaromir Mendl hos Skoda.

‒ Hvis kunden trenger å bruke hele batteriets kapasitet på én gang, for eksempel på en lengre reise, kan de bruke glidebryteren til å velge opptil 100 prosent. Etter lading til dette nivået, senker batteripleiemodusen automatisk grensen tilbake til 80 prosent.

Like viktig for nordmenn er at den nye programvaren også forbedrer den termiske styringen av batteriet, noe som er spesielt viktig når det kaldt.

Skoda forklarer at temperaturregulering nå utløses ved lavere temperaturer enn tidligere, og justerer seg kontinuerlig til det optimale nivået i sanntid.

Resultatet er at batteriet når sin ideelle driftstemperatur raskere, og det betyr enkelt og greit forbedret rekkevidde under kalde vinterforhold.

ME3 forbedrer også cruisekontroll med Travel Assist som nå automatisk aktiveres, mens navigasjonen har fått seg et løft på flere områder. Her vises det både ladestasjoner, hvor langt du rekker på gjenværende batterinivå og hvor lang tid ladingen tar.

Head-up er ifølge tsjekkerne forbedret med enda bedre symboler og batteristatus vises nå også i prosenter, og det åpnes også for flere nettbaserte tjenester.

‒ Enyaq iV er konstant online. En av de tilgjengelige funksjonene er personalisering av flere kjøretøyinnstillinger. Hvis kunder logger på med sin Skoda ID-konto i en bil, overføres deres favorittinnstillinger for ulike systemer fra andre Skoda-biler som støtter denne tjenesten, forklarer Skoda Connect-spesialist Frantisek Budinsky.

En nettilkoblet bil åpner også for ting som å finne ut hvor bilen er parkert via appen, og det er også mulig å planlegge en tur hjemmefra og overføre denne til navigasjonen til bilen.

Når det gjelder infotainment brøyter ME3 vei for et valg for veihjelp, og ikke minst sørger ME3 for at framtidige oppdateringer skjer trådløst via Skoda Connect ‒ så da trenger ikke Enyaq-eierne å besøke et verksted for å få bilens system oppdatert.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter