Volkswagen ID. Buzz Cargo er en favoritt i varebilmarkedet. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nye varebiler: Elvarebil toppet for første gang

Mens elbilene for lengst er det foretrukne valget når folket skal kjøpe ny bil, er diesel det foretrukne valget blant de minste varebilene. Men det stoppet ikke Buzzen fra å gå til topps i 2023.


Incentiver har gjort Norge til et globalt fyrtårn når det kommer til elbiler, og over i varebil-segmentet fikk salget av elektriske varianter fart på seg takket være støtte fra det statlige Enova-selskapet.

Dessverre ble den støtten faset ut, og dermed har overgangen til elektriske varebiler bremset noe opp. For elektriske varebiler kan fortsatt ikke tilby de samme egenskapene som dieselbilene, og dermed har prisen vært et viktig virkemiddel.

‒ Det handler om pris, rekkevidde og andre viktige faktorer for denne gruppen, sier Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

‒ Bortfallet av Enova-støtten ved kjøp av elektriske varebiler kom for tidlig, slår han fast, og oppfordrer på samme tid regjeringen og Enova til å gjeninnføre støtten og la den vare ut 2025.

Ifølge statistikken til OFV ble det totalt registrert 28.673 nye varebiler i 2023, noe som var en oppgang på 1,3 prosent i forhold til året før. Videre viser OFV-tallene at andelen dieselbiler var 67 prosent, mens de elektriske varebilene utgjorde 31 prosent. Det er økning på 6,7 prosentpoeng sammenlignet med 2022.

Elvarebiler tar altså nye andeler selv om den store framgangen har stanset litt opp, og Volkswagen Norge kan opplyse at for aller første gang ble salgsstatistikken for varebiler under 3,5 tonn toppet av et nullutslippskjøretøy i 2023.

Og med nye miljøkrav i offentlige anskaffelser i 2024, det blir blant annet strengere miljøkrav ved offentlige anskaffelser., tror Volkswagen Norge på et enda større elektrisk salg.

‒ Dette er en viktig driver for overgangen til elektrisk bilpark også for bilflåtene i næringslivet, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller.

‒ Vi er positive til dette grepet, og mener at det er en viktig driver for overgangen til elektrisk bilpark også for nyttekjøretøyene.

Norske myndigheter har som kjent et mål om at alle nye personbiler som selges i 2025 skal være nullutslipp, mens kravet for varebiler er litt lengre fram i tid. Dette blant annet grunnet utviklingen av nullutslipps-teknologien blant disse kjøretøyene har tatt lengre tid.  

Men denne har nå fått fart på seg.

‒ Utviklingen går i en tydelig retning som gjør at bedriftene er nødt til å ha elektriske kjøretøy i sine bilflåter for å kunne være konkurransedyktige, sier Matheson.

‒ Vi har levert ut mer enn 4.000 Volkswagen ID. Buzz Cargo, som har fått svært god mottakelse i markedet. Dette er den elektriske varebilen som både har lengst rekkevidde og raskest ladehastighet, og som vil være et godt alternativ for bedrifter som har ambisjoner om å være med i offentlige anbud fremover.

Dette ble altså fjorårets mest solgte varebil under 3,5 tonn, og dermed toppet en elektrisk varebil for aller første gang salgsstatistikken. Og Volkswagen har gode nyheter når det kommer til Buzz Cargo, for denne kommer i oppgradert utgave med enda bedre ytelser, firehjulsdrift og økt tilhengervekt.  

‒ Dermed kan ID. Buzz dekke behovet for de aller fleste, sier Matheson.

‒ På toppen av dette kommer nye Volkswagen Transporter i 2024, med både helelektrisk drivlinje og dieselmotor. Transporter er en bil som står svært mange håndverkeres hjerter nært, og som vi gleder oss stort til å introdusere i ny utgave. Salget av nye Transporter starter i løpet av året, mens bilene kommer på norske veier fra starten av 2025.

Matheson understreker at markedet trenger drahjelp fra myndighetene for å legge enda bedre til rette for at flere kunder skal velge elektriske varebiler.

‒ Enkelte aktører i næringslivet har for eksempel behov for enda bedre utbygd ladenettverk enn det som tilbys i markedet i dag, sier han.

‒ Derfor er vi fortsatt avhengig av drahjelp fra myndighetene for å legge til rette for at elektriske alternativer likevel blir det foretrukne valget. Virkemidler som dette har blitt brukt med stor suksess mot private kjøpere i personbilmarkedet, og er dermed noe vi vet fungerer.

Slik ser den nye Transporteren ut ikledd kamuflasjedrakt:

Les også:

Debatt