Datamaskinene blir stadig viktigere i biler, såkalte programvaredefinerte kjøretøy (SDV), og det har BMW-gruppen tatt høyde for når de utvikler sin nye klasse med biler. De har like godt utviklet et helt nytt digitalt system fra bunn av, og for første gang vil et slikt styre alle drivlinjer og modeller.
Stikkordene her er mer intelligent, kraftigere og mer effektivt enn tidligere.
Mer eksakt har tyskerne samlet de viktigste funksjonene i fire kraftige datamaskiner, kalt «superhjerner». Disse håndterer alt fra infotainment og automatisert kjøring til kjøredynamikk, tilgangssystemer, klimakontroll og komfort, forklarer BMW.
Videre kan de fortelle at sammenlignet med dagens BMW-modeller er datakapasiteten til de fire superhjernene mer enn 20 ganger større, og her har de selvsagt tatt høyde for framtidig utvikling og dermed programvare- og funksjonsoppdateringer.
Den nye elektroniske arkitekturen som skal rulles ut til alt av kjøretøy som gruppen utvikler kombinerer de kraftige superhjernene med tett integrerte programvareplattformer.

– Denne arkitekturen gjør det mulig å skille kjøretøy- og programvareutvikling fra hverandre. Fordelen er at alle fremtidige BMW-modeller kan holdes digitalt oppdatert via trådløse oppdateringer og til og med motta oppgraderinger fra senere kjøretøygenerasjoner, sier Frank Weber, styremedlem for utvikling i BMW AG.
En ting BMW trekker fram er en såkalt «sonestruktur», og dette reduserer den totale kabellengden med 600 meter og gir en vektbesparelse på 30 prosent. Her sørger lynaske dataforbindelser mellom superhjernene og styreenheter for dataflyt inn og ut av sonene, og dermed kan kablene i bilen kan være kortere, tynnere og lettere.
Dette følges opp med såkalte intelligente «eFuses», digitale sikringer, som erstatter opp mot 150 tradisjonelle sikringer Dette åpner for en programmerbar energidistribusjon, og ulike komponenter kan aktiveres selektivt.
Resultatet er ifølge BMW smarte energimoduser tilpasset ulike kjøremoduser – for eksempel kjøring, parkering, lading og oppdatering – der unødvendig energiforbruk kan identifiseres og deaktiveres. Så ja, enda mer effektiv bruk av energien.
Tyskerne sier videre at med et stadig økende antall digitale funksjoner er det avgjørende at disse utvikles kontinuerlig på stabile programvareplattformer. I Neue Klasse kjører programvaren direkte på de respektive superhjernene, og kjøretøyfunksjonene bygges på toppen av dette – på fagspråket kalt «Shared Service Layer». Dette sikrer toppmoderne cybersikkerhet, fleksible trådløse oppdateringer og kunderelevante AI-funksjoner, og åpner for enda mer avanserte funksjoner i framtiden.

– Med Neue Klasse går vi inn i en ny utviklingsfase hvor vi oppnår kontinuerlig programvareutvikling. Det betyr at vi stadig forbedrer eksisterende programvare, i stedet for å starte på nytt hver gang, sier Christoph Grote, Senior Vice President BMW Group Electronics and Software.
BMW har tidligere meldt at Neue Klasse får 30 prosent raskere lading og 30 prosent mer rekkevidde sammenlignet med tilsvarende biler i dag, og at de første bilene skal inn i produksjon i løpet av året.
Les også: