Hvor blir de selvkjørende bilene av? Vel, til tross for Elon Musks stadige meldinger om Tesla Robotaxi må vi over til Kina for å finne den virkelige satstingen.
Der ruller det allerede førerløse biler i avgrensede områder, og en gigant som Geely må selvsagt også være på ballen. Dette er eierne bak merker som Volvo, Polestar og Zeekr, alle langt fram i utviklingen.
Men det er ikke noen av disse som nå tar det siste steget mot selvkjøring – det er nemlig lille Lotus. Ja, sportsbilmerket som har en av de aller mest imponerende elbilene på kloden – elville Evija med 2.000 hk!
Nå er det selvsagt ikke den som blir selvkjørende, og det trenger faktisk ikke å være en Lotus i det hele tatt. Men bilene som skal bane vei for en selvkjørende bilbestillingstjeneste er utstyrt med teknologi fra britene.
Lotus Robotics, den selvkjørende teknologienheten til Lotus, annonserer nå at de har inngått et partnerskap med kinesiske CaoCao Mobility, som ja, også er eid av Geely-gruppen. Målet er enkelt, å bane vei for selvkjørende biler over hele kloden.
CaoCao ble etablert i 2015 og tilbyr som flere andre såkalte ride-hailing-tjenester, og er for tiden på plass i 57 byer, betjener over 35.000 bedrifter og har 700.000 sjåfører.
Nå går noe av disse en litt mørkere framtid i møte, for den nye satsingen med Lotus skal bane vei for en fullstendig autonomi drift. Det betyr at bilene kjører av seg selv og at det er helautomatiserte operasjoner, så en ganske så automatisert tjeneste.
Duoen har ifølge Lotus gjennomført et vellykket pilotprogram på tvers av Suzhou og Hangzhou i Kina, og der har den selvkjørende teknologien oppnådd 13.545 kilometer kjøring i testområder uten menneskelig innblanding. Dette skal vise at programvaren og tjenestene som Lotus Robotics åpner for fungerer både sikkert og pålitelig.
Nå skal de fortsette denne kjøringen på tvers av byene, så får vi se om den takler den enorme trafikken som er rundt byene ikke så veldig langt unna Shanghai.
Lotus er virkelig på hugget, for det er ikke lenge siden det ble kjent at Lotus Robotics skal samarbeide med Aramco Digital, et underbruk av Saudi Aramco. De skal jobbe for å bane vei for robotaxier i Midtøsten.
Og det mer.
I et par måneder i fjor høst banet også Lotus seg vei inn i Uber i London, og det var dermed mulig å bestille den imponerende SUV-modellen Eletre.
Slik så en av disse ut:

Men akkurat det var ikke Lotus Robotics involvert i, men dette selskapet tilbyr altså autonom kjøring på nivå 4 på skalaen som går til 5. Nivå 4 betyr selvkjørende biler under normale forhold, mens nivå 5 betyr at bilene kan ta seg fram på egenhånd selv på kjerreveier i snøstormen.
Her forklarer bilmerket noen av Lotus Robotics-løsningene:
- Robo Soul: Full selvkjørende programvarestabel, som kan integreres i ethvert kjøretøy, i alle miljøer. Selskapet tilbyr for tiden en ende-til-ende-løsning og kan gi opptil nivå 4 autonomi, noe som betyr at kjøretøyet kan utføre kjøreoppgaver som parkering og motorveikjøring, under spesifikke omstendigheter, med menneskelig overstyring som et tilgjengelig alternativ. Komponenter av denne teknologien blir for tiden brukt i Lotus neste generasjons elektriske kjøretøy, hyper-SUV, Eletre og hyper-GT, Emeya.
- Robo Galaxy: En rekke skybaserte verktøy som underbygger Robo Soul. Det gjør det mulig for virksomheter å administrere og analysere data, for å øke effektiviteten og tilgjengeligheten til deres autonome flåter. Lotus Robotics samler inn data fra flere kilder som sensorer, veiinformasjon og algoritmer, slik at Robo Soul kan fortsette å lære og forbedre sine selvkjørende evner gjennom test- og utviklingsfasene.
- Robo Matrix: Bruker sanntidsovervåking for å gi sjåfører forbedret ekstern sikkerhet, inkludert veiledning, kontroll og parallellkjøringsløsninger gjennom å analysere sanntidsdata. Den distribuerer også AI for å kontinuerlig lære av omgivelsene og forbedre sikkerheten og nøyaktigheten til selvkjøringen.
Noen milepæler for selvkjørende Lotus:
- Urban veinavigasjon uten avhengighet av kart, ellers kjent som «Naviger på autopilot» (NOA). Dette gir sømløse overganger mellom motorveier og urbane veier, smarte kjørefeltendringer, U-svinger i kryss og omkjøringer.
- Høy navigasjonspresisjon som enkelt kan oppnå på variable kjørefelt, sømløse overganger mellom motorveier og byveier, U-svinger i kryss, intelligent filvalg og smart unngåelse av hindringer, blant andre funksjoner.
Lotus Robotics samarbeider også med flere bilmerker for selvkjørende teknologi, inkludert Lynk & Co og Farizon.
Les også: