FIA, Fédération Internationale de l’Automobile, står bak de aller største motorsportseriene i verden, og det er i disse at det kåres en verdensmester. Det er seks slike.
Flasggskipet er selvsagt Formel 1, og i tillegg er det verdensmesterskap i rally (WRC), elektriske Formel E, rally-raid (W2RC) som inkluderer Dakar-rally, langdistanse-VM med Le Mans som spydspiss og til slutt rallycross.
Denne serien heter offisielt FIA World Rallycross Championship og er kjent som World RX, og har alltid levd litt i skyggen av de andre.
Her har Norge også skrevet historie, for Petter Solberg ble den aller første verdensmesteren i rallycross da han gikk til topps i 2014.
Spydeberg-ekspressen vant også året etter, men deretter har alt handlet om Sverige. Mattias Ekström ble verdensmester i 2016, og deretter har Johan Kristoffersson vunnet de fem siste og totalt sju ganger mens Timmy Hansen tok tittelen i 2019.

Norske Ole Christian Veiby endte for øvrig på 3. plass i fjor, etter Kristoffersson og lillebror til Timmy, Kevin Hansen.
Et Red Bull-eid selskap har vært promotor for serien siden 2021, men den avtalen gikk ut etter forrige sesong. Siden har World RX lett etter hovedsponsor, og nå er det klar at FIA selv tar kontrollen på serien med umiddelbar virkning. Volvo Construction Equipment og Hoosier Racing Tire Europe fortsetter som offisielle partnere i serien.
Dermed åpnes det for mer satsing både på medierettigheter og globalt fansengasjement, så World RX går nå inn i en spennende periode.
– FIA investerer ikke bare i rallycross, men i framtiden til sporten vår. Vi er fullt ut forpliktet til å ta denne kategorien til neste nivå ved å sikre nytt globalt publikum, og åpne for en forbedret konkurranse for førerne, lagene, våre kommersielle partnere og viktigst – fansen, sier FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
– Da jeg ble valgt, lovet jeg å levere sterke regler og en sterkere FIA, og bygge et viktig grunnlag for suksess for motorsport på alle nivåer. Å sikre den framtidige veksten av verdensmesterskapet vårt reflekterer min forpliktelse til å gjøre nettopp dette.
Nå er det ikke slik at World RX ikke har gjort noe for å fremme sporten, og i fjor skjedde det noe historisk da bensinbiler konkurrerte direkte mot elbiler. Dette ble døpt Battle of Technologies, og Kristoffersson sørget for at bensinbilene gikk seierende ut av duellen.
– Mesterskapet har et enormt potensial til å vokse og utvikle seg på globalt nivå, og jeg er sikker på at denne nye muligheten for FIA til å drive mesterskapet bringer med seg en lys framtid, sier FIA Junior Road Sport Director Emilia Abel.
– FIA vil sette fans og konkurrenter i hjertet av arbeidet som kommer. Vi gleder oss alle til 2025-sesongen og til å være en del av denne nye epoken med rallycross.
Det skal blant annet satses enda tyngre på digitale løsninger for å nå yngre fans, og kampen om teknologien skal fortsette med full styrke.
Hansen Motorsport er det elektriske toppteamet med et velkjent rallycrossnavn som lagleder, Kenneth Hansen som hadde mange tette dueller med kjente norske navn som Martin Schanche og Ludvig Hunsbedt.
– Vi er takknemlige for det harde arbeidet og engasjementet til president Mohammed Ben Sulayem og hans team hos FIA som nå vil sikre veksten av sporten vår, fra Cross Cars på grasrotnivå til toppen av FIA World Rallycross Championship, sier Hansen, som ja, er far til Timmy og Kevin.
– Vi ser frem til å jobbe tett med FIA i de kommende månedene for å gjøre potensialet til rallycross til en spennende realitet. Vi er sikre på at vi sammen kan gjenopprette vår elskede sport til der den hører hjemme som et globalt off-road-skue!
Her sammen med kona og daglig leder i teamet, Susann Hansen, som selv har skrevet historie som den første og eneste kvinnelige vinner av en EM-serie i rallycross.

Årets World RX-kalender blir offentliggjort senere denne uken, og det skal etter planen kjøres sju VM-runder denne sesongen.
Les også: