En av Toyotas aller største europeiske suksesser det siste tiåret har ikke overraskende vært en ganske kompakt SUV, C-HR. Takket være elektrifisering, den er nå også tilgjengelig som ladehybrid, har den bikket én million i Europa siden 2016.
Nå elektrifiseres den ytterlig, og vi kan trygt slå fast at den norske importøren snart sitter på et nytt ess når kundene skal kjøpe seg en ny elbil. For ja, det er klart for en elbilversjon av C-HR.
Den nye C-HR-modellen skiller seg ut med en + i navnet, og selv om den ligner på den originale søsteren er dette en ny bil. Den er basert på Toyotas dedikerte e-TNGA elbilfilosofi og har et unikt karosseri og interiør.
T-merket sier at de har gått for et rent, enkelt og aerodynamisk utseende som skal appellerer til både hjertet og sinnet. Her er det skarpe kanter og coupélinjer med et fallende avrundet tak.
C-HR+ er også overraskende nær, for Toyota sier at de har planlagt lansering i utvalgte europeiske markeder mot slutten av året. Deretter skal den rulles bredt ut i 2026.
Den nye elbilen slår dermed følge med Urban Cruiser som også dukker opp i år, og dermed er Toyota Norge godt skodd for å kapre nye kunder i det elbilfokuserte norske nybilmarkedet
Ok, så hva med spesifikasjonene?
Vel, Toyota kjører på med to forskjellige batteripakker, en på 57,7 kWh som åpner for forhjulsdrift og en på 77 kWh som også baner vei for firehjulsdrift Nå er ikke bilen WLTP-godkjent, men den japanske giganten forventer at rekkevidden blir på 600 kilometer.
Bonusen her er at dette blir den sterkeste bilen utenom de som har GR-benevnelsen, og AWD-versjonen forventes å levere 343 hk/252 kW. Dette åpner for en C-HR som klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Toyota forklarer videre at selv om kjøreegenskapene kjent fra C-HR er videreført, har de også justert ting som fjær- og demperytelse og stivheten, ja, til og med den elektriske servostyringen er endret for bedre respons.
Elbilutgaven er også mer stabil gjennom økt stivhet og lavere tyngdepunkt, og reagerer også raskere som dermed gir smidigere håndtering.
Under skallet er det selvsagt også mye teknologi og Toyota T-Mate-funksjoner, inkludert assistene som Toyota Safety Sense åpner for. Her er det blant annet automatisk aktivering av bremsing, styring og kraftkontroll slik at føreren får hjelp til å unngå en kollisjon.
Flere viktige løsninger blir også standard, som en blindsonemonitor, adaptive fjernlyssystem og automatisk parkeringsbrems. Det er også mulig å få C-HR+ med en parkeringsassistent og en panoramaskjerm.
Videre er det en 14-tommers multimediaskjerm, og navigasjonen tar også høyde for ladestopp ved å analysere batterinivået og gjenværende rekkevidde når den kalkulerer ruten. Det er smart.
Gjennom MyToyota-appen er det også mulig å overvåke og administrere ting som ladestatus, ladetid, rekkevidde og bruksdata.
Til slutt melder Toyota at folk som kjøper denne elbilen ikke trenger å bekymre seg over at batteriet skal slites ned, for her er det en garanti på 10 år eller hele én million kilometer. Toyota garanterer at batteriet skal ha minst 70 prosent kapasitet etter 10 år.
Her er flere bilder av en ny og overraskende elbil fra Toyota, C-HR+:
Les også:
- Fire superhjerner skal styre BMW-modellene
- Lotus baner vei for selvkjørende biler
- Nå skal det satses mer på rallycross-VM