Volkswagen-gruppen forsker hardt på faststoff-batterier, og har nå fått et viktig gjennombrudd. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen med gjennombrudd for faststoff-batterier

Neste steg for elbilene er faststoff-batterier, eller solid-state som de heter på engelsk. Og Volkswagen har svære nyheter.


En stor utfordring for elbilene er batteriet, for skal man strekke ut rekkevidden trenger man svære batterier. Det gir flere negative effekter som kostnad, vekt og ikke minst plass.

Men det gjelder dagens litium-batterier. Faststoff-batteriene regnes som en framtids-teknologi og er det neste store skrittet i batteriutvikling, og her er det flere fordeler. Teknologien lover lengre rekkevidde, kortere ladetider og maksimal sikkerhet, tre svært viktige områder.

Volkswagen-gruppen er blant de som nå forsker hardt på slike batterier, og her er selskapet PowerCo sentrale. Og de kan nå bekrefte et stort steg for faststoff-batteriene.

De sier nemlig at det amerikanske selskapet QuantumScape hvor Volkswagen-gruppen er en av hovedinvestorene har nådd en viktig milepæl ‒ solid-state-cellen har nemlig overgått kravene i A-prøvetesten ‒ betydelig.

Batteriene har gjennomført flere enn 1.000 ladesykluser, og for en elbil med en WLTP-rekkevidde på 500-600 kilometer tilsvarer dette en total kjørelengde på over en halv million kilometer. Og resultatene er svært lovende.

For cellen ble knapt eldre, og hadde fortsatt 95 prosent av kapasiteten (eller utladningsenergiretensjon) ved slutten av testen. Testene, som pågikk i flere måneder, ble utført i PowerCos batterilaboratorier i Salzgitter.

‒ Dette er svært oppmuntrende resultater som på en imponerende måte underbygger potensialet til solid-state-cellen, sier PowerCo-sjef Frank Blome.

‒ Det endelige resultatet av denne utviklingen kan være en battericelle som muliggjør lange avstander, kan lades superraskt og praktisk talt ikke eldes. Vi har virkelig troen på solid-state-cellen, og fortsetter å jobbe i full fart med vår partner QuantumScape mot serieproduksjon.

I de standardiserte testprosedyrene for nyutviklede battericeller er robusthet ansett som det viktigste kriteriet, forklarer Volkswagen.

Bransjestandardmålene for denne utviklingsfasen er 700 ladesykluser og et maksimalt kapasitetstap på 20 prosent. QuantumScapes solid-state celle overskred disse spesifikasjonene betydelig i den siste testen.

Cellen var også i stand til å oppfylle kravene til andre testkriterier som hurtigladeevne, sikkerhet og selvutlading.

‒ Disse resultatene fra Volkswagen-gruppens PowerCo-testing gjør det klart at QuantumScapes anodeløse solid-state litium-metallceller er i stand til eksepsjonell ytelse, sier Jagdeep Singh, grunnlegger og administrerende direktør i QuantumScape.

‒ Mens vi har mer arbeid for å gjør for å bringe denne teknologien til markedet, er vi ikke klar over noe annet litium-metallbatteri i bilformat som har vist så høy utladningsenergiretensjon over et sammenlignbart antall sykluser under lignende forhold. Vi er glade for å jobbe tett med Volkswagen Group og PowerCo for å industrialisere denne teknologien og bringe den ut på markedet så raskt som mulig.

Den testede faststoffcellen består av 24 lag, noe som er lik den løsningen som er planlagt med seriecellen. Neste steg på veien mot serieproduksjon er nå å perfeksjonere og skalere produksjonsprosessene, opplyser Volkswagen.

Vi venter i spenning!

Les også:

Debatt

Les mer om:

Volkswagen