- Annonse -
HjemNyheterEndelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen.

I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet av to tidligere Mercedes-ingeniører, og målet var ganske enkelt ‒ å produsere racingmotorer. Det ble raskt utvidet til å tune biler.

- Annonse -

I 1993 inngikk Mercedes et formelt partnerskap med selskapet som sto bak stadig mer imponerende utgaver, og seks år senere ble det tyske merket også majoritetseiere. Det siste steget ble tatt i 2005 da Mercedes ble eneeiere.

Så Mercedes-AMG hadde all grunn til å markere 50 år, noe de gjorde til gangs.

Til den store internasjonale tyske bilmessen hadde de nemlig med en bil som en gang for alle skulle viske ut gapet mellom formel 1-biler og gatebiler ‒ en bil kalt Project One.

Siden har prosjektet gått over til ren utvikling og Project-navnet er droppet, slik at beistet nå kun heter Mercedes-AMG One. Og den er virkelig en ener.

- Annonse -

Mercedes-AMG har løftet en masse løsninger direkte fra F1-bilene, deriblant mye av den hybride drivlinjen. Her er det en høypotent 1.6-liters V6-motor med elektrisk assistert turboladning, noe som jo også F1-bilene har.

Høyytelsesbatteriet er også løftet fra F1, og AMG-gjengen har også plassert inn hele fire elmotorer som er testet akkurat som Mercedes-AMG F1 Team gjør. Det betyr at drivlinjen også har fått kjørt seg i testbenken i Brixworth, så den bør være absolutt topptunet.

De har også utviklet en helt ny 7-trinns automatisert manuell girkasse som sender de voldsomme kreftene til hjulene, og AMG One har i likhet med F1-bilene også en karbonfiber-struktur og til og med DRS.

Dette uttrykket kjenner de som følger med på formel 1, for det er en løsning som gjør at bakvingen åpner seg for mindre marktrykk og dermed høyere toppfart på rettstrekningene. DRS står for Drag Reduction System og kan aktiveres ved å trykke på en knapp i riktig kjøreprogram, og da vil den bakre vingeklaffen trekkes helt inn og lamellene vil lukkes.

- Annonse -

De som er så heldige og får ta plass i førersetet på One vil også få se og føle på et ratt som er sterkt inspirert av de racing, og det er til og med i god F1-stil et lysdiodesystem øverst på rattkransen som viser når det er på tide å skifte gir.

Resultatet er noe ganske så spektakulær for landeveien, nemlig 1.063 hk og 0-100 km/t på 2,9 sekunder. Akkurat sprinten er kanskje ikke så imponerende, men vi kan legge til at 0-200 km/t går unna på 7,0 sekunder og 0-300 km/t nås etter 15,6 sekunder. Det er raskt!

Det har altså gått fem år siden Mercedes-AMG viste fram bilen første gang, og nå er de endelig fornøyd med resultatet.

For den aller første av i alt 275 eksemplarer har gått inn i produksjon, men heller ikke den er gjort unna i en fei. Det vet styreleder i Mercerdes-AMG, Philipp Schiemer, alt om.

‒ Mercedes-AMG One er det mest ambisiøse prosjektet vi noen gang har gjennomført ‒ fra utvikling til produksjon. Det markerer nok et høydepunkt i Mercedes-AMG’s vellykkede strategiske utvikling mot en elektrifisert Future of Driving Performance, sier han, før han forklarer den kommende utfordringen.

‒ Produksjonen av den eksklusive lille serien er en virkelig unik utfordring. For første gang bringer hyperbilen nåværende formel 1-hybridteknologi nesten en-til-en fra racerbanen til veien, og kombinerer overveldende ytelse med eksemplarisk effektivitet.

‒ Denne verdensnyheten blir nå en realitet takket være det flotte teamarbeidet mellom Mercedes-AMG i Affalterbach, formel 1-ekspertene ved Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth og vår produksjonspartner Multimatic.

Det betyr altså at både Affalterbach, Brixworth og Coventry er involvert i produksjonen, som i seg selv er ganske vanvittig.

Bilene blir selvsagt satt sammen for hånd, og er innom hele 16 monterings- og teststasjoner som alle er ganske så kompliserte.

Sjekk dette:

  • Stasjon 1 til 4: Montering av de mekaniske delene og alle lavspenningskomponenter samt installasjon av essensielle drivverkskomponenter inkludert bil-elektrikk.
  • Stasjon 5 til 6: Montering av høyspentbatteri og høyspentforbindelser, testkjøringer av forbrenningsmotor og elektriske motorer, og igangkjøring av bilen.
  • Stasjon 7: Innvendig installasjon.
  • Stasjon 8: Start av utvendig montering av karosseripanel, dører og kvartpaneler. Under denne prosessen vil de ferdigbehandlede karosseripanelene møte hovedsamlebåndet fra undermonteringsområdet til anlegget. Også her ligger den spesielle utfordringen i de til tider svært ulike kundeønskene.
  • Stasjon 9: Fortsett utvendig installasjon.
  • Stasjon 10: Sluttmontering av utvendig karosseri.
  • Stasjon 11: Montering av hjul og gulvpaneler.
  • Stasjon 12: Justering av hjul og hodelykter.
  • Stasjon 13: Rulledynamometer for testing av bilen i alle kjøremoduser.
  • Stasjon 14: Fire-post NVH-test (støy, vibrasjoner, hardhet), finjustering om nødvendig.
  • Stasjon 15: Monsunregnprøve.
  • Stasjon 16: Lysbod med visuell inspeksjon av alle overflater og tekniske funksjonstester av alle komponenter.

Totalt er det over 50 spesialister som jobber med hver og en av Mercedes-AMG One-bilene, så nummer 275 i køen bør ikke forvente seg sin bil med det aller første.

Men han eller henne kan iallfall forvente seg en ganske så feilfri og gjennomtestet bil, noe bildene under er et godt bevis på.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her