Hvor blir de selvkjørende bilene av? Vel, til tross for Elon Musks stadige meldinger om Tesla Robotaxi må vi over til Kina for å finne den virkelige satstingen.
Der ruller det allerede førerløse biler i avgrensede områder, og en gigant som Geely må selvsagt også være på ballen. Dette er eierne bak merker som Volvo, Polestar og Zeekr, alle langt fram i utviklingen.
Men akkurat det var ikke Lotus Robotics involvert i, men dette selskapet tilbyr altså autonom kjøring på nivå 4 på skalaen som går til 5. Nivå 4 betyr selvkjørende biler under normale forhold, mens nivå 5 betyr at bilene kan ta seg fram på egenhånd selv på kjerreveier i snøstormen.
- Robo Soul: Full selvkjørende programvarestabel, som kan integreres i ethvert kjøretøy, i alle miljøer. Selskapet tilbyr for tiden en ende-til-ende-løsning og kan gi opptil nivå 4 autonomi, noe som betyr at kjøretøyet kan utføre kjøreoppgaver som parkering og motorveikjøring, under spesifikke omstendigheter, med menneskelig overstyring som et tilgjengelig alternativ. Komponenter av denne teknologien blir for tiden brukt i Lotus neste generasjons elektriske kjøretøy, hyper-SUV, Eletre og hyper-GT, Emeya.
- Robo Galaxy: En rekke skybaserte verktøy som underbygger Robo Soul. Det gjør det mulig for virksomheter å administrere og analysere data, for å øke effektiviteten og tilgjengeligheten til deres autonome flåter. Lotus Robotics samler inn data fra flere kilder som sensorer, veiinformasjon og algoritmer, slik at Robo Soul kan fortsette å lære og forbedre sine selvkjørende evner gjennom test- og utviklingsfasene.
- Robo Matrix: Bruker sanntidsovervåking for å gi sjåfører forbedret ekstern sikkerhet, inkludert veiledning, kontroll og parallellkjøringsløsninger gjennom å analysere sanntidsdata. Den distribuerer også AI for å kontinuerlig lære av omgivelsene og forbedre sikkerheten og nøyaktigheten til selvkjøringen.
- Urban veinavigasjon uten avhengighet av kart, ellers kjent som «Naviger på autopilot» (NOA). Dette gir sømløse overganger mellom motorveier og urbane veier, smarte kjørefeltendringer, U-svinger i kryss og omkjøringer.
- Høy navigasjonspresisjon som enkelt kan oppnå på variable kjørefelt, sømløse overganger mellom motorveier og byveier, U-svinger i kryss, intelligent filvalg og smart unngåelse av hindringer, blant andre funksjoner.
- Kvinnene lar menn kjøre bilen
- Norske studenter bygger imponerende Formel-bil
- Viktige elektriske flerbruksbiler testes nå i vinterkulden