Denne kjenner mange igjen, men synet bedrar litt. For denne C-HR+ er nemlig en elbil. (Fotos: Toyota)

Oi, nå blir Toyota C-HR også elbil

Toyota overrasker med en ny elbil, og det er en favoritt nå som har fått den helelektriske behandlingen – C-HR.


En av Toyotas aller største europeiske suksesser det siste tiåret har ikke overraskende vært en ganske kompakt SUV, C-HR. Takket være elektrifisering, den er nå også tilgjengelig som ladehybrid, har den bikket én million i Europa siden 2016. 

Nå elektrifiseres den ytterlig, og vi kan trygt slå fast at den norske importøren snart sitter på et nytt ess når kundene skal kjøpe seg en ny elbil. For ja, det er klart for en elbilversjon av C-HR.

-->
Som en av tre «nye» elbiler, bZ4X blir fornyet og det er også på vei en splitter ny elbilmodell kalt Urban Cruiser, tar nå Toyota skikkelig elektrisk sats her på det gamle kontinentet. 

Her er den nye helelektriske trioen samlet til et familiefoto:

Den nye C-HR-modellen skiller seg ut med en + i navnet, og selv om den ligner på den originale søsteren er dette en ny bil. Den er basert på Toyotas dedikerte e-TNGA elbilfilosofi og har et unikt karosseri og interiør. 

T-merket sier at de har gått for et rent, enkelt og aerodynamisk utseende som skal appellerer til både hjertet og sinnet. Her er det skarpe kanter og coupélinjer med et fallende avrundet tak.

C-HR+ er også overraskende nær, for Toyota sier at de har planlagt lansering i utvalgte europeiske markeder mot slutten av året. Deretter skal den rulles bredt ut i 2026. 

Den nye elbilen slår dermed følge med Urban Cruiser som også dukker opp i år, og dermed er Toyota Norge godt skodd for å kapre nye kunder i det elbilfokuserte norske nybilmarkedet 

Rent designmessig minner den altså om dagens C-HR, og har en front som skal vise at dette er en elbil og bak er det full-LED-kombinasjonslys og en integrert spoiler.

C-HR+ er en ganske SUV som strekker seg 4,52 i lengden og har en akselavstand på 2,75 meter, og Toyota sier at den innvendige plassen er større enn det man forventer av en C-segments SUV. 

Ok, så hva med spesifikasjonene?

Vel, Toyota kjører på med to forskjellige batteripakker, en på 57,7 kWh som åpner for forhjulsdrift og en på 77 kWh som også baner vei for firehjulsdrift Nå er ikke bilen WLTP-godkjent, men den japanske giganten forventer at rekkevidden blir på 600 kilometer.

Bonusen her er at dette blir den sterkeste bilen utenom de som har GR-benevnelsen, og AWD-versjonen forventes å levere 343 hk/252 kW. Dette åpner for en C-HR som klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder. 

Den forhjulsdrevne utgaven utstyrt med 57,7 kWh-batteriet åpner for 167 hk/123 kW, og med det store 77 kWh-batteriet øker effekten til 224 hk/165 kW.

Her er det også noe Toyota kaller for en batterikondisjoneringsfunksjon, og det er også mulig å betjene varmepumpen automatisk og manuelt. Det setter nok mange pris på.

Når det gjelder ladingen er det mulig å få denne med hjemmelading på hele 22 kW, mens hurtigladingen makser med en effekt på 150 kW.

Toyota forklarer videre at selv om kjøreegenskapene kjent fra C-HR er videreført, har de også justert ting som fjær- og demperytelse og stivheten, ja, til og med den elektriske servostyringen er endret for bedre respons.

Elbilutgaven er også mer stabil gjennom økt stivhet og lavere tyngdepunkt, og reagerer også raskere som dermed gir smidigere håndtering.

Under skallet er det selvsagt også mye teknologi og Toyota T-Mate-funksjoner, inkludert assistene som Toyota Safety Sense åpner for. Her er det blant annet automatisk aktivering av bremsing, styring og kraftkontroll slik at føreren får hjelp til å unngå en kollisjon.

Flere viktige løsninger blir også standard, som en blindsonemonitor, adaptive fjernlyssystem og automatisk parkeringsbrems. Det er også mulig å få C-HR+ med en parkeringsassistent og en panoramaskjerm.

Videre er det en 14-tommers multimediaskjerm, og navigasjonen tar også høyde for ladestopp ved å analysere batterinivået og gjenværende rekkevidde når den kalkulerer ruten. Det er smart. 

Gjennom MyToyota-appen er det også mulig å overvåke og administrere ting som ladestatus, ladetid, rekkevidde og bruksdata.

Til slutt melder Toyota at folk som kjøper denne elbilen ikke trenger å bekymre seg over at batteriet skal slites ned, for her er det en garanti på 10 år eller hele én million kilometer. Toyota garanterer at batteriet skal ha minst 70 prosent kapasitet etter 10 år.

Her er flere bilder av en ny og overraskende elbil fra Toyota, C-HR+:

Les også:

Hva tenker du