De fleste elbilene taper mye rekkevidde når kulda biter skikkelig fra seg. (Fotos: NAF)

Sibir-kulden kan halvere rekkevidden

Et iskaldt teppe skal legge seg over store deler av Norge, og det er ikke rekkevidden til elbilene særlig happy for. Her er sju gode råd for å bevare rekkevidden.


Hvor kaldt det skal bli, også sør i Norge, er ikke helt klart, men at temperaturen kan stupe ned til isende -20 grader er ekspertene enig om. Det går utover rekkevidden til elbilene.

‒ I så kaldt vær må du regne med nær en halvering av rekkevidden på elbilen din, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De vet hva kulden betyr for rekkevidden. NAF tester nemlig alle nye elbiler to ganger i året, og under vintertesten ser de at elbilen ofte går mye kortere på en lading målt mot sommertesten av den samme bilen.

De har målt et avvikt helt opp mot 36 prosent. Men da under langt mer levelige forhold enn det -20 byr på.

‒ I vanlige vintertemperaturer mellom null og -10 grader viser testene våre at det er lurt å regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen, sier Sødal.

‒ Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større.

Elbilene har en såkalt WLTP-rekkevidde, og denne måles under sommerlige forhold. Men en vinterbil bruker mer energi, og dermed bør ikke elbilistene bruke den oppgitte rekkevidden som en slags pekepinn når de skal ut på tur.

‒ Beregn minst ett ladestopp på strekninger du kan kjøre uten å lade om sommeren, råder Sødal.

NAF legger til at vinterkulda også kan føre til at det blir trangere på ladeplassene, og her er det to grunner: Flere må lade fordi bilen kjører kortere, og ladingen går tregere i kulda.  

‒ For å komme raskere av gårde og gi plass til andre strømtrengende bilister, er det lurt å bruke forvarming av batteriet om bilen din har den funksjonen, sier Sødal.

Slik får du mest rekkevidde på elbilen om vinteren, ifølge NAF:

Kjørestil

Din egen kjørestil påvirker rekkevidden mye. Derfor er det lurt å kjøre økonomisk for å spare strøm. Unngå brå akselerasjon, hold jevn fart og slipp gassen tidlig istedenfor å måtte bremse hardt. Her hjelper det å ha blikket langt frem slik at du har god oversikt over trafikken og kan planlegge jevnest mulig hastighet.

Forvarming

Skru på varme på klimaanlegget før avreise, mens bilen fortsatt er koblet til laderen. Oppvarmingen av kupé og batteri skjer da ved hjelp av strøm fra strømnettet, istedenfor at batteriet tappes i starten av kjøreturen.

Mange biler har også mulighet til å forvarme batteriet før kjøring. Batteriet presterer dårligere i kulda, og det krever mye energi å varme det opp. Du sparer rett og slett strøm, og dermed også rekkevidde på å varme opp kupéen og batteriet før du kjører av gårde.

Kjør i eco-modus

Elbiler har ulike kjøremoduser, og bilen bruker mindre strøm om du velger bilens eco-program. Noen biler har begrensninger på klimaanlegget og andre funksjoner når eco-modus er påskrudd, mens andre kun hjelper deg med å ikke være for hard på gasspedalen. Du bør lære deg hva eco-programmet gjør på din bil.

Klimaanlegg

Klimaanlegget er blant funksjonene som trekker mest strøm av komfort-funksjoner.  

Vi sier ikke at du skal skru av klimaanlegget, for det trenger du for å ha det godt på kjøreturen. Imidlertid er det lurt å være bevisst på hvor varmt du egentlig trenger å ha det.

Setevarme og rattvarme krever betydelig mindre strøm enn klimaanlegget.

Dekktrykk

Det er viktig å ha riktig trykk i dekkene på bilen din. Da ruller de lettest og strømforbruket blir mindre. Riktig dekktrykk er også viktig for trafikksikkerheten.  

Med eller uten skiboks

Kjører du med takboks på bilen øker forbruket med rundt 10 prosent. Det er derfor økonomisk og gir elbilen bedre rekkevidde om takboksen kun brukes når du faktisk trenger den, og ikke lar den være permanent på.

Kjørerute

Dersom du kan unngå motorvei og heller velge en rute med lavere hastighet, vil du spare strøm.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker Elbil Tips NAF