For et merke som Mercedes som kan spore arven helt tilbake til den aller første automobilen tilbake i 1886 inkluderer den elektriske satsingen langt fra kun personbilene.
Her skal alle med, og det inkluderer både de mellomstore vare- og flerbruksbilene og de aller største på veiene – lastebilene. Og det utvikles stadig nye plattformer for å gjøre alle disse enda bedre.
Det betyr at tyskerne har satt kurs for Arjeplog for å sikre seg at de elektriske flerbruksbilene takler nordisk vinterklima, og dette er en del av et stort og intensivt testprogram som dekker en rekke klimasoner og testruter.
For de elektriske flerbruksbilene er det viktig at de håndterer glatte forhold tilnærmet like bra som de tørre, og dermed er det fokus på sikkerhetssystemer som ESP og bilens dynamikk i tillegg til komfortelementene rundt ventilasjon og oppvarming av det romslige interiøret, opplyser Mercedes.
En av utfordringene på glatt føre er grepet, der kan det være opptil 90 prosent lavere, og dermed er det en fordel med firehjulsdrift. Her har Mercedes et ess, for også de nye flerbruksbilene blir tilgjengelig med 4Matic-løsningen.
Det er også innovative fjæringssystemer som skal sørge for godt grep og optimal styring på snø og is, i tillegg til en praktisk bakakselstyring som bør redusere snusirkelen betraktelig.
Slik får de også sjekket at alle systemer fungerer optimalt selv ved svært lave temperaturer, og ladeprosessen er også grundig testet og optimalisert.
Mercedes har også en foreløpig konklusjon etter testene av de elektriske flerbruksbilene. De melder at etter omtrent halvparten av en flerukers testperiode er konklusjonen at bilene selv på snø og is består selv de mest krevende testsyklusene og det med glans.
Her er flere bilder av kamuflasjekledde bilene som etter planen skal være på plass fra og med neste år:
Les også:
- Nå blir det enda dyrere å bruke mobil bak rattet
- Elbil-økning i Storbritannia, og det er en grunn til det
- Luksus og 7 seter i Xpeng X9